بهترین وقت برای عبادت خداوند هنگام سحر است که می توان در این زمان نماز به جای آورد تا به خداوند نزدیک تر شد و طلب استغفار نمود. یکی از مسائلی که آدمی از آن خیلی رنج میبرد تنهایی است … این را از زبان خیلی از پدر و مادرها و پدر بزرگ و مادربزرگ ها شنیده ایم وقتی که فرزندانشان بزرگ میشوند و هرکدام سوی زندگی خودشان می روند…
به عبارت دیگر میتوان از سرنوشت و سیر آفرینش انسان اینگونه فهمید که انسان تنها آفریده شده و تنها از دنیا میرود و با دانستن این واقعیت، او باید کاری کند که حداقل برای آن لحظات تنهایی اش مونس و رفیقی حقیقی پیدا کرده تا با او همراه باشد : یا انیس من لا انیس له و یا رفیق من لا رفیق له …
درمان تنهایی انسان تنها خداوند است … ای رفیق کسی که هیچ رفیقی جز تو ندارد … کسی که خصلت انسانی خود را درک کند و حقیقت تنهایی خودش را بفهمد راه برای زندگی حقیقی و انس با خدا برایش راحت تر است …خیلی از ما در زندگی عادی دنیایی خود ما دوستان و رفیقانی داریم و با انها هم در ظاهر خیلی معاشرت داریم اما حس تنهایی
حقیقی را در کوران هـای مشکلات زندگی و سختی هـای زندگی به وضوح حس میکنیم … و بعد از آن این حس تنهایی زمان مرگ است … آن جا است که اگر در دنیا خداوند را رفیق خود برگزیده باشیم و ارتباط خوبی در دنیا با او برقرار کرده باشیم در لحظات سخت تنهایی آماده خواهیم بود چون میدانیم که رفیقی برای تنهایی داریم و او ما را تنها نمی گذارد…
یکی از بهترین مکان ها برای درک تنهایی حقیقی انسان و این که بتواند از این تنهایی حقیقی، رفیقی برای تنهایی لحظه مرگ داشته باشد، وقت سحر است.
«سحر» نابترین لحظه شبانه روز است. جایگاه این وقت شریف، آنگاه روشن میشود كه سوگندهای خداوند متعال بر این لحظه زمانی را با تعبیرهای گوناگون قدسی در نظر آوریم.1 سوگندهای قرآن، دلیلی است بر عظمت و اهمیت اموری كه به آن ها سوگند یاد شده است.
آیات قرآن در موضوع سحر و سحرخیزی، فراخوانی است كه گاه از برتری وقت سحر و شكوه سحرخیزی و نشانه ها و یادگارها و نكات باریك و حقیقت هـای آن به گونه آشكار و بی پرده یاد كرده و همه ی ی ی ی را به شب خیزی فراخوانده: یا ایها المزمل، قم الیل الا قلیلا، نصفه او انقص منه قلیلا، او زد علیه و رتل القرآن ترتیلا ؛ ای جامه به خود پیچیده، شب را جز اندكی بپاخیز، نیمی از شب را یا كمی از آن كم كن، یا بر نصف آن بیفزا، و قرآن را با دقت و تأمل بخوان.[11]
استغفار در سحر را غنیمت شماریم
المستغفرین بالاسحار؛ «پرهیزكاران» آمرزش طلبان در سحرگاه.[2]… كانوا قلیلا من اللیل ما یهجعون و بالاسحار هم یستغفرون؛ و آنان «پرهیزكاران» كمی از شب را به خواب می روند و سحرگاهان آمرزش می طلبند.یکی از بهترین اعمالی که در سحرگاه توصیه شده استغفار است و لازمه استغفار سحری، بیداری در پایان شب است و سنت مطهر از آن به نماز شب
و استغفار در قنوت نماز وتر تفسیر می كند.[3] در عده ای از روایت هـای دینی آمده است كه مقصود از استغفاركنندگان در دو آیه یاد شده، همان نمازگزاران گاه سحراند.[4] نیز از امام رضا«علیه السلام» نقل است كه پیامبر«صلی الله علیه و آله» در قنوت نماز وتر، هفتاد مرتبه استغفار می كرد.[5] مقصود از پوزش طلبان در آیه هجده سوره ذاریات،
كسانی اند كه در پایان شب، هفتاد مرتبه در قنوت نماز وتر استغفار كرده و از خداوند پوزش می طلبند.[6] از امام صادق «علیه السلام» روایت است كه: هر كس در گاه سحر استغفار كند از اهل این آیه به شمار می آید.[7]
از اهل بیت «علیهم السلام» روایت است كه: آگاه باشید، درودهای خداوند شامل حال اهل سحر و پوزش طلبان سحری است.[8]
ابن عباس میگوید: هر كس در دل شب دو ركعت یا بیش تر نماز بگزارد از عبادالرحمن به شمار می آید
دو رکعت نمازی که آدمی عباد الرحمن می کند
و عبادالرحمن … والذین یبیتون لربهم سجدا و قیاما؛ و بندگان خدای مهربان… كسانی اند كه شب هنگام برای پروردگارشان سجده و قیام می كنند.[9]
سجده و قیام در شب از ویژگی هـای عبادالرحمن است و مقصود از و سجده و قیام شبانه همان نماز شب است و این ویژگی اختصاصی بدان خاطر است كه اطاعت شبانه سخت تر و پسندیده تر و از ریا دورتر است.
ابن عباس میگوید: هر كس در دل شب دو ركعت یا بیش تر نماز بگزارد از عبادالرحمن به شمار می آید.[10]
امام صادق «علیه السلام» درباره آیه «ان الحسنات یذهبن السیئات؛[11] همانا نیكی ها بدی ها را از میان می برد». فرمود: نماز شب مؤمن، گناه روز وی را از بین می برد.[12]
=======================
پی نوشت ها:
[1] – سوره مزمل، آیات 1 و 2.
[2] – سوره آل عمران، آیه 17.
[3] – عدة الداعی و نجاح الساعی: احمد بن فهداالحلی، صححه و علق احمد الموحدی القمی، ص 251.
[4] -المصلین وقت السحر.» میزان الحكمة: ج 7، باب 3084، ص 249، ح 14806 و مجمع البیان: ط تهران، 1373، ج 2.
[5] – وسائل الشیعه: ج 4، ح 7 و 9، باب 10 از ابواب قنوت.
[6] – میزان الحكمة: پیشین، ح 14807.
[7] – همان: ح 14808.
[8] – عدة الداعی و نجاح الساعی: پیشین، ص 251.
[9] – سوره فرقان: آیات 63 و 64.
[10] – صلاة اللیل: ص 29.
[11] – سوره هود، آیه 114.
[12] – میزان الحكمة: ج 5، باب 2314، ص 421، حدیث 10462.