پارس ناز پورتال

استغفار و نماز و عبادت در هنگام سحر

مجموعه : مذهبی
استغفار و نماز و عبادت در هنگام سحر

استغفار و نماز و عبادت در هنگام سحر 

بهترین وقت برای عبادت خداوند هنگام سحر است که می توان در این زمان نماز به جای آورد تا به خداوند نزدیک تر شد و طلب استغفار نمود. یکی از مسائلی که آدمی از آن خیلی رنج میبرد تنهایی است … این را از زبان خیلی از پدر و مادرها و پدر بزرگ و مادربزرگ ها شنیده ایم وقتی که فرزندانشان بزرگ میشوند و هرکدام سوی زندگی خودشان می روند…

 

به عبارت دیگر میتوان از سرنوشت و سیر آفرینش انسان اینگونه فهمید که انسان تنها آفریده شده و تنها از دنیا می‌رود و با دانستن این واقعیت، او باید کاری کند که حداقل برای آن لحظات تنهایی اش مونس و رفیقی حقیقی پیدا کرده تا با او همراه باشد : یا انیس من لا انیس له و یا رفیق من لا رفیق له …

 

درمان تنهایی انسان تنها خداوند است … ای رفیق کسی که هیچ رفیقی جز تو ندارد … کسی که خصلت انسانی خود را درک کند و حقیقت تنهایی خودش را بفهمد راه برای زندگی حقیقی و انس با خدا برایش راحت تر است …خیلی از ما در زندگی عادی دنیایی خود ما دوستان و رفیقانی داریم و با انها هم در ظاهر خیلی معاشرت داریم اما حس تنهایی

 

حقیقی را در کوران هـای مشکلات زندگی و سختی هـای زندگی به وضوح حس میکنیم … و بعد از آن این حس تنهایی زمان مرگ است … آن جا است که اگر در دنیا خداوند را رفیق خود برگزیده باشیم و ارتباط خوبی در دنیا با او برقرار کرده باشیم در لحظات سخت تنهایی آماده خواهیم بود چون می‌دانیم که رفیقی برای تنهایی داریم و او ما را تنها نمی گذارد…

 

یکی از بهترین مکان ها برای درک تنهایی حقیقی انسان و این که بتواند از این تنهایی حقیقی، رفیقی برای تنهایی لحظه مرگ داشته باشد، وقت سحر است.

 

«سحر» ناب‏ترین لحظه شبانه روز است. جایگاه این وقت شریف، آن‏گاه روشن می‏شود كه سوگندهای خداوند متعال بر این لحظه زمانی را با تعبیرهای گوناگون قدسی در نظر آوریم.1 سوگندهای قرآن، دلیلی است بر عظمت و اهمیت اموری كه به آن ها سوگند یاد شده است.

 

آیات قرآن در موضوع سحر و سحرخیزی، فراخوانی است كه گاه از برتری وقت سحر و شكوه سحرخیزی و نشانه ها و یادگارها و نكات باریك و حقیقت هـای آن به گونه آشكار و بی پرده یاد كرده و همه ی ی ی ی را به شب خیزی فراخوانده: یا ایها المزمل، قم الیل الا قلیلا، نصفه او انقص منه قلیلا، او زد علیه و رتل القرآن ترتیلا ؛ ای جامه به خود پیچیده، شب را جز اندكی بپاخیز، نیمی از شب را یا كمی از آن كم كن، یا بر نصف آن بیفزا، و قرآن را با دقت و تأمل بخوان.[11]

 

استغفار در سحر را غنیمت شماریم
المستغفرین بالاسحار؛ «پرهیزكاران» آمرزش طلبان در سحرگاه.[2]… كانوا قلیلا من اللیل ما یهجعون و بالاسحار هم یستغفرون؛ و آنان «پرهیزكاران» كمی از شب را به خواب می روند و سحرگاهان آمرزش می طلبند.یکی از بهترین اعمالی که در سحرگاه توصیه شده استغفار است و لازمه استغفار سحری، بیداری در پایان شب است و سنت مطهر از آن به نماز شب

 

و استغفار در قنوت نماز وتر تفسیر می كند.[3] در عده ای از روایت هـای دینی آمده است كه مقصود از استغفاركنندگان در دو آیه یاد شده، همان نمازگزاران گاه سحراند.[4] نیز از امام رضا«علیه السلام» نقل است كه پیامبر«صلی الله علیه و آله» در قنوت نماز وتر، هفتاد مرتبه استغفار می كرد.[5] مقصود از پوزش طلبان در آیه هجده سوره ذاریات،

 

كسانی اند كه در پایان شب، هفتاد مرتبه در قنوت نماز وتر استغفار كرده و از خداوند پوزش می طلبند.[6] از امام صادق «علیه السلام» روایت است كه: هر كس در گاه سحر استغفار كند از اهل این آیه به شمار می آید.[7]

 

از اهل بیت «علیهم السلام» روایت است كه: آگاه باشید، درودهای خداوند شامل حال اهل سحر و پوزش طلبان سحری است.[8]

استغفار و نماز و عبادت در هنگام سحر

ابن عباس میگوید: هر كس در دل شب دو ركعت یا بیش تر نماز بگزارد از عبادالرحمن به شمار می آید

 

دو رکعت نمازی که آدمی عباد الرحمن می کند

و عبادالرحمن … والذین یبیتون لربهم سجدا و قیاما؛ و بندگان خدای مهربان… كسانی اند كه شب هنگام برای پروردگارشان سجده و قیام می كنند.[9]

 

سجده و قیام در شب از ویژگی هـای عبادالرحمن است و مقصود از و سجده و قیام شبانه همان نماز شب است و این ویژگی اختصاصی بدان خاطر است كه اطاعت شبانه سخت تر و پسندیده تر و از ریا دورتر است.

 

ابن عباس میگوید: هر كس در دل شب دو ركعت یا بیش تر نماز بگزارد از عبادالرحمن به شمار می آید.[10]

 

امام صادق «علیه السلام» درباره آیه «ان الحسنات یذهبن السیئات؛[11] همانا نیكی ها بدی ها را از میان می برد». فرمود: نماز شب مؤمن، گناه روز وی را از بین می برد.[12]

=======================
پی نوشت ها:
[1] – سوره مزمل، آیات 1 و 2.
[2] – سوره آل عمران، آیه 17.

 

[3] – عدة الداعی و نجاح الساعی: احمد بن فهداالحلی، صححه و علق احمد الموحدی القمی، ص 251.
[4] -المصلین وقت السحر.» میزان الحكمة: ج 7، باب 3084، ص 249، ح 14806 و مجمع البیان: ط تهران، 1373، ج 2.
[5] – وسائل الشیعه: ج 4، ح 7 و 9، باب 10 از ابواب قنوت.

 

[6] – میزان الحكمة: پیشین، ح 14807.
[7] – همان: ح 14808.
[8] – عدة الداعی و نجاح الساعی: پیشین، ص 251.

 

[9] – سوره فرقان: آیات 63 و 64.
[10] – صلاة اللیل: ص 29.
[11] – سوره هود، آیه 114.
[12] – میزان الحكمة: ج 5، باب 2314، ص 421، حدیث 10462.