آمادهسازی کلاس اولیها برای تجربه کردن اولین حضور در مدرسه، نقش بسیار مهمی را در کاهش اضطراب انها دارد. روشهاي مختلفی وجوددارد کـه مادران می توانند در فرصت باقیمانده تا بازگشایی مدارس با بـه کارگیری آن ها، ترس کودک از مدرسه را کاهش دهند.
31 شهریور حدود یک میلیون و 300 هزار دانشآموز کلاس اولی در سراسر کشور با برگزاری جشن شکوفهها اولین حضور در مدرسه را تجربه خواهند کرد.
برخی کودکان بدلیل وابستگیهاي عاطفی شدید در روز نخست مدرسه نمیتوانند از مادر جدا شوند و این وضعیت در آنهایی کـه تجربه رفتن بـه مهدکودک و پیش دبستانی را ندارند، بیشتر مشاهده میشود، در برخی موارد کودک حاضر بـه جدایی از مدارس نیست و خواستار حضور او در کلاس درس اسـت.
آماده سازی کودکان کلاس اولی برای رفتن بـه مدرسه نقش بسیار مهمی را در کاهش اضطراب انها دارد. مادر چند هفته مانده بـه آغاز سال تحصیلی میتواند با آماده سازی کودک روز اول مدرسه را برای او شیرین و دلنشین کند.
روانشناسان روشهاي مختلفی را برای آماده سازی کودکان کلاس اولی پیشنهاد میدهند، آماده سازی کودک چند روز مانده بـه شروع مهر، بیدار کردن او صبحها رأس ساعتی کـه باید بـه مدرسه برود و طی کردن مسیر مدرسه و معرفی مسیر بـه کودک می تواند او را برای روز نخست مدرسه آماده کند.
حضور در فضای مدرسه و معرفی بخشهاي مختلف از جمله حیاط، کلاس درس، دستشویی و آبخوریها میتواند ذهن کودک رابا فضای مدرسه آشنا کند و بهمین دلیل اضطراب او در روز نخست کاهش می یابد.
نسرین امیری کـه خود معلم کلاس اول اسـت درخصوص برخی تجربیاتش دراین زمینه می گوید: مادران باید بـه فرزندان خود روشهاي ارتباط گیری با همسالان و دوست یابی در روز اول مدرسه را آموزش دهند تا از طریق دوست شدن با سایر همسالان محیط مدرسه برای کودک دل چسب شده و استرس او کاهش یابد. اگر ممکن اسـت چند روز قبل از شروع سال تحصیلی، بـه مدرسه رفته و کلاس درس رابه کودک نشان دهند و بـه او بگویند کـه پشت نیمکتهاي کلاس درس باید بنشیند و کنار او دوستانش مینشینند.
بـه اعتقاد وی همراهی کردن کودک در روزهای نخست سال تحصیلی بسیار مهم اسـت. مادر باید در چند روز نخست، فرزندش را همراهی کرده و او رابه مدرسه ببرد و بـه او خاطرجمعی دهد کـه پس از تعطیلی مدرسه بـه دنبالش می آید. گاهی اوقات جدایی از مادر کودک را دچار این نگرانی میکند کـه شاید مادر دیگر بـه دنبال او نیاید. مادر باید بـه فرزندش این خاطرجمعی را بدهد کـه پس از اتمام ساعت مدرسه بـه دنبالش می آید.
مادر باید برای کاهش وابستگی کودک، چند روز مانده بـه آغاز سال تحصیلی او را بیشتر بـه جمع همسالانش فرستاده و اجازه دهد تا در بازیهاي گروهی انها بـه تنهایی شرکت کند.
ابوالقاسم عیسی مراد مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره بـه جمله فوق دراین زمینه بـه خبرنگار تسنیم گفت:دانشآموزانی کـه تجربه حضور در مهدکودک و پیش دبستانی را ندارند در اغلب اوقات برای رفتن بـه مدرسه و جدایی از مادر اضطراب دارند و همین موضوع باعث میشود کـه گاهی کودک بـه سختی از مادر جدا شود. مادر باید آموزش هاي لازم رابه کودک سپرده و مسئولیتهایي هر چند کوچک رابه او بسپارد.
وی افزود: والدین باید چند هفته قبل از بازگشایی مدارس درخصوص مدرسه، معلم و کلاس درس برای فرزند خود صحبت کنند و حتی صبحها راس ساعتی کـه کودک باید بـه مدرسه برود او را از خواب بیدار کرده ودر مسیر مدرسه تردد داشته باشند تا کودک محیط را از نزدیک ببیند.هم چنین کودک را برای رفتن بـه مدرسه تشویق کند و کیف، کفش و لوازم التحریر مدرسه رابا همراهی کودک و انتخاب وی تهیه کند ودر فرصت باقیمانده داستانهایي را برای کودک بگوید کـه در آن شخصیت اصلی داستان بـه مدرسه میرود و با اتفاقهاي جالبی مواجه میشود.
والدین می توانند با تعاریف مختلف روز اول مدرسه را برای کودک خوشایند جلوه دهند هم چنین برگزاری جشن ورود بـه مدرسه و هدیه بـه کودک باعث میشود تا او خاطره خوشی را از رفتن بـه مدرسه داشته باشد.