پارس ناز پورتال

خواص بینظیر روغن زیتون

خواص بینظیر  روغن زیتون

افزودن مقادیر زیادی روغن زیتون به رژیم غذایی در برابر آسیب سلولی که می‌تواند منجر به سرطان شود اثر حفاظت‌بخش دارد.
به گزارش BBC، محققان با مطالعه 182 مرد اروپایی که هر روز 25 میلی لیتر روغن زیتون مصرف کرده بودند دریافتند سطوح ماده‌ای که نشانگر آسیب سلولی است در آنها کاهش یافت.
به گفته این گروه دانمارکی شاید به همین دلیل میزان سرطان در شمال اروپا از جنوب آن کمتر است. در این قسمت از اروپا روغن زیتون بخش اصلی رژیم غذایی را تشکیل می‌دهد…

محصولات جانبی
محققان بیمارستان دانشگاه کپنهاک در مطالعه خود به مدت دو هفته به غذای تعدادی مرد اروپایی 20 تا 60 ساله روغن زیتون خالص، معمولی یا تصفیه شده افزودند.
در پایان مطالعه سطوح ماده‌ای که نشانگر آسیب اکسیداتیو به سلول‌هاست به نام 80xodG را در ادرار این افراد اندازه‌گیری کردند.
صدمه اکسیداتیو فرآیندی است که طی آن به واسطه قرار گرفتن در معرض موادی که منجر به تجمع رادیکال‌های آزاد می‌شوند، تعادل متابولیک یک سلول به هم می‌ریزد.
میزان 80xodG در نمونه‌های ادرار مردانی که روغن زیتون به رژیم غذایی‌شان افزوده شده بود 13 درصد کاهش یافت این مردان در آغاز مطالعه در مقایسه با گروه مردان جنوب اروپا سطوح بالاتری از این ماده را داشتند، بیانگر این که این کاهش به اثر روغن زیتون مربوط می‌شد.
به گفته محققان اثر رژیم غذایی بر احتمال سرطان بسیار پیچیده است زیرا غذا از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر یک اثرات خاصی را بر بدن اعمال می‌کنند.
به هر حال این موضوع تایید شده که رژیم غذایی متعادل و سالم شامل مقادیر زیاد سبزی و میوه تازه و محدود کردن مصرف گوشت‌های فرآیند شده به کاهش خطر سرطان کمک می‌کند.