پارس ناز پورتال

مرگ زودرس با زیاد نشستن

مرگ زودرس با زیاد نشستن

 اگر در طول روز و در محل کار خود به مدت طولانی پشت میز می نشینید باید بدانید تحقیقات ثابت کرده اند، احتمال مرگ در اثر بیماری های قلبی یا متابولیسمی در شما زیاد است. البته مرگ فقط در اثر این دو نوع بیماری نیست شاید امراض دیگری نیز از این پشت میز نشینی کشنده نصیبتان شود و شما را به خاک بسپارد.

تحقیقاتی که در یکی دو سال گذشته صورت گرفته، ثابت کرده اند رفتارهای پشت میز نشینی باعث افزایش بروز بیماری های قلبی و چاقی های مفرط می شود. این مساله حتی در افرادی که پس از کار ورزش می کنند نیز صادق است. کارمندی که حدود 9 ساعت پشت میز می نشیند و فعالیت فیزیکی بسیار کمی در طول روز دارد، همیشه در معرض انواع بیماری ها است و متاسفانه بیشتر جامعه ما گرفتار این درد هستند.

محققان دانشگاه سیدنی در استرالیا با همکاری نروژی ها انجام دادند، رابطه میان نشستن زیاد، شاخص وزن سالم و مرگ را بین مردم بررسی کردند. در نتیجه این تحقیقات،  آنها بیماران 20 ساله نروژی را شناسایی و آنها را در مجموعه های زیر دسته بندی کردند: افرادی که بیشتر مواقع نشسته اند، در محل کار زیاد راه می روند، زیاد از جای خود بلند می شوند و راه می روند و در آخر آنهایی کارهای فیزیکی سنگین انجام می دهند.

شرکت کننده ها خودشان میزان تحرکشان در محل کار را بیان کردند. آنها به شاخص های وزنی سالم: 18.5 < تا 25 کیلوگرم/مترمربع – اضافه وزن: 25 < تا 30 کیلوگرم/مترمربع و بیماری چاقی: 30 کیلوگرم/مترمربع یا بیشتر دسته بدی شدند. حدود 30 درصد از شرکت کننده ها مشاغلی داشتند که به واسطه آن بیشتر زمان خود را روی صندلی نشسته بودند.

بیشتر دلیل افزایش مرگ و میر به دلیل افزایش وزن افراد از حد نرمال به اضافه وزن و بیماری چاقی است. 5، 6.8 و 9.4 مرگ از هزار نفر در سال در نتیجه چاقی بیش از حد است. این مساله در مورد بیماری های قلبی و عروقی نیز مصداق دارد.

 1.8، 2.8 و 4.4 مرگ از هر هزار انسان در سال برای مشکلات قلبی است. با توجه به شاخص سلامت وزنی افراد و آیتم های دیگر همچون ورزش های سنگین و سبک، تحصیلات، سلامت عمومی، سیگاری بودن یا نبودن و بیماری های قلبی یا عروقی، باید بدانید مشاغل اداری که کارمند مجبور است ساعت های طولانی را پشت میز و بی تحرک باقی بماند، بسیار بیشتر از مشاغل دیگر که با حرکت و فعالیت فیزیکی همراه است باعث مرگ و میر افراد می شود.

بیشتر تهدیدات مرگی در نتیجه اضافه وزن هایی است که به نوع فعالیت و شغل فرد بستگی دارد. به طور مثال، فردی که شغل پرتحرکی دارد 27 درصد کمتر از فردی که مدام روی صندلی نشسته است دچار خطر مرگ است. در این تحقیقات مشخص شد، خطرات قلبی-عروقی میان شرکت کننده هایی که اضافه وزن داشتند حدود یک‌سوم و میان افراد بسیار چاقی که زیاد راه می رفتند و از جای خود بلند می شدند حدود 45 درصد کمتر بود.

نتیجه این تحقیقات این است که:

1.    کاهش میزان نشستن های طولانی پشت میز برای افراد چاق یا آنهایی که دچار بیماری چاقی مفرط هستند بسیار لازم است زیرا احتمال مرگ این افراد بیشتر از بقیه است.

2.    آنهایی که مشاغل ایستاده دارند بسیار کمتر از آنهایی که همیشه نشسته اند در خطر مرگ قرار دارند.

3.    اگر مجبور به نشستن های طولانی هستید، هر یک ساعت یک بار بلند شوید و دور اتاق یا تا حیاط قدم بزنید. بلند شدن و تحرک داشتن باعث می شو تا عضله های شما انرژی های خود را مصرف کنند.