پارس ناز پورتال

احتمال خطر بیماری ام اس در متولدین این ماه بیشتر است

احتمال خطر بیماری ام اس در متولدین این ماه بیشتر است

پژوهشگران دانشگاه کویین مری، لندن و اکسفورد، می‌گویند رشد سیستم ایمنی نوزادان و سطح ویتامین دی در آنها، بر اساس ماه تولدشان متفاوت است.

این دانشمندان می گویند یافته‌های آنها از نیاز برای تحقیقات بیشتر در مورد فواید بالقوه مکمل ویتامین دی در طول بارداری پشتیبانی می‌کند.

ام اس، بیماری ناتوان کننده عصبی است که در آن سیستم ایمنی ، به سیستم عصبی مرکزی حمله کرده و به آن آسیب می‌زند. این بیماری موجب بروز مشکلاتی در دید، کنترل عضلات، شنوایی و حافظه می‌شود.
اعتقاد بر این است که بروز بیماری ام اس نتیجه تعامل پیچیده بین ژن‌ها و محیط است.

تاثیر ماه تولد در بروز این بیماری مشخص است به طوری‌که افراد متولد  ماه مه (اردیبهشت و خرداد) در اوج و متولدین ماه نوامبر(آبان) در کمترین خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

از آنجا که ویتامین دی در پی تابش نور آفتاب به پوست در بدن ساخته می‌شود تاثیر ماه تولد به عنوان شاهدی از نقش پیش از تولد برای ویتامین دی و خطر ام اس تلقی می‌شود.

در این مطالعه نمونه خون بند ناف 50 نوزادی که در ماه نوامبر و 50 نوزادی که در ماه مه 2009 و 2010 متولد شدند مورد بررسی قرار گرفت. این خون برای اندازه گیری میزان ویتامین دی و سطح گلبول‌های سفید T که نقش مهمی را در واکنش ایمنی بدن دارند با شناسایی و نابودسازی و عوامل بیماری‌زایی مانند ویروس مورد بررسی قرار گرفت.

با این حال برخی از سلول‌های T خود- واکنش هستند و می‌توانند به سلول‌های خود بدن حمله کنند و موجب بروز بیماری‌های خود ایمنی شود.

این تحقیقات نشان می‌دهد نوزادان متولد ماه مه میزان بسیار اندکی از ویتامین دی ( حدود 20 درصد کمتر از نوزادان متولد نوامبر) دارند . همچنین میزان سلول‌های T مضر و خود واکنش در این نوزادان متولد بهار دو برابر بیشتر است.

پژوهشگران می‌گویند با نشان دادن اینکه ماه تولد تاثیر قابل اندازه گیری بر روی رشد سیستم ایمنی جنین دارد این مطالعه توضیح زیست شناختی را برای تاثیر ماه تولد بر افزایش خطر ابتلا به بیماری ام اس فراهم می‌کند.

میزان زیاد سلول‌های T خود – واکنش می‌تواند توضیح دهد که چرا کودکان متولد ماه مه بیشتر در خطر ابتلا به ام اس هستند. ارتباط با ویتامین دی حاکی از آن است که این ماده می‌تواند عامل این تاثیر باشد.

محققان می‌گویند باید مطالعات بلند مدتی برای ارزیابی تاثیر مکمل‌های ویتامین دی در زنان باردار و تاثیرات بعدی آن بر روی رشد سیستم ایمنی و خطر بروز بیماری ام اس و دیگر بیماری‌های خود ایمنی صورت گیرد.