پارس ناز پورتال

8 رژیم لاغری اشتباه

مجموعه : رژیم و تغذیه
8 رژیم لاغری اشتباه

بسیاری از افراد چاق و دچار اضافه وزن همواره به دنبال مواد غذایی‌ یا روش‌هایی برای خود هستند که لاغرشان کند.

غافل از اینکه با زیاد خوردن کسی لاغر نمی‌شود و با رژیم‌های غلط عوارضی از جمله گود رفتن زیر چشم‌ها، لاغر شدن صورت، بالا رفتن چربی خون، کم شدن آب زیرپوستی، عصبی شدن و… رخ می‌دهد.

این در حالی است که اگر فقط 10 روز از مصرف غذاهای خیلی شیرین و پرانرژی اجتناب کنیم، بدن رفته‌رفته به این حالت عادت می‌کند و در عین لاغر شدن، به حفظ سلامتمان نیز کمک می‌شود.در این میان، رژیم‌های غلط و باورهای نادرستی هم وجود دارد که در ادامه به 8 مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. کرفس‌درمانی

بین عموم، مصرف آب سبزی‌ها، به خصوص آب کرفس، جعفری یا شوید برای کاهش وزن مرسوم است اما آب سبزی‌ها باعث لاغری نمی‌شود و فقط به دلیل فیبر و آب فراوانی که دارند، جذب برخی چربی‌ها را کاهش می‌دهند و باعث دفع مقداری آب هم می‌شوند که این موضوع حس خوشایندی به فرد می‌دهد و فکر می‌کند وزنش پایین آمده است!

مصرف روزانه آب کرفس به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا کرفس از سبزی‌هایی است که اگزالات فراوانی دارد و تجمع اگزالات در بدن، به خصوص در افرادی که مثانه و کلیه سنگ‌ساز دارند، می‌تواند باعث به وجود آمدن یا بزرگ شدن سنگ‌های اگزالاته شود.

از سوی دیگر،‌ دریافت زیاد اگزالات عامل از دست رفتن عناصر 2 ظرفیتی مانند کلسیم، روی، فسفر، آهن، منگنز، منیزیم و… است که برای بدن ضروری هستند و کمبود آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد.

2. ورزش‌درمانی

اگر فردی مثلاً روزانه (به مقدار نیاز) 2 هزار کیلوکالری انرژی دریافت می‌کند و معتقد است اضافه‌وزن دارد، به جای کم کردن میزان انرژی دریافتی، فقط پیاده‌روی کند، قاعدتاً بعد از مدتی وزنش پایین می‌آید اما اگر کسی میزان دریافت انرژی‌اش را بالا ببرد و در کنار آن ورزش را به برنامه روزانه‌اش بیفزاید، لاغر نمی‌شود.

بدن ما مثل ظرفی است که از یک سو انرژی دریافت می‌کند و از سوی دیگر به مصرف می‌رساند بنابراین اگر انرژی دریافتی و مصرفی برابر باشند، وزن ثابت می‌ماند، در غیر این صورت احتمال چاقی یا لاغری وجود دارد. به عبارت دیگر، نمی‌توانیم هرچه می‌خواهیم بخوریم و در کنار آن ورزش کنیم و منتظر کاهش وزن باشیم بلکه باید انرژی دریافتی و مصرفیمان تنظیم شود.

3. آب‌درمانی

دریافت آب به تنهایی باعث از دست دادن انرژی نمی‌شود. در مواردی که افراد آب فراوان می‌نوشند، احساس پری در معده می‌کنند و تا حدی میزان دریافت مواد غذایی در هر وعده‌شان کمتر می‌شود. اگر مصرف زیاد آب با دریافت کمتر انرژی نیز همراه شود، می‌تواند وزن فرد را کاهش دهد اما در بیشتر موارد این اتفاق نمی‌افتد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند مصرف زیاد آب قبل از وعده‌های غذایی باعث کاهش وزن است اما این تفکر درست نیست.

اگرچه آب معده را پر می‌کند و احساس پری باعث می‌شود فرد غذای زیادی نخورد، اما علم تغذیه این موضوع را تایید نمی‌کند زیرا مصرف آب زیاد باعث رقیق شدن آنزیم‌های هضم‌کننده درشت مولکول‌ها در بدن می‌شود و در طولانی‌مدت مشکل‌آفرین خواهد شد بنابراین بهتر آن است آب در حد نیاز و برای رفع تشنگی نوشیده شود.

در کتاب‌های علمی آمده روزانه باید 8 لیوان آب بنوشیم اما واقعاً به مصرف این مقدار آب نیاز نداریم زیرا در مواد غذایی‌ای که روزانه مصرف می‌کنیم نیز آب بین بافتی وجود دارد که نیاز بدن ما به آب را تأمین خواهد کرد.

4. حذف‌درمانی

این بدترین کاری است که یک فرد می‌تواند انجام دهد. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند وعده‌های غذایی در طول رژیم لاغری بیشتر و حجمشان کمتر شود. وعده‌های اصلی غذایی را به هیچ‌وجه نباید حذف کرد و میان‌وعده‌ها را فقط در موارد استثنایی می‌توان کاهش داد. نباید فراموش کرد که وقتی غذا می‌خوریم، مقداری انرژی مصرف می‌شود که خود عامل لاغری است.

5. بیسکویت‌درمانی

بیسکویت سبوس‌دار گرچه دارای فیبر است، اما به دلیل داشتن روغن و شکر، در صورت مصرف زیاد می‌تواند چاق‌کننده باشد. اگر فردی تاکنون بیسکویت معمولی می‌خورده و حالا بیسکویت سبوس‌دار را جایگزین کرده، انرژی دریافتی‌اش کم می‌شود اما اگر فردی تاکنون بیسکویت نمی‌خورده، اما حالا مصرف بیسکویت سبوس‌دار را آغار کرده، لاغر نخواهد شد.

6. ترشی‌درمانی

به یاد داشته باشید که ترشی‌ها میزان دریافت انرژی و اشتها را بالا می‌برند. انگور، آب انگور و سرکه خود انرژی دارند و به عبارتی چاق‌کننده هستند. لواشک و آلوچه نیز گرچه جزو ترشی‌ها محسوب می‌شوند اما به هر حال انرژی دارند و لاغرکننده نیستند. البته بد نیست نکته‌ای را در نظر داشته باشید؛ اگر فردی تاکنون ذائقه شیرین داشته و سعی کرده این عادتش را کنترل کند و به سمت ترشی‌ها برود، به دلیل ترک عادت بد زیاد شیرینی خوردن، راحت‌تر رژیم می‌گیرد و در طولانی‌مدت وزن کم می‌کند.

7. زیتون‌درمانی

روغن زیتون، روغن خوبی است و اگر جایگزین سایر روغن‌های مصرفی شود وضعیت چربی خون بهبود پیدا می‌کند اما در نهایت میزان انرژی این روغن تفاوتی با سایر روغن‌ها ندارد و افراطش چاق‌کننده خواهد بود.

8. قرص‌درمانی

این موضوع درست است که خوردن این قرص‌ها باعث لاغری می‌شود، اما بعد از لاغری فرد سالم نخواهد بود. برخی پزشکان قرص متفورمین را برای لاغری توصیه می‌کنند اما فراموش نکنید مکانیسم این قرص که چربی‌سوزی را در بدن بالا می‌برد، برای افراد سالم غیردیابتی مناسب نیست و می‌تواند عارضه‌دار باشد. این قرص‌ها تعادل متابولیکی بدن را به هم می‌زنند و باعث بروز عوارض متابولیکی طولانی‌مدت می‌شوند. استفاده بی‌مورد از قرص‌های تیروئید نیز عوارض بسیاری دارد و به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.


منبع: همشهری آنلاین