پارس ناز پورتال

راز ساده در مهارت همسر داری

راز ساده در مهارت همسر داری

1. پذیرش این که زندگی زناشویی یک ارتباط عاطفی دو طرفه است، به این معنی که اگر ابراز توجه و محبت از سوی یکی با پاسخ مناسب از سوی دیگری همراه نشود، جنبه عاطفی این ارتباط رفته ‌رفته خاموش و سرد می ‌شود. پس همیشه به همسر خود محبت کرده و عاطفه و احساسات را سرد و بیروح نکنید!
2. او را درک کرده و در شرایط مختلف با همسر خود هم دل باشید. به بیانی دیگر توانایی همدلی به این مفهوم که فرد بتواند خود را در جایگاه همسرش قرار دهد و مسایل را از دیدگاه او نیز ببیند و درک کند. این گونه مشکلات زندگی و توقعات همسر از شما برای شما قابل درک خواهند شد.

3. از لحاظ عاطفی حامی همسرتان باشید، به او روحیه و اعتماد به نفس بدهید و از زحماتش به نحو مقتضی قدردانی کنید. حتی المقدور او را به خاطر زحمات و پیشرفت های هر چند اندک در زندگی تشویق کنید. با این کار علاقه او نسبت به شما و نیز روحیه و اعتماد بنفسش بیشتر شده و تلاشش برای بهتر شدن بیشتر خواهد شد.
4. تقسیم کار و مسئولیت براساس عدالت و توافق طرفین صورت گیرد. در امور مختلف زندگی حامی هم باشید و در کارها(چه داخل و چه خارج منزل) به هم کمک کنید.
5. همیشه در مدیریت امور مالی(بخصوص تصمیم های مهم تر)، مشورت، مطالعه و برنامه ‌ریزی مشترک را فراموش نکنید.

6. در زمینه نوع و فراوانی فعالیت ‌ها و روابط اجتماعی با یکدیگر صحبت و توافق کنید.
7. سعی کنید عقاید، احساسات و نیازهای خود را روشن و واضح بیان کنید. بیان این احساسات در تمام مراحل زندگی مشترک لازمه روحیه، نشاط و علاقه خواهد بود. هیچ وقت بیان احساسات و نیاز خود را در مورد رابطه جنسی با همسرتان را فراموش نکنید.

8. در مواقع بروز مشکلات، به سخنان یکدیگر گوش دهید و با یکدیگر به شیوه سازنده گفتگو کنید.
9. در تصمیم‌ گیری ‌ها مشارکت کنید و مسئولیت اقدامات و اشتباهات خود را بپذیرید.
10. سعی کنید از رفتارها و عاداتی که برای طرف مقابل آزار دهنده است بپرهیزید. مثلا مدل لباس یا آرایشی را که همسرتان دوست ندارد.
11. فراموش نکنید که زندگی مشترک محدودیت‌ هایی را برای طرفین به وجود می ‌آورد. پس باید آماده باشید و آن ها را در حدی معقول و منطقی بپذیرید. افراط و تفریط اصلا در این مورد صلاح نیست.
12. در تنظیم روابط با فرزندان و خویشاوندان، روی اصول مشترک توافق کنید.

13. به عقاید و اعمال مذهبی، اصول اخلاقی، ارزش‌ ها و اهداف فردی یکدیگر احترام بگذارید.
14. از بدبینی و فکر منفی در مورد همسرتان پرهیز کنید و در صورت ایجاد هرگونه شک و تردید موضوع را با وی در میان بگذارید.
15. آماده باشید که در صورت بروز اختلاف هر چند جزیی، در اسرع وقت(اولین فرصت ممکن) به طور مشترک به ریشه ‌یابی آن پرداخته و علت را برطرف سازید. گاه روی هم جمع شدن اختلافات حل نشده و رنجش‌ های جزیی سبب از هم پاشیدن ازدواج‌ های بلند مدت می ‌شود.