پارس ناز پورتال

لك صورت یا ملاسما چیست و علت آن چیست؟؟؟

لك صورت یا ملاسما چیست و علت آن چیست؟؟؟

لک صـورت یا ملاسـما یک عـارضه پوستی شـایع  بخصوص در دختران و خانمهای  جوان میباشد این عارضه  بصورت لکه های  قهـوه ای تا خـاکستری تیره بر روی گونه ها ؛ پیشانی و چانه دیده میشود. شـایعـترین  سنین بروز آن 20 تا 30  سالگی است و در خانمها بیشتر از آقـایان میباشد.
عـلت های زیادی در ایجـاد آن نقـش دارند ولی ثابت ترین علـت را اشعـه ماورابنفش خورشید میدانند . یعنی همیشه این علت باضافه علل دیگر را در ایجاد لک سهیم میدانند.

علل دیگر:

۱) مصرف  دارو بویژه داروهای  هورمونی  و بخصوص  داروهای  پیشگیری از حاملگی  ( بصورت  قرص ؛ تزریقی  ویا  کاشتنی )…. داروهای دیگر نیز در بروز آن نقش دارند ، از جمله داروهای اعصاب.

۲) تغییـرات هورمونی در بـدن از جـمله کـیستهای متعـدد تخمــدان ( pco ) و یا بیماری غــده فوق کلیوی.
با پیشگیری از تابش اشعه خورشید بطور مستقیم بر روی صورت از ایجاد لک تا حد زیادی میتوان  جـلوگـیری  کرد. مصرف  کرمهای  ضد آفتاب  بطور منظم با عیار بالاتر از 20 به فواصل هر ۳ ساعت  و همچـنین  اجـتناب ار تابش  نور خـورشـید بطـور مسـتقـیم  بر روی صورت در افراد مستعـد از ایجـاد لک میتوان  پیشگیری  نمود.  برای از بین  بردن  لک با تجویز پزشک  متخصص از کرمهای حــاوی هـیدروکـینون با در صد های  گـوناگـون ( نباید بیشتر از6 تا 7 درصد باشد )  میتوان اسـتفاده نمود.

روشـهای  دیگـر در درمان  لک  صورت : لایه برداری ( peeling ) ؛ سایش پوست  بوسیله میکانیکـی  ( dermabresion & salabresion )   و لـیزر میباشـد کـه بسـته به پوسـت افـراد انتخـاب میشود .  افـراد با رنگ چـشــم روشـن  و مـوهـای روشــن مـقـــدار رنگـدانـه پـوسـتی کـمتری  نسـبت به پوسـتهای  تیره دارند و به همین دلیل نور آفتاب بیشتر در پوست این افراد نفوذ دارد و چون یکی از اثرات نور آفتاب ایجاد لک صورت و همچنین كــک و مک میباشـد برای پیشگیری و درمان این افراد نیاز مبرم به ضد آفتاب دارند.

یکی از درمانهای لک صـورت همچـنان که قـبلاُ نیز گفته شد استفاده از پیـلینگ میباشد. ولی این روش مناسب همه افراد نمی باشد . چـون افراد با رنگ پوست تیره اصلاْ مناسـب پیلینگ نمیباشند.  چــون یکی از عـوارض پیلـینگ خـود لک میباشـد و شانـس ایجـاد لک در افراد با پوست تیره خیلی بالا است .


 درمان دیگر لک صورت لیزر درمانی میباشد .
 هیچکدام از روشهای درمانی لک صورت دائمی نیست و در یک جلسه نیز انجام نمیگیرد و نیاز به تجـدید درمان دارد و ادامه درمان دارد ، زیرا استـعداد افراد برای ایجاد لک که با این روشــهای درمانــی برطرف نمیگردد . مصرف ضد آفتاب در افراد مستعد یک نیاز حیاتی در درمان و پیشگیری از لک میباشد .