پارس ناز پورتال

آقایان توجه کنید چراغ خطرهای بدن خود را بشناسید!

آقایان توجه کنید چراغ خطرهای بدن خود را بشناسید!
 
یکی از چراغ خطرهای بدن مردان، تغییر در عادات روده ای و مثانه است. با اشاره به اهمیت مراجعه به طور منظم به پزشک تاکید کرد: ثابت شده است که غربالگری مناسب سن از نظر بیماری های مختلف، در بهبود سلامتی، کاستن از مرگ زودرس و ناتوانی به مقدار زیادی موثر است.فرآیند سلامتی در مردان، نه تنها خود آنها بلکه خانم ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. سلامتی یک مرد تمامی افرادی که در اطراف وی قرار دارند را تحت تاثیر قرار خواهد.
 
این افراد می بینند که پدر، برادر، پسر یا شوهر آنها از بیماری در رنج است. در این مبحث از آمار و ارقامی که استفاده می شود مربوط به جوامع غربی است چون از وجود معادل آنها در داخل کشور بنده اطلاعی ندارم.بیش از 50 درصد خانم های بیوه که اکنون در فقر زندگی می کنند، در زمانی که شوهر آنها زنده بود فقیر نبودند. این خانم ها در این موقعیت با خود می پرسند که آیا من نمی توانستم کار بیش از بچه داری، آشپزی و خانه داری انجام دهم تا شوهرم اکنون زنده در کنارم بود؟ آیا او نمی توانست بیشتر مواظب سلامتی خود باشد؟

بیش از 50 درصد مرگ های زودرس در مردان قابل پیشگیری هستند. یک مرد می تواند با کسب دانش و اطلاعات، هم زندگی خود را نجات دهد و هم با منتقل کردن این اطلاعات به مرد دیگر، یک زندگی دیگری را نجات دهد. شما باید به خاطر داشته باشید که کوچکترین علامت می تواند مهم باشد و لازم است آنرا با پزشک خود در میان بگذارید.

ما در سطور بعدی شما را راهنمائی خواهیم کرد که چگونه مواظب سلامتی خود باشید تا ضمن افزایش طول عمر خود، کیفیت زندگی خود را نیز بهبود بخشید، به عبارت دیگر نه تنها زنده بمانید بلکه خوب هم زندگی بکنید. ولی اینها تمامی مطالب نیستند، فقط مقدمه ای بر یک موضوع اجتماعی بسیار مهم می باشند، بنابراین شما خواننده گرامی باید سعی کنید که دانش و آگاهی خود را هر چه بیشتر اضافه کرده و دائم آنرا بروز نمائید.

وسعت معضل سلامت و بهداشت در مردان


در سال 1920 طول عمر زنان فقط یک سال بیشتر از مردان بود ولی امروزه این تفاوت بیش از 5 سال است. چرا؟ برای اینکه مردان:

• در سنین پائین تر و بیش از زنان از بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، سکته و بسیاری دیگر از بیماری ها می میرند.

• همانقدر که خانم ها مواظب سلامتی خود هستند، مردان نیستند.

• بیشتر احتمال دارد که دارای رفتارهای غیر بهداشتی باشند.

• موقع نیاز به پزشک، کمتر مراجعه می کنند.

• کمتر از خانم ها به اقدامات پیشگیری کننده از بیماری ها پای بند هستند.

• احتمال داشتن مشاغل پر خطر در آنها بیشتر است.

• بیشتر در معرض تصادفات و حوادث می باشند.

کدام علایم هشداردهنده هستند؟

در ماشین های جدید وقتی چراغ خطر یک قسمت روشن می شود، شما ماشین را جهت تعمیر قسمت مربوطه به تعمیرگاه مجاز می برید. ولی وقتی این چراغ خطر در بدن ما روشن می شود ممکن است به آن اهمیت ندهیم. در زیر چند تا از این چراغ های خطر را توضیح می دهیم تا متوجه شوید که اهمیت آنها چقدر است و چرا لازم است به موقع به پزشک مراجعه کنید:

• تغییر در عادات روده ای و مثانه (یبوست، اسهال، سوزش ادرار، تکرر ادرار و غیره). وجود خون در ادرار نشان دهنده وجود بیماری مهم در سیستم ادراری (کلیه، حالب، مثانه و مجرا) می باشد. آیا شما در شب 5 بار جهت ادرار کردن بیدار می شوید؟ اگر بله، دنبال مشکل خود باشید. علت آن ممکن است بزرگی پروستات باشد که اگر تشخیص و درمان نشود حتی خطر آسیب به کلیه ها نیز وجود دارد.

• پشت درد مداوم، تغییر رنگ ادرار و مدفوع. تغییر در اندازه و رنگ زگیل و خال پوستی، توده های غیر معمول، درد قفسه سینه و سردرد راجعه، خونریزی از نقاط مختلف بدن که به سختی بند می آید، سرفه های غیر معمول، کاهش وزن بدون دلیل و خستگی زیاد، همگی می توانند نشان از وجود یک بیماری جدی باشند.

• افسردگی. اگرچه خانم ها بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می کنند ولی خودکشی در آقایان 4 بار موفق تر از خانم ها است. چون مردان معمولا تمایل به آشکار کردن مشکل خود و کمک جستن ندارند، اطرافیان بخصوص همسر باید بدنبال علائم افسردگی در شوهر خود باشد.

چطور بفهمیم همسرمان افسرده است:
اضطراب، مشکل در خواب رفتن، شکایت از احساس غمگینی، تو خالی بودن و بی کس و یار بودن، اقدام به انجام کارهای خطرناک و بی پروا، و از دست دادن علاقه به چیزهائی که قبلا مورد علاقه وی بود از جمله علایم افسردگی در مردان است.

پیشگیری، پیشگیری و باز هم پیشگیری
ورزش کنید، از غذاهای کم چرب و پر فیبر استفاده کنید، سیگار را ترک کنید، و بطور منظم بسته به سن خود چک آپهای دوره ای را انجام دهید. مردان تقریبا نصف زنان جهت چک آپ به پزشک مراجعه می کنند(این رقم صرفنظر از مراجعه خانم ها به پزشک هنگام حاملگی است). حتی وقتی یک مرد به پزشک مراجعه می کند، اکثرا نمی تواند تمام آن چیزی که لازم است با پزشک خود در میان بگذارد.

چرا مردان کمتر به سلامتی خود می اندیشند؟
مقداری از آن مربوط به چگونگی بزرگ شدن مرد است. ما به پسر بچه می گوئیم که چون یک مرد است، گریه نکند، شکایت نکند و اضهار ضعف و ناتوانی نکند. در دهه 20 مردان فکر می کنند که فنا ناپذیر هستند و فکر می کنند که مراجعه به پزشک پول و وقت تلف کردن است. در دهه 30 زندگی مردان بشدت مشغول کار و گرفتار خانواده هستند، و در دهه 40 مردان دوست ندارند یک بیماری در آنها کشف شود و یا پروستات آنها معاینه شود.


در زندگی محکم و قوی بودن دارای مزایائی است ولی آن می تواند برای یک مرد کشنده باشد. بسیاری از بیماری هائی که زندگی را به مخاطره می اندازند، مثل سرطان ها، بیماری های قلبی و دیابت، اگر زود تشخیص و درمان شوند، ممکن است بطور کامل درمان شوند. دو تا از علائم اولیه سکته قلبی درد سینه و تنفس کوتاه می باشد. بررسی ها نشان داده اند که دو سوم مردانی که دچار این دو علامت می شوند، به پزشک مراجعه نمی کنند. اگر شما به خاطر نمی آورید که آخرین بار کی جهت بررسی به پزشک مراجعه کرده اید، تلفن را بردارید و از پزشک خود وقت ملاقات بگیرید، حتی اگر احساس می کنید که خیلی سالم هستید.

مشکل انتخاب کردن پزشک
متاسفانه اغلب بیماران در پیدا کردن پزشک مناسب خود مشکل دارند و اگر بیمار بخواهد از بیمه خود استفاده کند در انتخاب پزشک بیشتر محدودیت خواهد داشت و امروزه هزینه یک عامل تعیین کننده بزرگ در اقدامات بهداشتی – درمانی است. ولی شروع کردن و پایدار کردن رابطه با پزشک از اهمیت زیادی برخوردار است.

چگونه پزشک خود را انتخاب کنید؟
اگر شما از بیمه استفاده می کنید می توانید از بیمه گر خود لیست پزشک و بیمارستان های طرف قرار داد را بخواهید و در ضمن سئوال کنید که بیمه شما چه اقدامات پزشکی و در مانی را به چه میزان تحت پوشش قرار می دهد. سعی کنید که بهترین و کم هزینه ترین را انتخاب نمائید. می توانید از توصیه ها و مشورت های دوستان و همکاران استفاده نمائید. اگر شما از سلامتی برخوردار هستید، بهتر است که به پزشک عمومی مراجعه کنید و اگر مشکل خاصی دارید بهتر است با پزشک متخصص مربوطه مشورت نمائید.


به یاد داشته باشید که تا حد امکان پزشک خود را عوض نکنید. اگر شما نیاز به ویزیت توسط پزشک دیگری داشته باشید، پزشک شما حتما شما را ارجاع خواهد داد، بعدا دوباره نزد پزشک خود برگردید و نتیجه را به اطلاع وی برسانید.

اقداماتی که شما می توانید برای بهبود کیفیت زندگی خود و افزایش طول عمر خود انجام دهید:


• از رژیم غذائی سرشار از سبزیجات، میوه جات، غلات کامل و کم چربی استفاده کنید.

• دقت کنید که کلسترول رژیم غذائی محدود باشد و از چربی های اشباع استفاده نکنید.

• حداقل سه بار در هفته و به مدت 20 دقیقه ورزش کنید.

• خود را از اشعه آفتاب حفاظت کنید.

• وزن مناسب قد خود داشته باشید (تقریبا وزن ایده آل = قد منهای 100)

• حداقل در روز 250 میلی لیتر آب (مایعات دیگر جایگزین آب نمی شوند) بنوشید

• سیگار نکشید و از دود سیگار دیگران پرهیز کنید. به یاد داشته باشید اگر شما در نزدیک فردی باشید که 3 عدد سیگار کشیده است، مثل این است که شما نیز یک عدد سیگار کشیده اید.

• بطور منظم به پزشک خود مراجعه کنید

• از سوابق بیماری ها در خانواده اطلاعات کامل کسب کنید و با پزشک خود این اطلاعات را در میان بگذارید

• اگر شما بالای 40 سال دارید یک بار PSA نشان سرطان پروستات خون را اندازه گیری کنید. نیاز به تکرار آن را پزشک برای شما مشخص خواهد کرد.

• از روابط جنسی خارج از خانواده و پر خطر پرهیز کنید

• هنگام سوار شدن به ماشی کمر بند ایمنی خود را ببندید و هنگام سوار شدن به دو چرخه و موتورسیکلت، از کلاه ایمنی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که کمربند و کلاه ایمنی موقعی در پیشگیری از حوادث موثر هستند که استاندارد باشند.

• استرس خود را مدیریت کنید. استرس سبب آسیب به جسم می شود.

• اگر احتیاج به کمک دارید حتما از فرد مناسب کمک بخواهید.

شما باید برای سلامتی خود هزینه کنید. ثابت شده است که غربالگری مناسب سن از نظر بیماری های مختلف، در بهبود سلامتی، کاستن از مرگ زودرس و ناتوانی به مقدار زیادی موثر است.