پارس ناز پورتال

نوع عجیب و منحصر به فردترین ماهی موجود در جهان (عکس)

نوع عجیب و منحصر به فردترین ماهی موجود در جهان (عکس)
از ماهی های مرکب غول پیکر تا ستاره های دریایی بزرگ که شبیه بیگانگان فضایی هستند، اعماق اقیانوسها دارای اسرار و موجودات اسرار آمیز بسیاری است که طی قرون متمادی موجب سردرگمی انسانها بوده است، که به این فهرست عجیب باید ماهی که دارای خون شفاف است را نیز اضافه کرد.به گزارش پارس ناز ماهی اوسلیتد آیس در آبهای یخ زده اقیانوس قطب جنوب زندگی می کند، در این آبها بدن وی همان کارهایی را می کند که سایر ماهیها انجام می دهد اما تنها تفاوت وی با سایر ماهی ها این است که خون این نوع ماهی کاملا شفاف است.
 
براساس اظهارات محققان و کارشناسان پارک حیات دریایی توکیو علت شفاف بودن خون این ماهی این است که این ماهی هیچ نوع هموگلوبینی در خون خود ندارد که این امر در میان مهره داران سراسر دنیا منحصر به فرد است.هموگلوبین یا ماده رنگی خون نوعی پروتئین است که در تمام موجودات دارای استخوان مشاهده می شود. این ماده موجب قرمزی رنگ خون است و عاملی است که به تمام بدن اکسیژن می رساند.
 
 
ساتوشی تادا متخصص آموزشی مرکز حیات دریایی توکیو اظهار داشت که اطلاعات اندکی درباره این ماهی در دست و عده ای از ماهیگیران آن را به ژاپن آورده اند وی افزود: خوشبختانه آنها یک جفت نر و ماده بودند و در ماه ژانویه تخم ریزی کردند، شاید داشتن نمونه های بیشتر برای مطالعه به دانشمندان کمک کند برخی از اسرار این ماهی را فاش کنند.

محققان اعتقاد دارند که ماهی می تواند بدون هموگلوبین زندگی کند چرا که قلب این موجود بزرگ است و از پلاسمای خون برای انتشار اکسیژن در بدن خود استفاده می کند. گفته می شود که پوست این ماهی نیز از آبهای قطب جنوب اکسیژن جذب می کند.این ماهی در اعماق یک کیلومتری اقیانوس قطب جنوب زندگی می کند. اما در کل مکانیسمی که موجب می شود این موجود خون شفاف در رگهایش جریان داشته باشد، هنوز به مثابه یک راز باقی مانده است.