پارس ناز پورتال

آموزش درست کردن سمنو

مجموعه : آموزش آشپزی
آموزش درست کردن سمنو

مواد لازم :

 


گندم
1 كیلو
آرد گندم
3الی 4 كیلو
بادام یا فندق یا پسته با پوست
به میزان لازم

 

طرز تهیه سمنو :

گندم نقره ای شده را چرخ كرده سپس آن را در ظرفی ریخته مقداری آب روی آن می ریزم و خوب مخلوط می كنیم . از صافی رد كرده مواد موجود در صافی را بین دو دست فشار داده تا كاملاً شیره آن خارج شود . آرد را در ظرفی ریخته شیره گندم تهیه شده را بتدریج به آرد اضافه كرده و هم می زنیم بطوری كه گلوله نداشته باشد .

(باید توجه داشت كه مقدار شیره در حدی باشد كه مایه را كاملاً رقیق كند) روی حرارت قرار داده و مایه را كاملاً هم می زنیم تا زمانی كه به جوش آید و غلیظ شود . این مایه باید مرتب هم زده شود زیرا سمنو زود ته می گیرد. آنقدر زدن را ادامه می دهیم تا اب آنكاملاً تبخیر شده و به شكل حلوا در آید و رنگ آن كمی سرخ شود (باید متذكر شویم كه در سمنو شكر یا روغن اضافه نمی شود , زیرا جوانه گندم بطور طبیعی مقداری شیرین و چربی دارد) مجدداً بتدریج مقداری آب به مسنو اضافه كرده ,هم می زینیم تا گلوله نشود و مایه یكدست و رقیق شود.

حرارت را ملایم نموده وگاهی آن را هم می زنیم تا زماین كه كاملاً غلیظ شودو به صورت سمنو در آید . در آخر پسته یا فندق یا بادام با پوست رادر سمنو ریخته بعد از بیست الی سه دقیقه حرارت را خاموش كرده و مورد استفاده قرار می دهیم . قابل ذكر است كه این غذای سنتی ایرانی برای كودكان بسیار مفید و مغذی می باشد .

 

طرز درست کردن دوگی دوگی با توت فرنگی