پارس ناز پورتال

کدام نوع صابون برای کدام پوست ها خوب است؟

کدام نوع صابون برای کدام پوست ها خوب است؟
 
واقعیت این است كه بسیاری از ما دقیقا نوع پوستمان را نمی‌شناسیم و نمی‌توانیم بر این اساس صابون یا شوینده مناسب و سازگار با پوست خود را انتخاب كنیم، به همین دلیل متخصصان پوست بر ضرورت شناخت نشانه‌های اولیه و اصلی تشخیصی نوع پوست كه می‌تواند، خشك، چرب، معمولی یا مختلط باشد، تاكید می‌كنند.

پس از بازگشت از یك روز كاری سخت، آن هم در هوای آلوده شهر، یكی از اولین و ‌ضروری‌ترین كارهایی كه برای رفع خستگی از جسم‌مان انجام می‌دهیم، شستن دست‌و‌صورت است.شستن صورت با صابونی كه در حین داشتن رایحه‌ای خوش، در كنار پاك‌كنندگی اثرات مطلوبی را بر پوست به‌جا می‌گذارد، اما آیا صابونی را كه خریداری كرده‌اید، مناسب و سازگار با پوست شماست یا خیر؟ آیا حاوی تركیبات و افزودنی‌های گیاهی است یا شیمیایی؟ و خلاصه آن كه تا چه اندازه به تناسب نوع صابون مصرفی با پوست خود اهمیت و توجه نشان می‌دهید؟

متخصصان پوست تاكید می‌كنند كه شناخت نوع پوست هر شخص به او كمك می‌كند تا صابونی متناسب با پوست خود را برای شست‌وشو بخصوص شست‌وشوی صورت انتخاب كند، شست‌وشوی روزانه صورت با صابون جزو ضرورت‌های زندگی همه افراد نیست،برخی از كسانی كه پوست خشك دارند هرگز نباید پوست صورت‌شان را بیش از یك بار در روز بشویند و حتی در برخی موارد، شست‌ وشوی روزانه صورت با صابون نیز برای این افراد نیاز نیست. برعكس در افراد دارای پوست چرب، حداقل دوبار شست‌وشوی روزانه صورت با صابون توصیه می‌شود.

همه می‌دانند كه صابون خاصیت قلیایی دارد، یعنی تمیزكنندگی صابون از این خاصیتش نشات می‌گیرد، اما پاك‌شدن آلودگی‌های جذب شده به پوست از طریق صابون به از دست رفتن چربی پوست منجر می‌شود به این معنا كه اگر میزان كمی چربی روی پوست وجود داشته باشد با شست‌وشو كاملا از بین رفته و پوست را با خشكی و كم‌آبی مواجه می‌كند.

پوستتان را چقدر می‌شناسید؟
واقعیت این است كه بسیاری از ما دقیقا نوع پوستمان را نمی‌شناسیم و نمی‌توانیم بر این اساس صابون یا شوینده مناسب و سازگار با پوست خود را انتخاب كنیم، به همین دلیل متخصصان پوست بر ضرورت شناخت نشانه‌های اولیه و اصلی تشخیصی نوع پوست كه می‌تواند، خشك، چرب، معمولی یا مختلط باشد، تاكید می‌كنند.

 كسانی كه پس از شستن صورت یا استحمام احساس كشیدگی، خشكی و ترك خوردن پوست را دارند و حتی پوستشان با پوسته‌ریزی‌های پراكنده مواجه است، دارای پوست خشك و حساس هستند، اما برعكس افرادی كه حتی پس از استحمام احساس می‌كنند كه هنوز صورت‌شان تمیز نشده است و همچنان سنگینی چربی را روی آن احساس می‌كنند یا این‌كه پوستشان در بیشتر مواقع براق است، دارای پوست چرب هستند.

مسلما اگر از آن دسته افرادی هستید كه با شست‌وشوی مكرر پوست احساس خشكی یا استفاده نكردن از شوینده‌ها احساس چرب شدن و سنگینی روی پوست می‌كنید، دارای پوست معمولی هستید، اما اگر پوستتان در مركز صورت چرب و در حاشیه‌ها و مناطق نزدیك به رویش مو خشك است، پوستتان از نوع مختلط محسوب می‌شود.

بهترین‌ صابون‌ها
اگر پوستی خشك دارید، یعنی روی پوستتان به اندازه كافی چربی طبیعی پوست وجود ندارد. بهترین و سازگارترین نوع صابون برای شما صابون‌های ملایم و آبرسان همچون صابون‌های كرم‌دار و گلیسیرین است. گلیسیرین موجود در تركیب صابون رطوبت مورد نیاز پوست را تامین كرده و احساس خشكی و كشیدگی پوست را رفع می‌كند. پس افراد دارای پوست خشك هرگز نباید از صابون‌های سخت كه حاوی انبوهی از مواد معدنی و شیمیایی است، استفاده كنند.

متخصصان پوست معتقدند كه افرادی كه پوست چرب دارند یعنی پوستشان بیش از حد چربی طبیعی تولید می‌كند، بیشتر مستعد آكنه یا جوش هستند. این افراد می‌توانند از صابون‌های مخلوط با داروهای ضد آكنه و ضد میكروب یا صابون‌های آنتی باكتریال استفاده كنند. صابون‌های دارویی ضد آكنه حتی برای افرادی كه پوستشان مستعد آكنه است نیز مفید است؛ اما مصرف آن بیش از دو بار در روز توصیه نمی‌شود؛ همین‌طور افرادی كه زیاد عرق می‌كنند و از بوی نامطبوع آن رنج می‌برند، می‌توانند از صابون‌های محتوی ضد عرق یا دئودورانت استفاده كنند.

 مواد شبه صابونی چون ژل و محلول‌های شست‌ وشوی صورت بر صابون‌ها اولویت دارند، افرادی كه دارای پوست آسیب‌پذیرتری نسبت به دیگران هستند چون كودكان و كهنسالان یا كسانی كه بواسطه بیماری یا لیزر درمانی پوست حساسی پیدا كرده‌اند نیز تا آنجا كه ممكن است نباید از صابون برای شست‌وشو استفاده كنند و در وهله نخست بهتر است كه ژل‌های شست‌وشو را جایگزین صابون كنند و در صورتی كه ناگزیر به استفاده از صابون بودند، فقط از صابون‌های كرم‌دار استفاده كنند، اما صابون‌های عطری به‌دلیل خاصیت تحریك‌كنندگی پوست، بخصوص در افرادی كه پوست حساس دارند یا زمینه ابتلا به آلرژی را دارند، هرگز توصیه نمی‌شود.

صابون، صابون است
این روزها داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها پر است از صابون‌های مختلف با انواع افزودنی‌های گیاهی و غنی شده با انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی گرفته شده از میوه و سبزیجات، اما جالب است بدانید كه با وجود تبلیغات صورت گرفته مبنی بر اثر بخشی هر كدام از این نوع صابون‌ها برای ممانعت از چین و چروك‌های پوستی، حفظ رطوبت و نرمی طبیعی و كمك به جوان‌سازی پوست، متخصصان پوست معتقد هستند كه ویتامین‌ها و املاح از طریق هیچ صابونی جذب پوست نمی‌شود و ملاك انتخاب صابون برای شست‌وشوی صورت تنها باید نوع پوست و سازگاری آن با صابون انتخابی باشد و نه‌ افزودنی‌هایی كه روی آن تبلیغ می‌شود