پارس ناز پورتال

هشدار درباره استفاده از کیسه‌ های هوای تقلبی اتومبیل ها

هشدار درباره استفاده از کیسه‌ های هوای تقلبی اتومبیل ها
 
NHTSA از مشکلی در زمینه فروش کیسه‌های هوایی تقلبی برای جایگرینی با قطعاتی که در تصادفات خودرو آسیب دیده اند اطلاع یافته است. به گفته این موسسه معتبر، این کیسه‌های هوایی به ظاهر مشابه نوع تایید شده و استاندارد هستند و نامهای معتبر برروی آنها حک شده است، اما آزمایشات آنها برروی این کیسه، نتایج مختلفی از عدم کارکرد گرفته تا خروج قطعه‌های فلزی درهنگام استفاده را نشان می‌دهد! NHTSA گفته است هیچ اطلاعی از مرگ و میر و آسیبهای احتمالی که بر اثر وجود این کیسه‌های هوایی به وقوع پیوسته ندارد.


از سویی با اطلاعات جاری نمی‌توان درمورد مقیاس این مشکل صحبت کرد اما NHTSA با مطالعاتی که برروی خودرهای درمعرض خطر استفاده از این کیسه‌های هوایی انجام داده، معتقد است تنها خودروهایی که درطول سه سال گذشته عمل تعویض کیسه‌های هوایی برروی آنها از سوی تعمیرگاهی به جز نمایندگی این خودروها انجام شده در معرض خطرهستند. اشخاصی که پس از یک تصادف کیسه‌های هوایی را توسط این تعمیرگاههای غیرمجاز یا به صورت آنلاین خریداری کرده اند باید هرچه سریعتر به نمایندگی‌ها مراجعه تا کیسه‌های هوایی مورد بازدید قرارگرفته ودرصوت لزوم تعویض شوند.Ray LaHood دبیراجرایی حمل و نقل آمریکا هم دراین باره گفته: ” هرموقع که مشکلی در زمینه تجهیزاتی که برای حفظ و مراقبت از سرنشینان خودروها نیازند اتفاق می‌افتد، نگرانی جدی درسطح جامعه شاهدهستیم .”

وی می‌افزاید : “ما می‌خواهیم همه مصرف کننده‌ها از این مشکل آگاه باشند و با مطالعه هشدارهای ما کنترل کنند که آیا خودروی آنها هم به یک بررسی تخصصی نیاز دارد یاخیر؟ ما از همه تولید کنندگان تجهیزات ایمنی خودروها هم می‌خواهیم استانداردهای ایمنی را رعایت و ازآنجایی که کیسه‌های هوایی نقشی خاص در حفظ جان راننده و سرنشین در تصادفهای احتمالی ایفا می‌کنند تاکید می‌کنیم مالکین خودروها به نمایندگی‌های رسمی‌خودرویشان مراجعه تا از اصل بودن این تجهیزات ایمنی بعد از تعویضهای احتمالی در زمانهای گذشته مطمئن شوند. “

مجرمین سازماندهی شده بدون درنظرگرفتن خطرهای احتمالی و یاحتی مرگ سرنشینان خودروها، کیسه‌های هوایی تقلبی را به مصرف کنندگان و فروشگاههای لوازم یدکی می‌فروشند.NHTSA درحال جمع آوری اطلاعات از شرکتهای خودروسازی درباره نحوه تشخیص اصل بودن قطعات تعویضی خودروهایشان است.همچنین این انجمن درحال اطلاع رسانی درباره احتمال خطر بالقوه در نتیجه استفاده از کیسه‌های هوایی تقلبی است، البته تلاش این انجمن به اینجا ختم نشده و بررسی شکایتهای مصرف کننده‌ها،گزارشهای تنظیم شده از سوی پلیس درتصادفات و منابع دیگرهم در دستور کار قراردارند.

درزیر به بررسی مصرف کنندگانی که به گفته این موسسه درمعرض خطرهستند و آنهایی که نباید نگرانی داشته باشند می‌پردازیم:

مصرف کنندگانی که درمعرض خط نیستند:

آنهایی که خودرویشان را به صورت صفرکیلومتر خریداری کرده اند و کیسه‌های هوایی را تعویض نکرده اند. کسانی که اطلاعات کامل را درباره تاریخچه خودرو خود دارند. ازجمله اینکه آیا درطول سه سال گذشته خودرویشان دچار تصادف شده و اطمینان از اینکه تعویض کیسه‌های هوایی (درصورت وقوع) توسط نمایندگیهای مجاز انجام گرفته باشد.

مصرف کنندگانی که درمعرض خطرهستند و هرچه سریعتر باید برای اطمینان از اصل بودن کیسه‌های هوایی به نمایندگیهای مجاز مراجعه کنند:

کسانی که درسه سال گذشته اقدام به تعویض کیسه هوایی خودرویشان در تعمیرگاهی به جز نمایندگیهای مجاز کرده اند.کسانی که خودرویی دسته دوم را خریداری کرده اند و از تعویض کیسه هوایی قبل از خرید مطمئن نیستند.کسانی که خودرویی بازسازی شده (که توسط صافکاریها بعداز تصادف خریداری و بازسازی می‌شوند ) را بخرند.کسانی که کیسه‌های هوایی را به صورت آنلاین از سایتهایی مانند eBay یا منابع دیگر به خصوص اگر باقیمتی پایینتر از ۴۰۰ دلار تهیه کرده اند.