پارس ناز پورتال

این خانم ایرانی یکی از رقیبان سرسخت کریس آنجل است!

این خانم ایرانی یکی از رقیبان سرسخت کریس آنجل است!
تردستی یا همان شعبده بازی، فنی است که با روشهای خاص عوامل اصلی قانون طبیعت را به صورت وارونه جلوه می دهد و قوانین فزیکی را زیر پا می گذارد. به گزارش پارس ناز طیبه رحمتی با لقب هنری سایه اولین دختر تردست و شعبده باز ایران است. او در خانواده ای متوسط به عنوان تنها دختر خانواده، با پدری نظامی در بجنورد متولد شد؛ از کودکی عاشق هنر و بازیگری بود و همین عشق و علاقه موجب شکاف و جدایی بین سایه و اطرافیانش بود. قصه زندگی و رو آوردن به شعبده بازی و پول در آوردنش از این راه را از زبان خودش بشنویم.
 
 

از کودکی علاقه زیادی به بازیگری داشتم و با دیدن فیلم ها و سریال ها به شدت تحت تاثیر قرار می گرفتم و همیشه خودم را جای نقش اصلی فیلم ها می گذاشتم. با وجود مخالفت شدید پدرم – و البته حمایت های عاشقانه مادرم – به صورت پنهانی با گروه های نمایشی مدرسه همکاری می کردم. خطاط خوبی هم بودم و به خاطر بالا بودن سواد قرآنی ام در کنار روابط عمومی خوبی که داشتم، سوپراستار مدرسه شده بودم. بعد از گرفتن دیپلم، گروه تئاتر از هم پاشیده شد.

تصمیم گرفتم هنر دیگری را جایگزین کنم که هنر بازیگری نیز در آن باشد. روزی به عنوان تماشاچی در جنگی حضور یافتم که شعبده باز داشتند؛ تا آن روز شعبده بازی را فقط در تلویزیون دیده بودم، وقتی اجرای شعبده باز تمام شد، به دیدن او رفتم و به ایشان گفتم: اکثر حقه هایش را فهمیده ام. خندید و گفت: معمولا هر کس که شعبده بازی می بیند یک حدسی می زند که فکر می کنددرست است اما راز شعبده بازی آن چیزی که شما فکر می کنید نیست.

 
این خانم ایرانی یکی از رقیبان سرسخت کریس آنجل است!

 از من خواست تا راز بازی هایش را بگویم؛ من هم چنین کردم. بعد از شنیدن حرف هایم تعجب کرد. نگاه عمیقی به من کرد و گفت: شما از نظر ژست، میمیک صورت، قد و معیار استانداردهای لازم را برای شعبده باز شدن دارید. چرا شعبده باز نمی شوید؟ در ایران در شهرهای زیادی اجرا دارم. در شهرهای مختلف کشورهای دیگر هم از جمله مالزی، گرجستان و ترکیه اجرا داشته ام؛ دوبی هم چند بار دعوتم کردند.
 
مبلغ پیشنهادی ام هم خیلی خوب بود و می توانست گره ای از زندنگی ام باز کند ولی ظاهرا با حجابم مشکل دارند. وقتی پایم را از مرز بیرون می گذارم نماینده یک دختر مسلمان ایرانی هستم. کوچکترین اشتباه در پوشش و بیان من، دستاویزی برای رسانه هایی می شود که قصد دارند ایران و دختر ایرانی را محکوم کنند. متاسفانه خیلی جلوی پایم سنگ اندازی می کنند حتی اخیرا برایم ایمیل های تهدیدآمیز هم می فرستند و می خواهند مرا از ادامه این کار منصرف کنند ولی مشکلاتم به خودم ربط دارد نباید آب در آسیاب دشمن بریزیم.
 
این خانم ایرانی یکی از رقیبان سرسخت کریس آنجل است!

آموزش و الگوی کاری
متاسفانه درخصوص شعبده بازی افتخار شاگردی نداشته ام و استادی در این خصوص ندارم. با دیدن فیلم ها و اجرای شعبده بازان مطرح، ایده می گرفتم و ایده هایم را می ساختم ولی گاهی ساخت لوازم، نیاز به دستگاه ها و تجارب زیاد دارد، اینجاست که مجبوری لوازم شعبده بازی بخری. مثلا در شعبده بازی میزی وجود دارد که مخصوص پرواز ساخته شده است و همه شعبده بازان از آن برای پرواز استفاده می کنند.
 
من این بازی را خریده ام اما شیوه دیگری را برای اجرایش انتخاب می کنم تا کارم تکراری نباشد من از تکراری بودن وحشت دارم و دوست دارم همیشه متفاوت باشم. در ایران از استاد بهروز کریمی، پدر شعبده بازی ایران مشاوره می گیرم که انصافا اکثر شعبده بازان ایرانی استاد را همانند پدرشان دوست دارند. از نظر انسان دوستی و مهربانی و گذشت، خیلی دوست دارم مثل ایشان باشم. انسانی بسیار متواضع و خونگرم هستند.

زندگی شخصی
زندگی شخصی من با دیگر خانم ها فرق دارد؛ از کودکی اهل آشپزی، عروسک بازی و بازی های دخترانه نبودم. من چند سالی هست که در یک شهر غریب تنها و مستقل زندگی می کنم؛ البته منظورم از غربت، اقوام و خانواده هستند.

 
این خانم ایرانی یکی از رقیبان سرسخت کریس آنجل است!
 
من لیسانس هنرهای تجسمی دارم و اوقات فراغتم را با کتابت قرآن، خطاطی و صد البته ورزش پر می کنم. ورزش های مورد علاقه من موتورسواری، ورزش های رزمی، شکار (البته صرفا برای تفریح تا حالا به هیچ موجود زنده ای شلیک نکرده ام) بوده است. حتی مدتی در دیواره مرگ موتورسواری می کردم که مادرم قسمم داد که دیگر این ورزش را انجام ندهم و به احترام مادرم این کار را نکردم.

حمایت مالی و اسپانسر
حمایت مالی و اسپانسر تا حالا نداشته ام کاش واقعا یکی از من حمایت می کرد. من الان 25 سال سن دارم و از یک شهر کوچک فعالیت هایم را آغاز کرده ام و تا حالا یک ریال برای تبلیغات هزینه نکرده ام. وقتی با هنرمندان معروف مصاحبه می کنید؛ می گویند، از وقتی که به تهران آمده اندن بیشتر موفق شده اند. یک هنرمند باید در پایتخت باشد و رسانه در اختیار داشته باشد.

 
این خانم ایرانی یکی از رقیبان سرسخت کریس آنجل است!
 
غیرممکن است فلان بازیگر در شهرستان شهرتی کسب کند حتما باید فیلمش از صدا و سیما و سینما پخش شود یا باید اسپانسر داشته باشد تا خرج تبلیغات کند … اما من هیچ کدام از اینها را نداشته ام؛ نه رسانه ها حمایتم کرده اند نه توان مالی داشته ام اما کم نیستند مردمی که مرا می شناسند.

من رقیب کریس آنجل هستم
صددرصد شعبده بازان ایران «بانو سایه» را می شناسند. حتی اگر در اینترنت اسم و فامیل مرا سرچ کنید متوجه می شوید بیش از صدها خبرگزاری درباره من مطلب نوشته اند. من هرگز فکر نمی کردم که به اینجا برسم و از یک شهر کوچک اسمم در روزنامه ها و مجلات بیاید.

 
هنر شعبده بازی در خون من است. من قدرت رقابت با تمام شعبده بازان صاحب نام دنیا را دارم. البته اگر ساپورت شوم و اسپانسر داشته باشم، به راحتی می توانم حقه های «کریس آنجل» را به نمایش بگذارم. فیلمی که من قصد دارم بسازم، غول شعبده آمریکا را از پا درخواهد آورد و بت کریس آنجل را در هم خواهد شکست و سی دی یک دختر مسلمان ایرانی در کل جهان خواهد چرخید.

رمز موفقیت؟
ببینید این حرفم را به تمام هنرمندهای خانم می گویم ستاره شدن مهم نیست، ستاره ماندن مهم است. قهرمان شدن کاری ندارد؛ پهلوان ماندن مهم است. من از سن 18 سالگی به صورت مستقل و به دور از خانواده زندگی می کنم چون پدرم شدیدا مخالف فعالیت های هنری من است و ترجیح می دهم جلوی چشمش نباشم. من تمام موفقیتم را از خدای خودم می دانم. در قرآن تمام حد و مرزها مشخص شده است که می توان از آنها در زندگی و اجتماع بهره برد. «خدا همیشه با ماست» (ذلک الکتب لا ریب فیه هدی للمتقین)

درآمد
من تمام هزینه های زندگی ام را از راه هنر به دست می آورم. چون در شهرستان زندگی می کنم معمولا قیمت اجراها در شهرستان ها پایین است. در تهران که اجرا دارم مبالغ خوب است اما 50 درصد هزینه ام صرف راه و حمل و نقل لوازم می شود ولی در حدی که دستم جلوی کسی دراز نشود از پس اجاره خانه و پول آب و برق و گاز برمی آیم. نمی توانم بگویم درآمدم بالاست ولی من قانع هستم.

من رقیب کریس آنجل هستم
در جنوب شهر در یک خانه قدیمی، یک اتاق اجاره ای دارم. شغل من خطرات و آسیب هایی جدی دارد؛ ولی من بیمه نیستم. گاهی شده هزینه یکسال پس اندازم هزینه یک هفته درمانم شده. چند بار بنا به پیشنهاد دوستانم تصمیم گرفته ام تهران ساکن شوم ولی با شنیدن پول رهن و اجاره تصمیمم عوض شده. من از زندگی محقر و ساده ام راضی ام، بیشتر از این از خدا نمی خواهم. تنها آرزوی من داشتن یک خانه چهل، پنجاه متری از خودم است که حتما روزی به این آرزویم خواهم رسید.

پیشرفت کاری
همیشه سعی کرده ام متفاوت باشم و دچار تکرار نشوم. به تبلیغات دهن به دهن، بیشتر اعتقاد دارم. من تبلیغات آنچنانی نداشته ام فقط یک وب سایت از خودمدارم که آن را هم یکی از طرفدارانم برایم طراحی کرده است.

شریک کاری
شریک کاری ندارم. متاسفانه خانم شعبده باز نداریم، اگر بود حتما با کمال میل با ایشان همکاری می کردم و داشتن شریک کاری آقا؛ باید بگویم تمام جذابیت کار من این است که خانم هستم. اگر یک همکار آقا در کنارم قرار بگیرد این کار جذابیتش را از دست می دهد ولی به طور کلی برای اجراهای حرفه ای دستیارانی دارم که خارج از صحنه وظایفی را به عهده دارند.

آموزش و تربیت کارورزان خانم
چندی پیش بنا به تماس هایی که داشتم، تصمیم گرفتم در اداره ارشاد شهری که ساکنم، کلاس آموزش تردستی و شعبده بازی برگزار کنم که به دلایل بسیاری اجازه این کار به من داده نشد.