پارس ناز پورتال

درباره لیفتینگ صورت با طب سوزنی (سلامت پوست)

درباره لیفتینگ صورت با طب سوزنی (سلامت پوست)
 
بحث زیبایی و طب سوزنی در چین، انگلستان، فرانسه و آلمان مبحث جدیدی نیست ولی در كانادا و ایران نسبتا تازه است.جای تأسف است كه اكثر خانم‌ها آنقدر در مورد جراحی‌های زیبایی برای لیفتینگ پوست و پف دور چشم و یا در مورد تزریق انواع ژل، دیسپورت، بوتاكس، هیالورونیك‌اسید و… (با وجود تمامی حساسیت‌ها و عوارضی كه ایجاد می‌كنند) اطلاعات دارند كه ما پزشكان گاه تعجب می‌كنیم! ولی (به دلیل عدم اطلاع‌رسانی)، از روش‌های بسیار مفیدتر و بی‌ضررتر آگاهی ندارند.

طب سوزنی در بسیاری موارد اگر اثراتی بهتر نداشته باشد، حداقل اثراتی تقریبا مشابه را با هزینه بسیار كمتر خواهد داشت.لازم است بی‌تعصب بگویم كه طب سوزنی در مواردی حتی از نور لیزر (كه بسیار بی‌عارضه و بی‌خطر است) نیز پاسخ بهتری دارد.

آیا همیشه طب سوزنی زیبایی بر درمان‌های دیگر زیبایی ارجح است؟

خیر. من برای بیمارانم هم لیزر و هم از طب سوزنی استفاده می‌كنم اگرچه درمان با لیزر برای پزشك بسیار راحت‌تر و سودمندتر است و طب سوزنی هم نیاز به جلسات مكرر دارد و هم وقت‌گیرتر است. ولی گاه اثرات شگفت انگیزی دارد كه با هیچ روش درمانی دیگر قابل قیاس نیست. من برای درمان افتادگی صورت. گونه، غبغب، لك، كك و مك، جوش و حتی رفع چروك‌ها و كاهش چربی پوست قطعات سوزنی را بین 10 تا 24 جلسه پیشنهاد می‌كنم. (در حالی كه این كار ظرف 3 جلسه با لیزر قابل انجام است).

نورلیزر نیز برای كلاژن‌سازی و جوان‌سازی پوست مفید است و بیشتر برای پوست‌هایی استفاده می‌شود كه مستعد كبودی یا (هماتوم) زیرپوستی بوده یا چربی زیر جلد آن كم است و یا به دلایل دیگر استفاده از الكترواكوپانكچر (طب سوزنی الكتریكی در آنها انجام پذیر نمی‌باشد، در بعضی موارد دیگر مثل خط‌های فانكشنال خط خم) اگر بیمار عادت به اخم كردن خود را تغییر ندهد نیز معمولا بهتر است از بوتاكس استفاده شود تا عادت از بین برود.

در سال 1996، طی تحقیقی در آمریكا روی 300 نفر فیشیال آكوپانكچر انجام شد. 90 درصد این افراد بعد از یك كورس درمانی احساس بهبودی كرده و از نتیجه كار راضی بودند (یك كورس بین سه تا ده جلسه است) و اظهار داشتند كه خاصیت ارتجاعی عضلات صورت‌شان افزایش یافته، نرمی و لطافت پوست‌شان بیشتر شده، چین و چروك‌های پوست كاهش یافته و پوست صورت‌شان گلگون‌تر و به اصطلاح خوش آب و رنگ‌تر شده است.

طب سوزنی چگونه كار می‌كند؟

پایه و اساس فیشیال آكوپانكچر یا كاسماتیك آكوپانكچر مدل «Zang xiang» است. طبق این مدل نقاط مشخصی در سطح پوست به ارگان‌های داخلی مشخصی متصل هستند كه این اتصال از طریق كانال‌های انرژی (كه وظیفه حمل انرژی را به هر نقطه از بدن به عهده دارند)، ایجاد می‌شود.

از چهارده كانال انرژی ده كانال به صورت مستقیم یا به وسیله كانال جفتشان با صورت در ارتباطند. پنج ارگان yang (یا تو خالی) بدن شامل معده، روده بزرگ، روده كوچك، مثانه، كیسه صفرا یا از صورت آغاز و یا به صورت ختم می‌شوند و روی صورت نقاط مشخصی دارند. برای مثال، به ترتیب انتها و ابتدای كانال روده بزرگ و معده در صورت و در كنار بینی است و در هر بیماری مربوط به ناحیه بینی و بویایی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

پنج كانال yin بدن (توپر) شامل (Sp طحال / Lu ریه / Ht قلب / Kid كلیه و Liv كبد) نیز از طریق كانال‌های داخلی به ارگان‌های yang جفت خود متصلند و این به معنای آن است كه انرژی هر یك از ده ارگان داخلی بدن می‌تواند با استفاده از نقاط طب سوزنی به صورت انتقال یابد.

طب چینی معتقد است كه استحكام و خاصیت ارتجاعی پوست صورت وابسته به میزان كافی انرژی Qi و خون در پوست صورت و عضلات زیرپوستی است كه صورت را جوان نگه می‌دارد. به همین علت با گذشت زمان، این انرژی به تدریج كاهش یافته و باعث كاهش تغذیه، لطافت و رطوبت پوست می‌شود. سپس خطوط ریز در صورت ظاهر می‌گردد و پوست صورت می‌افتد و حالت كیسه‌ای و پف زیر چشم‌ها آشكار می‌شود.

بادكنكی را كه پر از هواست، تصور كنید. این بادكنك سفت و نرم است، به مرور زمان كه باد آن خالی می‌شود، خطوط ریزی در آن ظاهر می‌شود و حالت كیسه‌ای شكل و افتادگی پیدا می‌كند. این مراحل چروك خوردن و افتادگی ادامه پیدا می‌كند تا زمانی كه مقدار كافی هوا به تدریج در آن دمیده شود و بادكنك دوباره حالت اولیه خود را به دست آورد.

هاله و پف زیرچشم مربوط به مشكل كدام ارگان است؟

در طب چینی‌ هاله و تیرگی اطراف چشم یكی از علائم نارسایی در كانال كلیه است كه ممكن است ضعیف شده باشد. برای درمان، پزشك می‌تواند از كانال جفت كلیه، (UB مثانه) كه نقاطی روی صورت و اطراف چشم دارد و همچنین از نقاط خود كلیه بر روی بدن استفاده نماید.

ضمنا كانال طحال چون یكی از وظایفش (بجز هضم و جذب غذا) نگه‌داشتن اعضا در محل اصلی‌شان است، وقتی دچار ضعف می‌شود، طبعا اعضاء از محل اصلی‌شان دچار افت می‌شوند علائمی مانند غبغب، افتادگی چهره و زیرچشم ایجاد می‌گردد. و حتی بیماری‌هائی مانند فتق در بدن ایجاد می‌شود به این منظور نیز درمانگر می‌تواند از كانال معده كه جفت طحال است، در صورت و زیر چشم و از كانال طحال در ساق پا و سایر نقاط استفاده و آن را تقویت كند.

مكانیزم‌های طب سوزنی صورت به طور خلاصه عبارتند از:

1- چرخش خون و انرژی را در كل بدن بهبود می‌دهد. به همین علت وقتی برای بیماران فقط طب سوزنی روی بدن هم انجام می‌گردد، بعد از چند جلسه صورت شفاف می‌شود. (بدون اینكه روی صورت كاری انجام شود!)

2- درمان ذهن، جسم و روح را شامل می‌شود. (كه این به علت تشرح سروتونین در بدن است كه باعث شادی و نشاط می‌شود)

3- باعث افزایش توان عضلات و خاصیت ارتجاعی پوست صورت می‌گردد.

4- با فعال كردن مكانیزم‌های مربوط به ترمیم زخم می‌تواند اولا جریان خون در پوست را ثانیا جریان اكسیژن‌رسانی به پوست را افزایش دهد، نفوذپذیری عروق را بالا برده باعث رفع مواد زاید می‌شود.

5- با كاهش ادم و مایعات اضافه بدن به كاهش ادم در اطراف چشم كمك می‌كند.

6- بالانس هورمونی ایجاد می‌كند به همین علت معمولا روی ریزش مو، آكنه و گاهی موی زاید موثر است.

7- به علت افزایش جریان خون و لنف، رطوبت‌رسانی (هیدرادرمی) انجام می‌دهد.

8- موجب كاهش استرس (كه از همه عوامل پاتوژن مهم‌تر است) می‌گردد.

طب سوزنی در چه مواردی كاربرد دارد؟

طب سوزنی در مواردی مانند خشكی پوست، چربی بیش از حد پوست، منافذ باز پوست، افتادگی صورت و چهره، رفع غبغب، شادابی و جوانسازی پوست گونه‌گذاری، چین و چروك و پیری پوست، لك و كك و مك صورت، جوش صورت، ریزش مو و كلا در لیفتینگ پوست موثر است. در مورد پف و تیرگی دور چشم اگر خیلی قدیمی و كهنه نباشد، می‌تواند مفید باشد.در مورد خطوطی كه فانكشنال هستند (مثل خط اخم) طب سوزنی می‌تواند موثر باشد؛ به شرط آنكه با تغییر میمیك صورت و یا استفاده از چسب‌های مخصوص انقباض در این عضله به حداقل برسد.

روش كار چگونه است؟

برای درمان از سوزن‌های مخصوصی استفاده می‌شود كه مویی شكل و با قطر بسیار اندك هستند (قطر 18/0-16/0و طول 13/0) بیشتر افراد هنگام كار با سوزن نگرانند؛ اما این نگرانی بی‌مورد است. درد در هنگام آمپول زدن به علت سایز بزرگ تنه و پاره شدن بافت و همچنین، عبور ماده تزریقی در رگ می‌باشد ولی در طب سوزنی سوزن‌ها مویی شكل و به ضخامت تار مو هستند و سوزنكاری دردناك نیست. از طرفی سوزن‌ها خشك می‌باشند. (DRY needie)

معمولا در هر جلسه بین 20 تا 100 سوزن برای كار صورت برحسب شدت چروك‌ها و بیمار انتخاب می‌شود. همچنین علاوه بر نقاط طب سوزنی نقاط دیگری هم برای این كار انتخاب می‌گردد و گاه برای گونه‌گذاری استفاده از طب سوزنی الكتریكی هم لازم است.

سوزن‌های صورت عموما بعد از اینكه كارشان تمام شد خود به خود رها می‌شوند!

معمولا بعد از سه الی چهار جلسه اثرات اولیه كار با طب سوزنی كه شامل شاداب و روشن شدن پوست می‌باشد، ظاهر می‌شود و بعد از 7-8 جلسه اثرات كلاژن‌سازی شامل سفتی، گونه و كاهش عمق چروك‌ها مشخص است. چون كلا برای كلاژن‌سازی 3 هفته زمان لازم دارد.جلسات دو تا سه بار در هفته و گاه برای مسافرانی كه از خارج از كشور یا شهرستان‌ها مراجعه می‌كنند، هر روز قابل انجام است.

 
پس از اتمام جلسات كه بین 10 تا 24 جلسه می‌باشد، درمان نگهدارنده به صورت ماهی یك بار انجام می‌شود و به این ترتیب، طب سوزنی برخلاف بعضی روش‌ها قابل برگشت نیست! (مانند بوتاكس كه بعد از 3 ماه اثرش را از دست می‌دهد)!موارد منع استفاده: برای بیمارانی كه پیس میكر (Pace maker) در قلب دارند، از دستگاه استفاده نمی‌شود. همچنین در بیمارانی كه مبتلا به هموفیلی، روزاسه یا بیماری‌های التهابی پوست و یا بسیار مستعد كبودی هستند، بهتر است استفاده نشود.

درمان‌ های شخصی :

برای افرادی كه تحت درمان با تكنیك‌های زیبایی صورت با طب سوزنی قرار می‌گیرند، بهتر است اقدامات كمكی زیر انجام گیرد :

1- تغییر شیوه زندگی، مانند تغییر عاداتی كه برای سلامت مضر است مانند سیگار كشیدن و…

2-تمرینات ورزشی یا ماساژهای پوستی

3- تمرینات تنفسی یا پرانایاما

4- تمرینات خود آرامی

5- فشار درمانی /ماساژ درمانی

6- استفاده از تغذیه مناسب/مكمل‌های غذایی 9 داروی گیاهی (Diet and supplement and Herbal medicine)

7- استفاده از مغناطیس (magnet)

8- ورزش روزانه

9- روش‌های پاكسازی پوست، و استفاده از شیر پاك‌كن و به جای صابون كرم‌های مناسب برای پوست

نتیجه‌ گیری :

طب سوزنی در زیبایی اثرات بسیار مفیدی دارد. این اثرات نه تنها روی زیبایی و شادابی پوست صورت ظاهر می‌شود بلكه باعث ایجاد آرامش و نشاط در بدن می‌شود. نسبت به سایر روش‌ها بسیار مقرون به صرفه نیز می‌باشد.