پارس ناز پورتال

خاصیت بسیار مفید گردو برای مردان نابارور

خاصیت بسیار مفید گردو برای مردان نابارور
 
مصرف 75 گرم گردو در روز به بهبود كیفیت و افزایش تعداد اسپرم در مردان نابارور یا دارای مشكلات باروری كمك می‌كند. تخمك و اسپرم، هر دو در زایش زندگی نو سهم دارند، اما بیش از 30 درصد مشكلات ناباروری در میلیون‌ها زوج بدون فرزند، به سبب ناتوانی‌های مردان و كمبود كیفیت و كمیت اسپرم آنهاست. خبر خوش برای مردان نابارور آن است كه به تازگی نتایج پژوهشی که در دانشگاه كالیفرنیای آمریكا به دست آمده، نشان می دهد مصرف این مقدار گردو به طور روزانه، كیفیت و ساختار سلول‌های حیات‌بخش مردان 21 تا 35 ساله را افزایش می‌دهد.

دكتر وندی رابینز و همكارانش در تحقیقی بین بیش از صد مرد كه پیرو رژیم غذایی پرگوشت بوده‌اند، اثر مصرف روزانه اسیدهای چرب اشباع‌ نشده را در افزایش كیفیت اسپرم بررسی كردند. آنها مردان یادشده را به دو گروه تقسیم كردند كه در رژیم غذایی 58 نفرشان گردو و ریزمغذی‌های درختی وجود نداشت اما گروه 59 نفره دیگر موظف بودند هر روز 75 گرم گردو بخورند.

ابتدا نمونه اسپرم همه افراد از نظر كیفیت بررسی شد. پس از گذشت 12 هفته از تحقیق بار دیگر آزمایش و نمونه‌گیری اسپرم تكرار شد و اینجا بود كه گروه محققان، علاوه بر مشاهده افزایش سطح اسیدهای چرب امگا 6 و 3، متوجه افزایش كیفیت و كاهش اختلال‌های كروموزمی اسپرم‌ها شدند؛ حال آن‌كه در گروه دیگر تغییری به وجود نیامده بود.

كیفیت و تعداد سلول‌های سهیم در شكل‌گیری نطفه به عوامل و شرایطی گوناگون وابسته است اما ناهنجاری‌های هورمونی، اختلالات سیستم ایمنی، ابتلا به بیماری‌های ژنتیك و عفونی، مصرف دارو، آلودگی‌های محیطی، تغذیه نامناسب، گرما و حتی عادت‌های شخصی مثل نوع لباس زیر مردان در تعداد و كیفیت سلول‌های اسپرم دخالت بیشتری دارد.

خوردن گردو، به ویژه در حجم مذكور گرچه سبب پدید آمدن تغییراتی در سطح لیپید خون می‌شود اما از دیرباز به مردانی توصیه می‌شده كه ناتوانی‌های جنسی داشته‌اند. همچنین گدو سرشار از روغن امگا-3 است كه افزون بر قابلیت شكست چربی‌های مضر و كاهش وزن، جزو اسیدهای چرب اشباع نشده‌ای است كه وجودشان در رشد اسپرم و شكل‌گیری غشا سلولی ضروری است.

به گزارش پارس ناز در برخی تحقیقات دیگر مشخص شده كه سلنیوم و ویتامین E موجود در گردو نیز سبب حفظ كیفیت، دوام سلول‌ها و افزایش باروری مردان می‌شود.در بین خوراكی‌های موثر در افزایش قدرت باروری مردان، از جگر (محتوی ویتامین A و روی)، كرفس (دارای اندرواستنون و فرومون) هلو و پرتقال (سرشار از ویتامین C)، موز (منبعی از آنتی‌اكسیدان مورد نیاز برای حفظ كیفیت سلول‌ها)، خرما (حاوی مواد قندی، پتاسیم و ویتامین‌های گروه B)، عسل و… به كرات یاد شده است.