پارس ناز پورتال

غذایی مفید و بسیار كامل به نام تخم‌ مرغ

غذایی مفید و بسیار كامل به نام تخم‌ مرغ

شاید شما هم شنیده باشید تخم‌ مرغ ماده غذایی بسیار مضری است، ولی جالب است بدانید برخلاف گذشته كه تخم‌مرغ یك ماده غذایی نامناسب تلقی میشد، امروزه محققان و متخصصان میگویند که این ماده مغذی، ارزش غذایی بسیار زیادی دارد و برای سلامت بدن نیز بسیار مفید است.به گزارش پارس ناز توصیه اكثر متخصصان این است كه تخم‌مرغ را بطور كامل مصرف كنید، چرا كه 90 درصد كلسیم و آهن آن در زرده و نصف پروتئین آن در سفیده است.

اگر تخم‌مرغ را مضر میدانید و آن را از برنامه غذایی خود حذف كرده‌ اید، دانستن نكاتی درباره این ماده مغذی ممكن است نظر شما را عوض كند و مجددا آن را در برنامه غذایی بگنجانید. تخم‌مرغ حتی در طب سنتی كاربرد و خواص درمانی شگفت‌انگیز دارد.

تخم مرغ منبعی سرشار از ویتامین و مواد معدنی


متخصصان تغذیه همواره توصیه می‌كنند، از موادی استفاده كنید كه تمام مواد مغذی را در خود جا داده باشد. تخم‌ مرغ حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی است كه برای حفظ سلامت بدن ضروری است. برای مثال، تخم‌مرغ ویتامین B2 دارد كه در فرآیند‌های آنزیمی شركت داشته و در سیكل‌های تولید انرژی بدن نقش دارد.
 
ویتامین B12 كه در این ماده مغذی وجود دارد، در فرآیندهای حیاتی بدن دخیل است و در تولید گلبول‌های قرمز خون و سلامت سیستم عصبی نقش مهمی را ایفا می‌كند. بعلاوه تخم‌مرغ حاوی ویتامین A است و همان‌طور كه می‌دانید، این ویتامین محلول در چربی نقش بسزایی در سلامت پوست و بینایی دارد. ویتامین E موجود در تخم‌مرغ، یك آنتی‌اكسیدان است كه با رادیكال‌های آزاد مبارزه می‌كند.

تخم‌مرغ حاوی مواد معدنی مانند آهن، روی و فسفر است. این مواد در ساختار تمام سلول‌های بدن نقش دارد و به انتقال پیام بین سلول‌ها كمك می‌كند. كمبود این مواد اثرات بدی روی بدن دارد و باعث می‌شود فرد خیلی زود احساس خستگی و ضعف كند و تحریك‌پذیر شود. ماده معدنی دیگری كه در تخم‌مرغ یافت می‌شود، روی است. روی به رشد تمام سلول‌های بدن از جمله موها كمك می‌كند.
 
بعلاوه این عنصر سیستم ایمنی را تقویت و از بدن در برابر بیماری‌ها حفاظت می‌كند. ید موجود در تخم‌مرغ نیز می‌تواند در ساختمان هورمون‌های تیروئیدی شركت كند. سلنیوم نیز نوعی آنتی‌اكسیدان است كه در تخم‌مرغ وجود دارد و در مقابله با سرطان به كمك بدن می‌آید و مقاومت بدن را افزایش می‌دهد.

كاهش وزن با پروتئین


جالب است كه ماده‌ای چنین مغذی بتواند شما را لاغر كند. پیش از انجام تحقیقات متعدد، تصور می‌شد تخم‌مرغ باعث چاقی و عوارض ناشی از آن می‌شود، ولی نتایج تحقیقات مركز تحقیقات چاقیRochester نشان داد، مصرف تخم‌مرغ در وعده صبحانه باعث می‌شود تقریبا حدود 400 كالری، انرژی كمتر دریافت كنید. با این میزان كاهش كالری، در ماه می‌توانید حدود 3‌/‌1 كیلوگرم وزن كم ‌كنید.
 
به عبارتی تخم‌مرغ باعث می‌شود احساس سیری طولانی مدتی ایجاد شود و فرد به مصرف میان وعده غذایی كمتری نیاز داشته باشد. البته تخم‌مرغ مثل بیشتر مواد حیوانی، حاوی كلسترول است، ولی این به معنای مضر بودن آن نیست. توصیه می‌شود تخم‌مرغ را به طور كامل مصرف كنید، چرا كه 90 درصد كلسیم و آهن آن در زرده و نصف پروتئین آن در سفیده است

با این‌كه كالری تخم‌مرغ به طور متوسط 70 تا 85 كیلوكالری است، به نسبت، میزان پروتئین خوبی برای بدن فراهم می‌سازد و این ویژگی ارزش غذایی تخم‌مرغ را افزایش می‌دهد. 3 عدد تخم‌مرغ در مجموع حدود210 تا 225 كالری دارد و حاوی 5/19 گرم پروتئین است. زنان به طور متوسط روزانه به 50 گرم پروتئین نیاز دارند.
 
به عبارتی 3 عدد تخم‌مرغ، نیمی از نیاز پروتئین روزانه‌ یك خانم را تأمین می‌كند. البته همان‌طور كه می‌دانید، نیاز به پروتئین در افراد مختلف بسته به وزن، فعالیت و عوامل دیگر متفاوت است و توصیه می‌شود تمام نیاز ما به یك ماده مثل پروتئین فقط از طریق یك ماده غذایی مثل تخم‌مرغ تامین نشود.

تخم‌ مرغ، دارویی موثر


تخم‌مرغ حاوی آنتی‌اكسیدان‌های فراوانی است و می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری كند. بر اساس تحقیقاتی كه در دانشگاه هاروارد انگلیس در سال 2003 انجام شد، دختران نوجوانی كه روزانه حداقل 3 عدد تخم‌مرغ مصرف می‌كنند، در بزرگسالی كمتر دچار سرطان سینه می‌شوند. مصرف 2 عدد تخم‌مرغ در وعده صبحانه، نصف نیاز روزانه بدن را به این ماده تامین می‌كند.

از دیدگاه طب سنتی، زرده تخم‌مرغ نیم‌پز یكی از بهترین خوراكی‌ها برای نیرو بخشیدن به سیستم عصبی مركزی و دستگاه گردش خون (قلب و شریان‌ها) است. كسانی كه مدام در حال كار با كامپیو‌تر هستند، می‌توانند از این خوراكی ساده و نیروبخش بهره‌مند شوند تا بتدریج دچار ضعف سیستم عصبی، خستگی و فرسودگی آن یا Neurasthenia نشوند یا حداقل از سرعت روند آن بكاهند.یكی از دیگر اثرات معجزه‌آسای تخم‌مرغ، نقشی است كه این ماده در بهبود سوختگی‌ها دارد، به طوری كه در آموزش‌های مامورین آتش‌نشانی در برخی كشورها استفاده از تخم‌مرغ گنجانده شده است.