پارس ناز پورتال

دختر ایرانی پر افتخارترین شطرنج باز جهان شد!! (عکس)

مجموعه : مجله خبری روز
دختر ایرانی پر افتخارترین شطرنج باز جهان شد!! (عکس)
تمرینات سخت آن هم در دوران کودکی گاهی اوقات روزهای سیاه را برایش نقش می‌زد اما موفقیت در مسابقات سیاهی را به سفیدی و روشنایی تبدیل می‌کرد. ساعت‌ها پشت میز شطرنج، با جدیت و بدون خستگی نشست، خلاقیت را چاشنی کارهایش کرد، از کارتون‌های مورد علاقه‌اش دل برید، همزمان به درس ورزش اهمیت داد و سرانجام توانست قدرت‌نمایی کند و شگفتی بیافریند. مطهره اسدی در دومین روز از آخرین ماه زمستان سال 1382 به دنیا آمد و پس از طی فراز و نشیب‌های بسیار اکنون قهرمان زیر 8 سال شطرنج جهان در کشور اسلوونی شده است. این دختر قائمشهری پر افتخارترین شطرنجباز دختر دنیا لقب گرفته است.
 

جسارت، رمز موفقیت

دوران کودکی‌ام مثل کودکی‌های الآن نبود، جنس سختی و مشقت‌ها فرق می‌کرد اما پدر و مادرم با تمام توان سعی می‌کردند احساس کمبود نکنم. شاید همان تلاش‌های آنها در آن روستا من را بر این داشت که از همه دارایی‌ام بگذرم تا تنها فرزندم به هدفی بزرگ دست پیدا کند. دوست داشتم تنها دخترم در یک رشته ورزشی فعالیت داشته باشد که نه تنها به آینده‌اش لطمه‌ای نزند بلکه به بالاترین درجات ممکن در آن رشته برسد. با ورزش شطرنج آشنایی نداشتیم اما همسرم به‌طور اتفاقی از شروع کلاس‌های این رشته در شهرمان مطلع شد و تصمیم گرفتیم مطهره را در آن کلاس‌ها ثبت‌نام کنیم. آن زمان مطهره 4 سال و سه ماه داشت به همین دلیل همسرم او را در آغوش می‌گرفت و به کلاس می‌برد، روی پای مادرش می‌نشست تا بتواند صفحه شطرنج را ببیند تا این‌که علاقه‌مندی او به شطرنج ما را بر آن داشت که از هر چه در توان داریم استفاده کنیم تا مطهره در این رشته پیشرفت کند.


مهدی اسدی پدر مطهره، از پای نهادن او در این رشته ورزشی چنین گفت و ادامه داد: همان هفته اول بود که تصمیم گرفتیم مطهره را در مسابقات استانی شرکت دهیم، درست است که در آن مسابقه باخت اما زمانی که دید داور مسابقه به خاطر سن کم مطهره و شرکت دادن او در مسابقه به ما خرده می‌گیرد دخترم با جسارت تمام ایستاد و گفت با شما هم‌بازی می‌کنم و پیروز می‌شوم در صورتی که نمی‌دانست او داور مسابقه است، آن لحظه احساس کردم، جسارت و شجاعت مطهره باعث موفقیت او در این رشته می‌شود، به همین دلیل تصمیم جدی خود را گرفتم تا از هیچ چیز برایش دریغ نکنم. همین‌طور هم شد مطهره در تمام مسابقات مربوط به آن سنین شرکت و آنقدر باخت را تجربه کرد که اکنون مایه سربلندی من، مادرش، مربی‌اش و کشورمان ایران شده است.

زنجیره هدف

مطهره تمام موفقیتش را از خداوند دارد. پدر مطهره با گفتن این جمله ادامه داد: دخترم در تمام مسابقات با وضو پای میز شطرنج نشسته است. حتی در بازی‌های تدارکاتی نیز قبل از شروع مسابقه «آیئ الکرسی» می‌خواند و با دلی آرام مسابقه را آغاز می‌کند، می‌گوید: درست است که من شغل آزاد دارم و چندان درخور توجه نیست اما افتخارم این است که توانسته‌ام امکانات رفاهی همسر و دخترم را فراهم کنم تا به این مرتبه دست پیدا کند. ما هدف داشتیم من، مادر و مربی‌اش زنجیروار هدفمان را دنبال کردیم تا رکورد شگفت‌انگیز مطهره به ثبت رسید. دوست دارم دخترم به آخرین نقطه ممکن در این رشته دست پیدا کند به همین دلیل هدفم را با جدیت دنبال می‌کنم و زمانی که می‌بینیم برای نخستین‌بار یک دختر ایرانی کمتر از 8 سال، بدون باخت و با اقتدار به مقام اول دست پیدا می‌کند و آن دختر کسی نیست جز دختر من، احساس می‌کنم، در حال نزدیک شدن به هدف هستیم.

آرزوهای پدرانه

آرزویم این است که خداوند لحظه‌ای تنهایمان نگذارد و دخترم در همه حال خداوند را یاد کند تا مبادا غرور مسیرش را ناتمام بگذارد. تا به حال هزینه‌های زیادی را متحمل شدم و امیدوارم مسئولان نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا مطهره بتواند به یاری خدا و با تلاش بی‌پایان، سکوهای مهم‌تری را زیر پایش ببیند.

همراه همیشگی

در راه بازگشت قائمشهر هستند و صدای گرفته‌اش گویای خستگی و اضطرابی است که از روز 18 آبان تحمل کرده است اما شادی در واژه‌واژه‌هایش موج می‌زند. تمام این مسیر 4 ساله را همپای فرزند گام برداشته و از هیچ کمک مادرانه‌ای دریغ نکرده است. از آن زمان که ساعت‌ها پشت میز شطرنج، مطهره را روی پاهای خود می‌نشاند تا به امروز، لحظه‌ای او را تنها نگذاشته است. مادر می‌گوید: چند هفته‌ای از ثبت‌نام مطهره در کلاس شطرنج نگذشته بود که همسرم یار و همراه من شد تا دخترمان را به بالاترین جایگاه ممکن برسانیم. پیشرفت مطهره بسیار خوب بود و آن چنان تشنه یادگیری بود که مربی‌های متعدد و آموزش تاکتیک‌های جدیدتر نیز از عطش او کم نمی‌ کرد.

 
به همین دلیل تصمیم گرفتیم مطهره را در کلاس‌های خصوصی یکی از بهترین مربی‌های استان ثبت‌نام کنیم اما توان مالی نداشتیم به همین دلیل مطهره در کلاس‌های نیمه خصوصی آن مربی حضور پیدا کرد و برای این‌که بتواند پیشرفت بهتری داشته باشد ساعت 9 صبح تا 12 ظهر و 16 بعدازظهر تا 21 شب را به تمرین‌های مکرر با این استاد می‌پرداخت و ترقی او هر روز چشمگیرتر بود. مسابقات را یکی پس از دیگری و با جدیت پشت‌سر می‌گذاشت و معمولاً نفر اول هم می‌شد.

از فروختن زمین‌شان و مسابقات برزیل این‌طور می‌گوید: پس از کسب دو دوره قهرمانی کشور پیاپی تصمیم گرفته شد مطهره در مسابقات جهانی سال 2011 در کشور برزیل شرکت کند. از آنجا که مطهره کمتر از 8 سال داشت باید هزینه مسابقات را خودمان تأمین می‌کردیم به همین دلیل یک قطعه زمینی که داشتیم را فروختیم و مطهره پس از شرکت در این مسابقه، مدعی عنوان قهرمانی و نفر 6 تا 9 مشترک جهان شد. مطهره در مقابل قهرمان دانش‌آموزان جهان 5 ساعت و 30 دقیقه نشسته جنگید و با یک امتیاز اختلاف در حالی که مدعی عنوان قهرمانی بود، مسابقه را واگذار کرد اما یک سال بعد در مسابقات آسیایی سریلانکا شرکت کرده و قهرمان بازی‌های آسیایی شد و به این ترتیب سهمیه جهانی مسابقات اسلوونی را کسب کرد.

صغری محمدی از استرس این دوره از مسابقات که در روز 18 آبان ماه آغاز شد و برتری فرزندش با اشتیاق هرچه تمام‌تر تعریف می‌کند: مطهره بسیار جسور و بی‌باک پشت میز یک نشست و به حریفانش گفت بیایید بنشینید و بروید، تلاش‌ها بر این بود که مطهره را از میز یک به میز دو بکشانند، اما او تمام حواسش را جمع کرده بود و مثل همیشه با توکل بر خدا پیش‌رفت. جسارت، جنگندگی و شهامت هم در گفتار و هم در کردار خصوصیاتی است که مادر مطهره به دخترش نسبت می‌دهد و به یاد می‌آورد سؤالاتی را که از مربیانش می‌پرسید و آنها در جواب می‌گفتند دانستن پاسخ این سؤالات در حال حاضر برایت زود است.

دختری روی سکوی جهانی

صدای کودکانه‌اش، تو را به وجد می‌آورد. این دختر مازندرانی، پدیده مسابقات جهانی اسلوونی و فنی‌ترین بازیکن این دوره از مسابقات شناخته شده است. حرف‌هایش سرشار از انرژی است، پتانسیلی که به او توان ساعت‌ها نشستن پشت میز شطرنج را داده است و با همین انرژی توانسته رقیب روسی خود که از مهد شطرنج جهان آمده است، شکست دهد. می‌گوید: یادم می‌آید که پدر و مادرم با مربی‌های متعددی آشنایم کردند اما دوست داشتم در این‌باره بیشتر یاد بگیریم. زمانی که با استاد امینی آشنا شدم، از شدت علاقه، با تمرین‌های دشوار و مکرر ایشان احساس خستگی نمی‌کردم.

 
آنقدر ورزش شطرنج را دوست دارم که نمی‌توانم فکر کنم روزی این رشته ورزشی را کنار بگذارم. تمریناتم فشرده است، بعضی از آنها تاکتیکی هستند، بعضی حل کردنی و بعضی‌ها روی صفحه شطرنج انجام می‌شوند. در این صورت حریفی ندارم و به جای هر دو مهره سفید و سیاه بازی می‌کنم. او که رنگ مهره‌های شطرنج برایش فرقی ندارد، مهر‌ه شاه را بیشتر از همه دوست دارد و علتش را مهم‌ترین مهره می‌داند و می‌گوید: نمی‌توان گفت مهره‌شاه، وظیفه خاصی دارد اما مهره‌های دیگر وظیفه دارند از آن دفاع کنند و اگر حریفم مهره شاه را از من بگیرد، بازی را باخته‌ام. وزیر را حمله‌ای‌ترین مهره شطرنج می‌داند و فیل، اسب، رخ و پیاده‌ها را مهره‌هایی می‌داند که به کمک وزیر می‌آیند تا حمله کند. مهره‌های دیگر از مهره شاه دفاع می‌کنند و مطهره هم دوست دارد از او دفاع شود تا هر چه بیشتر بدرخشد و در حال حاضر، پدر، مادر و مربی‌اش را مدافعان خود می‌داند.

حس تلخ شکست

اگر حریفم یکی از مهره‌های من را بگیرد بسیار ناراحت می‌شوم اما معنی‌اش این نیست که دیگر تلاش نمی‌کنم بلکه سعی می‌کنم با حذف همان مهره حریفم، نبود آن مهره‌ام را جبران کنم. اما مات شدن را اصلاً دوست ندارم چون امتیاز از دست می‌دهم ولی کیش شدن در همه مواقع برایم ناراحت‌کننده نیست.

درس و ورزش در کنار هم

ورزش شطرنج مانع درس خواندن مطهره نشده است و علاوه بر کسب عناوین قهرمانی، در آزمون‌های درسی نیز رتبه‌های خوبی به دست آورده است و به گفته خودش درس ریاضی را بیشتر از سایر دروس، دوست دارد زیرا به نوعی با ورزش شطرنج مرتبط است.

سرچشمه آرامش

سعی می‌کنم در همه لحظات به یاد خدا باشم. وقتی با او حرف می‌زنم احساس خوبی دارم، همیشه می‌گویم خدایا کمکم کن در مسابقات پیروز شوم و پدر و مادر و کشورم را سربلند کنم. مطهره ضمن بیان این جملات ادامه داد: قبل از مسابقات نماز حاجت و پس از آن نماز شکر می‌خوانم.

موفقیت در سایه دعای پدر و مادر

مطهره توانست با امید به خدا، دعای خیر پدر و مادرش، زحمات مربی و تلاش بی‌وقفه خود به ترتیب حریفانی از کشورهای مولداوی، چین، اوکراین، کره، روسیه، قزاقستان، مالزی، امریکا، هند، هنگ‌کنگ و در نهایت آذربایجان را شکست دهد و عنوان قهرمانی زیر 8 سال شطرنج جهان را به خود اختصاص دهد.

دلسوزی‌های مربی

الزامی نیست یک مربی خوب، بازیکن خوبی باشد، اما اینکه اطلاعات خوبی داشته باشد و مهمتر از همه، بتواند دانسته‌هایش را منتقل کند از توانایی‌های برجسته یک مربی است که مصداق آن در مطهره اسدی و مربی‌اش نمایان شد. یاسر امینی نزدیک به سه سال است که تمرینات حرفه‌ای خود را با مطهره آغاز کرده و می‌گوید: از همان روزهای نخست، فاکتورهای قهرمانی را در مطهره دیدم و به والدینش گفتم اگر در این مسیر شکیبا باشید، شاهد پیروزی‌های مکرر فرزندتان هستید. جاه‌طلبی اما به معنای خوب آن، پشتکار، خلاقیت، وجدان کار و تمام این خصوصیات خوب بود که باعث شد مطهره در سنین کم موفق به کسب عنوان قهرمانی شود.

به گفته مربی مطهره اسدی، قسمتی از یک بازی به آغاز آن بازمی‌گردد که یک سیاست کل و استراتژی چیده می‌شود و به اصطلاح تدارک بازی انجام می‌شود. می‌گوید: با اینکه به دلایلی نتوانستم در این مسابقات شرکت کنم اما براساس نقاط قوت و ضعف مطهره و حریفانش، نکات کلیدی را از طریق تلفن به مطهره می‌گفتم و او نیز به این ترتیب علم حریفانش را به چالش کشید و در برابرشان پیروز شد و این یکی از همان نقاط قوت مطهره است.

 
 
 
شبکه ایران