پارس ناز پورتال

این کثیف ترین فیلم ایرانی با موضوع خیانت است (عکس)

مجموعه : اخبار سینما
این کثیف ترین فیلم ایرانی با موضوع خیانت است (عکس)
امروز 4 فیلمی اکران می شوند که خیلی از سینمادوستان مدت هاست منتظر نمایش آن هستند.فیلم های «من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی، «بیخود و بی جهت» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» به کارگردانی روح الله حجازی و «پله آخر» به کارگردانی علی مصفا از امروز روی پرده رفته است و در این میان فیلم جیرانی با حاشیه های زیادی روبرو شده است. فعلا با این فیلم و حواشی اش آشنا شوید تا در روزهای دیگر به بقیه تازه های اکران برسیم.

– من مادر هستم تولید سال 1389 است.

– داستان یک خانواده طبقه متوسط است که در یک شرایط بحرانی به بررسی و ارزیابی زندگی خود می پردازند.

– فرهاد اصلانی، باران کوثری، هنگامه قاضیانی، پانته آ بهرام و حبیب رضایی بازیگران اصلی آن هستند.

– باران کوثری سال گذشته در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره این فیلم گفت: «ترجیح می دهم راجع به آن حرف نزم. فیلمی که کارگردانش دلسوزش نیست من بازیگرش قطعا دلسوزش نیستم و متاسفم برای صحنه های درخشانی که من و حبیب رضایی در آن بازی کردیم.»

 

– جیرانی در گفت و گو با «تماشا» می گوید این یکی از بهترین فیلم هایش است که به ژانر نوآر نقب می زند.

– فیلم تقریبا 2 سال در سکوت توقیف بود و هیچ کدام از عوامل فیلم درباره آن هیچ صحبتی نکردند.

– فیلم «من مادر هستم» در لیست سیاه حوزه هنری قرار دارد.

– یکی از سایت های اصولگرا در یادداشتی به قلم نویسنده ای گمنام خطاب به جیرانی نوشت: «سازنده «من مادر هستم» آنقدر عشق های ضربدری در فیلمش به وجود می آورد که انسان فراموش می کند کدام فرد عاشق کدام یک بود؟! حال بیاییم با او بحث کنیم که رهبری فرموده به عشق های مربعی و مثلثی نپردازید؟ خب خود او احتمالا در جلسه ای که این حرف زده شده حضور داشته و با توجه به ارتباطش با صدا و سیما، قطعا این حرف را شنیده. پس دیگر بحث ما با او بر سر چیست؟ او اساسا نظر رهبری را در امر فرهنگ حجت نمی داند و برای خودشان کارشناسی برتری قائل است.

– فریدون جیرانی تقریبا 2 هفته پیش در گفت و گو با «تماشا» تمام شک و شبهه ها درباره فیلمش را برطرف می کند و می گوید: «فیلم من اصلا درباره خیانت نیست و اصولا خیانتی در فیلم من رخ نمی دهد. یک سوء تفاهم باعث می شود زندگی یک خانواده از هم بپاشد. همین.»

– این فیلم سینما آزادی را برای اکران در اختیار ندارد.

حزب الله: فقط یک روز مهلت دارید

روز گذشته در پی اعلام اکران «من مادر هستم» انصار حزب الله، در بیانیه ای نسبت به صدور مجوز فیلم «من مادر هستم» اعتراض کرده و خواستار لغو صدور این مجوز شدند. در بخشی از متن این بیانیه آمده است:

«19 مهر ماه سال جاری انصار حزب الله ایران از سوی هزاران عضو خود در سراسر کشور، با استناد به ماده 639 قانون مجازات اسلامی از جواد شمقدری رئیس سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به عنوان مسئول ارائه مجوز به 4 فیلم «برف روی کاج ها»، «پل چوبی»، «من مادر هستم» و «من همسرش هستم» و نمایش عمومی آن در سینماهای کشور به دادستان تهران شکایت نمود و در مقابل سازمان سینمایی نیز در یک عقب نشینی آشکار توقف نمایش عمومی آن را اعلام کرد اما با گذشت یک ماه از اعلام وصول شکایت امت حزب الله هنوز هیچ نشانه ای از رسیدگی به این شکایت مشاهده نمی گردد.

این در حالی است که سازمان سینمایی، این تعلل قوه قضائیه در رسیدگی به اتهامات رئیس سازمان سینمایی را حمل بر مسامحه در شرایط کنونی کشور نموده و با فرصت طلبی در هنگامه فرا رسیدن ایام عزای سالار شهیدان، رسما آغاز نمایش عمومی کثیف ترین فیلم ساخته شده در حلقه مجموعه فیلم های موجود با موضوع خیانت را از هشتم آذر ماه سال جاری اعلام نموده است، تا از مماشات قوه قضائیه و مصروف شدن توان متدینین در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام حداکثر بهره برداری را کرده و با نمایش عمومی فحشا به عادی سازی زنا پرداخته و بخش اعظمی از جامعه را مبتلا به این فحشا نشان دهد تا درد جامعه روشنفکرنمای سازنده چنینآثار مستهجنی به ناحق به کل امت شهیدپرور ایران تعمیم داده شود.»

در ادامه این متن آمده: «امروز سازمان اجرایی انصار حزب الله به نمایندگی از هزاران عضو خود ضمن اقامه اعتراض به قوه قضائیه به دلیل فراهم آوردن فرصت برای هتاکان به دین و شریعت و به سخره گیرندگان نظام و انقلاب و خون شهدا، اعلام می دارد: امت همیشه در صحنه حزب الله در برابر عملکرد شنیع سازمان سینمایی هشیار است و بدینوسیله هشدار می دهد که این سازمان موظف به پیروی از احکام اسلام و رأی علمای دین بوده و در این راستا تا پایان وقت اداری روز سه شنبه 7 آذر مهلت دارد حکم لغو مجوز نمایش عمومی فیلم کثیف «من مادر هستم» را اعلام نماید؛ در غیر این صورت مردم متدین با اقتدا به امام شهیدشان رأسا وارد عمل گردیده و با عمل به ترتیبات بند «م» وصیتنامه امام خمینی (ره) اعتراض خود را در عرصه عمل و با تحصن در مقابل ساختمان وزارت ارشاد ادامه خواهند داد. بدیهی است توقف اجرای ترتیبات بند «م» موکول به تمکین مسئولین بی مسئولیت در برابر مطالبه بر حق مردم خواهد بود.»

 
 
فریدون جیرانی: فیلم «من مادر هستم» یک فیلم اخلاقی است

اما در همین زمینه فریدون جیرانی و غلامرضا موسوی تهیه کننده این فیلم بیانیه ای در پاسخ به بیانیه انصار حزب الله نوشتند. در نسخه ای که برای تماشا ارسال شده آمده است:

«من مادر هستم» نه درباره خیانت است، نه درباره زنا، نه نمایش فحشاست. فیلم «من مادر هستم» یک فیلم اخلاقی است که یک نوع سبک زندگی را به چالش می کشد. بنابراین از عده ای که ندیده تحت تاثیر تحریکات پشت پرده، جوسازی ناجوانمردانه ای را علیه فیلم شروع کردند و قضاوتشان را قضاوتی اسلامی تلقی کردند دعوت می کنیم که از فردا به تماشای فیلم بنشینند و بعد از دیدن فیلم نظر بدهند.

 سازندگان فیلم من مادر هستم معتقدند که شرایط اکران به دلیل تصمیم نادرست یک نهاد دولتی در معرض بحران قرار گرفته است و کسانی که به بقای سینما و حیاتش در این شرایط اعتقاد دارند باید جلوی این تصمیم نادرست بایستند. سکوت برخی از روشنفکران مسلمان داخل سینما در این رابطه توجیه پذیر نیست. ما نمی خواهیم با کسانی که این سکوت را در پیوند منافع آنها با بخشی از قدرت تحلیل می کنند، همصدا شویم.

ما هنوز آنها را دوستان سینمای ایران می دانیم. امیدواریم آنها بعدها در مقابل تاریخ دلیلی برای این سکوت خود داشته باشند. ما به دلیل همین جوسازی ناجوانمردانه نمایشمان در سینماهای محدودی صورت می گیرد، بنابراین از همه مردم عزیز که به ادامه حیات سینمای اجتماعی معتقدند دعوت می کنیم در همین سینماها به تماشای فیلم بنشینند.»