پارس ناز پورتال

درباره راز زیبایی در ناحیه مغزی پشت چشم چیست؟

درباره راز زیبایی در ناحیه مغزی پشت چشم چیست؟

ضرب‌ المثل «زیبایی در چشم بیننده است» ممكن است به اندازه چند سانتیمتر اشتباه باشد!به گفته دانشمندان كالج دانشگاهی لندن، راز چیزهایی كه مورد تحسین انسان است در حقیقت در قشر داخلی اوربیتوفرانتال است كه در پشت چشم قرار دارد. به گفته این دانشمندان، این بخش از مغز در زمانی كه فرد با یك منظره یا چیز زیبا روبرو می‌شود، فعال می‌شود.

به گزارش پارس ناز محققان در پژوهش خود از 21 زن و مرد خواستند تا نظر خود را در مورد زیبایی مجموعه‌ای از نقاشی‌ ها و قطعات موسیقی اظهار كنند.در این حین، مغز این افراد مورد اسكن قرار گرفته بود. این پژوهش كه در مجله پلوس وان منتشر شده، نشان داد كه زمانی كه داوطلبان در حال مشاهده یا شنیدن مورد دلخواه خود بودند، این قشر فعال تر می‌شد.

این یافته‌ها در مورد ارتباط حوزه هنر و موسیقی با این بخش خاص مغزی از اهمیت برخوردار است چرا كه پیش از این محققان هرگونه هنر را با مراكز مختلف لذت در مغز مرتبط می‌دانستند. همانطور كه انتظار می‌رود، ناحیه مغزی مرتبط با پردازش بینایی در این پژوهش با مشاهده تصاویر و ناحیه مرتبط با شنوایی نیز با شنود موسیقی فعالتر می‌شد.

اما ناحیه دیگر در مغز موسوم به هسته دمی در زمانی كه فرد به چیزی كه دوباره شنیده یا جست‌وجو می‌كند، علاقمند باشد، فعالتر می‌شود. ناحیه هسته دمی كه در نزدیكی مركز مغز قرار دارد در زمان فكر به فرد مورد علاقه، فعال‌ تر می‌ شود.