پارس ناز پورتال

بازگشت اتومبیل RX-7 افسانه‌ ای در سال 2017

بازگشت اتومبیل RX-7 افسانه‌ ای در سال 2017
بر اساس اخبار بزرگ و منتشر شده از کارخانه مزدا در هیروشیما ژاپن خودروساز ژاپنی قصد دارد تا خودرو اسپرت افسانه ای خود یعنی مزدا RX-7 اسپرت را دوباره احیا کند.به گزارش پارس ناز البته هنوز هیچ گونه جزئیاتی در دسترس نیست ولی به هر حال ما این خودرو کوپه دو درب را در سال ۲۰۱۷ شاهد خروجش از کارخانه مزدا و مشاهده آن بر روی جاده خواهیم بود.به گفته مدیر ارشد بخش خودروهای اسپرت مزدا نوبیرو یاماموتو  عرضه این خودرو مصادف با پنجاهمین سالگرد ساخت نخستین خودرو اسپرت شرکت مزدا یعنی سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

RX-7 جدید به احتمال فراوان دارای یک موتور دوار aspirated که همان طراحی مورد علاقه یاماموتو است بهره خواهد گرفت و زمانی که از او یعنی یاماموتو در مورد سیستم جدید القاء که در خودروهای آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت سوال شد  او اعلام کرد که در این مقطع زمانی هنوز بر روی این قابلیت بررسی جامعی نشده است و شاید بعدها در RX-7 از این فناوری جدید استفاده شود و بدین ترتیب باید قطعیت موتور دوار را بیشتر به رسمیت بشناسیم.

 

این خودرو دارای همان سیستم دوار Mazda’s 16X خواهد بود که اولین نسل این موتور در سال ۲۰۰۷  به نمایش گذاشته شد هر چند تا امروز در هیچ وسیله نقلیه استفاده نشده است و در این میان دارای مشخصاتی همچون موتور ۱٫۶ لیتری با قدرت پیشرانه کمی‌بیشتر از ۳۰۰ اسب بخار و بدون هیچ گونه سیستم توربو شارژ جانبی است.یاماموتو در مورد عدم استفاده از فناوری روز توربو شارژ نظر جالبی دارد و در این مورد میگوید:استفاده از موتور خطی و دوار را دوست دارد زیرا یک موتور به صورت طبیعی کار میکند و توربوشارژ میتواند در سیستم سوخت رسانی و کارکرد موتور تاخیر نامطلوب ایجاد کند.

البته یاماموتو در مورد استفاده از سوخت ترکیبی در این خودرو نیز نظر منفی دارد و معتقد است موتور الکتریکی به هیچ وجه برای یک خودرو اسپرت مناسب نبوده و اعتقاد دارد که:من نمیخواهم با بکار بردن سیستم ترکیبی در این خودرو طرفداران این برند را از این خودرود افسانه ای ناامید کنم.به هر حال با این سرسختی‌های یاماموتو سیستم مصرف سوخت اقتصادی در مورد این خودرو مطرح میشود که به هر حال با کارکرد نامناسب خودرو بازنشسته شده RX-8 یاماموتو باید فکری جدی در این مورد بکند به خصوص که در سال ۲۰۱۷ بیشتر از پیش مصرف سوخت اقتصادی مهمتر بوده و در ضمن خودروهای الکتریکی در حال پیشرفت و یکه تازی خواهند بود.
 

یکی از مشکلاتی که در مورد موتورهای دوار تاکنون حل نشده است میتوان به مشکل ذاتی این گونه موتورها که همان بسیار حساس بودن این گونه موتورها نسبت به مسائل نگهداری آنان است اشاره کرد و اگر رانندگان کمی‌در مورد سرویس و نگهداری این موتورها غفلت کنند دچار مشکلات جدی و بزرگ خواهند شد و این دستر بر خلاف موتورهای پیستونی است که رانندگان و خدمات پس از فروش شرکتهای خودروسازی مشکلات کمتری با آن دارند و امیدواریم مزدا راهکاری جدی در این مورد داشته باشد.

یاماموتو همچنین فکری برای استانداردهای سخت گیرانه اتحادیه اروپا برای تولید گازهای گلخانه ای دارد  و قصد دارد در RX-7 با استفاده از یک کاتالیزور خاص  هیچ مشکلی برای عرضه این خودرو در بازار اروپا از نظر اتحادیه اروپا را نداشته باشد.به هر حال هر خودرویی که در کلاس اسپرت طراحی و ساخته میشود باید برای استفاده از هر اسب بخار خود دارای برنامه باشد و از آن کمال استفاده را ببرد و وقتی خودرو افسانه ای RX-7 بخواهد دوباره متولد شود یاماموتو اعلام میکند که این خودرو قطعا سبک تر از اخرین نسل خود که در سال ۲۰۰۲ تولید شد خواهد بود.

هر چند یاماموتو از اشاره مستقیم پرهیز میکند ولی طبق اسناد و شواهد این خودرو بسیار شبیه به تویوتا ۸۶ خواهد بود که آنرا در آمریکای شمالی با نام سیون FR-S میشناسیم و دارای وزنی در حدود ۲۸۰۰ پوند خواهد بود و به احتمال فراوان این خودرو دارای بدنه آلومنیومی‌خواهد بود هر چند استفاده از فیبر کربن نیز در این خودرو رد نشده است که خوب بیش از حد گران است.

انتظار می‌رود این خودرو همان معماری پایه نسل بعدی مزدا MX-5 را داشته باشد با این حال RX-7 بزرگتر و سنگین تر از خودرو ذکر شده خواهد بود که یکی از دلایل مهم آن نیز فاصله طولانی تر بین دو محور خودرو است  و البته در نسخه‌های عرضه شده در بازارهای اروپایی دارای تنها دو صندلی خواهد بود که در مدل عرضه شده در کشورژاپن قابلیت صندلی‌های کوچک عقبی را نیز خواهد داشت.


هر چند اخباری از اصطکاک بین دو مدیریت شرکت مزدا و فورد که دارای توافقنامه‌های همکاری مشترک هستند به گوش میرسد و تولید خودروهای این دو شرکت معمولا با اشتراک گذاشتن مواردی از هر دو شرکت است اما به نظر میرسد مزدا با تولید دوباره خودرو افسانه ای RX-7 خود قصد جداکردن همیشگی مسیر خود با خودروساز آمریکایی فورد را در سر داشته باشد.

به هر حال انتظار میرود این خودر که در سال ۲۰۱۷ وارد بازارهای جهانی خواهد شد دارای قیمت گذاری پایه همانند نیسان ۳۷۰Z یعنی در حدود ۳۳ هزار دلار باشد.بد نیست بدانید که صادرات این خودرو در سال ۱۹۹۸ به دلایل نامعلومی‌از سوی مزدا متوقف شد و آخرین نسل این خودر که در سال ۲۰۰۲ و تحت نام FD3S RX-7 نیز تولید شد فقط برای مصرف بازار داخلی کشور ژاپن بود.