پارس ناز پورتال

غذاهای مفید و برای بهتر اندیشیدن!!

مجموعه : رژیم و تغذیه
غذاهای مفید و برای بهتر اندیشیدن!!

بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات درباره مواد غذایی مختلف و تاثیر آن بر بدن انسان، خوردن برخی از مواد غذایی میتواند در بهبود توانایی‌ های شناختی افراد مانند یادگیری و افزایش قدرت حافظه آنها تاثیرگذار باشد.در این طرح تحقیقاتی كه روی گروهی از موش‌ های صحرایی صورت گرفت، یك رژیم غذایی متشكل از 3 تركیب غذایی مختلف كه در تولید سلول‌های مغزی سالم و بی‌عیب و نقص اهمیت دارد برای آنها در نظر گرفته شد. كولین یكی از این تركیبات غذایی است كه در تخم‌مرغ و جـگر به​وفور یافت می‌شود.

تركیب دیگر یوریدین مونوفسفات است كه در چغندر وجود دارد. DHA كه نوعی اسیدچرب حاوی امگا 3 است تركیب غذایی دیگری است كه در روغن ماهی هست. این تركیبات برای رشد سلول‌های مغزی ضروری است.به گزارش پارس ناز در برنامه غذایی گروه دیگر تنها دو تركیب از این سه تركیب غذایی قرار گرفته و این در حالی بود كه برای گروهی دیگر از موش‌های صحرایی یك برنامه غذایی، بدون در نظر گرفتن این سه تركیب غذایی انتخاب شد. پس از چهار هفته از هر یك از این سه گروه یك موش انتخاب شد تا از نظر توانایی انجام مجموعه‌ای از فعالیت‌های شناختی مانند عبور از مسیر‌های پرپیچ و خم مورد بررسی قرار گیرد.

گروهی كه از این سه تركیب غذایی تغذیه كرده بودند در مقایسه، توانایی‌های شناختی بهتری داشتند. این مطالعه نشان می‌دهد كولین در مقایسه با امگا3 و یوریدین مونوفسفات از اهمیت بیشتری در افزایش توانایی‌های ذهنی برخوردار است.علاوه بر این محققان دریافتند این گروه از مواد غذایی در افزایش فعالیت‌ های مغزی نیز نقش مهمی ایفا می‌كند. البته برای این‌كه بتوان با قطعیت بیشتری درباره اهمیت این تركیبات در افزایش توانمندی‌های ذهنی انسان‌ ها سخن گفت، لازم است تحقیقات بیشتری روی انسان‌ها انجام شود، اما اگر این موضوع تائید شود می‌توان از مواد غذایی كه سرشار از كولین، یوریدین مونو فسفات و امگا 3 است به عنوان غذاهای سالم نام برد یا شاید بتوان این گروه از غذاها را غذاهای ذهن نامید.

بنابراین دیگر تردیدی نیست كه مواد غذایی مختلف هركدام می‌تواند خواص متفاوتی داشته باشد كه روی توانمندی‌هایمان اثر بگذارد. در این صورت فردی از سلامت جسمانی، ذهنی و روانی بهتری برخوردار است كه به نقش این مواد غذایی توجه داشته باشد و در برنامه غذایی روزانه از طیف وسیعی از این گروه از مواد غذایی تغذیه كند.