هنوز هم ISP شما و سایتی كه از آن بازدید میكنید چیزهای زیادی درباره شما میداند و این امر بهخاطر اطلاعات شناسایی است كه بهطور خودكار توسط مرورگر شما ارسال میشود.موسسه پیشرو الكترونیك، سرویس Panopticlick را پیشنهاد میكند كه میزان ناشناسی مرورگر شما را اندازهگیری و به آن نمرهای اختصاص میدهد.
آزمایشها نشان میدهد اطلاعات قابل شناسایی شما بهوسیله مرورگرتان ارائه میشود و به همین علت براساس اثرات بهجامانده از مرورگر مورد استفاده شما، یك درجه عددی برای هر كاربر اختصاص مییابد كه نشان میدهد شناسایی او چه میزان ساده خواهد بود.دربیشتر مواقع، توضیح گوگل درباره تبلیغات شخصیسازیشده پرمعنیتر و مفیدتر از سیاست حریم خصوصی شركت است.
استفاده از ابزار گوگل برای انتخاب شبكههای تبلیغاتی
در آنجا شما میتوانید به تمام سرویسهای مرتبط با حساب شما در گوگل دسترسی داشته باشید؛ سرویسهایی نظیر جیمیل، گوگل داكز، یوتیوب، پیكاسا، بلاگر، AdSense و هر سرویس دیگر مربوط به گوگل.داشبورد همچنین به شما اجازه میدهد افرادی كه با آنها تماس دارید، تقویم، گروههای گوگل، پیشینه وب، حساب صوتی گوگل و دیگر سرویسهای مربوط به خود را نیز مدیریت كنید.
مهمتر از همه اینكه شما میتوانید اطلاعات شخصی خود را كه بهوسیله هریك از این سرویسهای گوگل ذخیره شده است، ببینید و ویرایش كنید یا حتی به حذف كامل یك یا چند سرویس بپردازید.برای دیدن اینكه كدام سرویسها به اطلاعات حساب شما دسترسی دارند، روی «وبسایتهای مجاز برای دسترسی به حساب» (Websites authorized to access the account) كه در بالای داشبورد قرار دارد، كلیك كنید.برای بلاككردن یك سرویس مجاز از دسترسی به حساب، وی گزینه «ابطال دسترسی» (Revoke Access) كه كنار نام هر سرویس قرار دارد، كلیك كنید.
مدیر «ترجیحات تبلیغات گوگل» به شما این امكان را میدهد تا تبلیغكنندگان خاصی را بلاك یا تبلیغات موردنظر خود را از بین بقیه انتخاب كنید.روی لینك «تبلیغات در وب» (Ads on the Web) كه در ستون سمت چپ قرار دارد، كلیك كنید سپس برای جداكردن دستههای تبلیغاتی كه میخواهید برای شما نمایش داده شده یا شخصیسازی شوند، گزینه «افزودن یا ویرایش» (Add or edit) را كه در منوی «دستهبندیها و اطلاعات جمعیتی شما» (Your categories and demographics) قرار دارد، انتخاب كنید.
راه دیگر این است كه از افزونه Keep My Opt-Outs كه گوگل برای كروم توسعه داده است، استفاده كنید. همچنین گوگل در برنامه گزینش «طرح تبلیغات شبكهای» (NAI) مشاركت میكند.میتوانید برخی تبلیغكنندگان آنلاین یا همه آنها را از برنامه NAI انتخاب كنید سپس دكمه تائید را برای قراردادن یك كوكی در مرورگرتان فشار دهید. این كوكی به شبكههای تبلیغاتی میآموزد كه تبلیغات شخصیسازی شده را برای شما به كار نبرد.
افزونه رایگان برای فایرفاكس و گوگل کروم
افزونه قطع ارتباط، همانند Ghostery، آیكونی در نوار ابزار مرورگر شما قرار میدهد كه تعداد عناصری را كه در صفحه كنونی بلاك شدهاند، نشان میدهد.روی آیكون كلیك كنید تا پنجرهای كه تعداد ردیابهای بلاكشده برای هر سرویس را در خود نشان میدهد، باز شود. برای آن كه یكی از این سرویسها را از حالت بلاككردن ردیابی خارج كنید، باید روی آن كلیك كنید.
البته هنگامی كه این افزونه را اجرا میكنید، هر زمان كه به یكی از صفحههای جیمیل، گوگل داكز و دیگر سرویسهای گوگل بازمیگردید یا آن را ریفرش میكنید، باید دوباره نام كاربری و رمز عبور خود را وارد كنید. این مساله قابل توجیه است زیرا بلاككردن كوكیها باعث میشود گوگل نتواند شما را در حالت «واردشده» نگاه دارد.
از طرفی شما قادر خواهید بود از سرویسهای گوگل از قبیل جستجوكردن، دیدن و ارسال ایمیل جدید از طریق جیمیل و همچنین دسترسی، تولید، آپلود و دانلود فایلهای گوگلداكز بدون هیچگونه مشكلی استفاده كنید.از آنجا كه كاربران اینترنت بدرستی درباره این كه چه كسی فعالیتهای آنها را در وب مشاهده و ثبت میكند، گوگل راهی را ارائه كرده است كه با استفاده از سرویسهای این شركت میتوانید بدون آن كه تمركز خود را روی خود اطلاعات شخصی بگذارید، در حفظ آنها موفق باشید.
ISPها و دیگر سرویسهای وب نیز همانند گوگل (یا در برخی مواقع بیشتر از گوگل) اطلاعات شما را ردیابی میكنند، ولی تفاوتشان در این است كه خبری از آنها منتشر نشده و كسی نیز متوجه این گونه دسترسی به اطلاعات شخصی در وب نمیشود.در واقع تهدید واقعی حریم خصوصی در وب از جانب سرویسهایی است كه ما حتی درباره آنها نشنیدهایم یا نمیدانیم كه آنها هم در اطلاعات ما سرك میكشند یا خیر!