پارس ناز پورتال

ترس بی دلیل و زیاد مادران سبب افزایش عمل سزارین است

ترس بی دلیل و زیاد مادران سبب افزایش عمل سزارین است
 

یک متخصص بیماریهای زنان و زایمان، ترس بی دلیل مادران را علت افزایش عمل جراحی سزارین دانست.

دکتر زهرا واحدپور درگفت وگو با ایرنا در کاشان اظهارداشت: در برخی از زایمان ها بدلایل علمی و پزشکی، پزشکان مجبور به انجام اعمال سزارین هستند.

وی افزود: اما در زمان حاضر بیش از نیمی از مادران باردار در مراجعه به متخصصان زنان و زایمان بدون دلیل و مشکلات خاص، از پزشک معالج خود خواستار انجام عمل سزارین می شوند.

این متخصص زنان و زایمان، دلیل اصلی این مساله را ناشی از ترس مادران از درد زایمان دانست و تاکیدکرد: عوارض و درد پس از عمل سزارین شدیدتر از زایمان طبیعی است؛ اما مادران باردار بدلیل کم اطلاعی از عوارض سزارین، ترجیح می دهند درد زمان زایمان را تحمل نکنند.

دکتر واحدپور تصریح کرد:بسیاری از مشکلات در این زمینه با فرهنگ سازی در میان مادران باردار قابل حل است که برگزاری کلاس های آمادگی زایمان از آن جمله است.

وی گفت: وجود امکانات زایمان بدون درد در بیمارستانها نیز از عواملی است که مادران باردار را به انجام زایمان های طبیعی سوق داده و استرس آنها را کاهش می دهد.

این پزشک متخصص با اشاره به بار حقوقی مشکلات احتمالی ناشی از زایمان طبیعی برای پزشکان تاکیدکرد: برخی از پزشکان نیز در بسیاری از موارد اعمال سزارین را بر زایمان های طبیعی ترجیح می دهند.

دکتر واحدپور تصریح کرد: در مواردی که کودکان پس از زایمان طبیعی دچار مشکلاتی شوند، تمام مسوولیت آن بر عهده پزشکان است که همین مساله موجب می شود متخصصان زنان و زایمان در صورت درخواست بیماران برای عمل سزارین، براحتی به اینکار تن بدهند.

وی افزود: فرهنگ گسترش زایمان طبیعی بایستی در میان مادران باردار و پزشکان نهادینه شود؛ چرا که عوارض ناشی از سزارین، ممکن است تا سالها مادران و کودکان را تهدید کند.