پارس ناز پورتال

چگونه از گرفتگی و درد عضلات جلوگیری كنیم؟

چگونه از گرفتگی و درد عضلات جلوگیری كنیم؟

گرفتگی عضلانی دلایل بسیاری دارد و بهترین اقدام درمانی برای تقریبا تمام مشكلات جسمی ریشه كنی علت آن است و در صورتی كه علت آن را نیافتید یا به درمان‌های اختصاصی پاسخ ندادید، می‌توانید به درمان علامتی روی بیاورید. یعنی می‌توانید از مسكن‌هایی مثل آسپیرین و استامینوفن یا مسكن‌های قوی‌تر و شل‌كننده‌های عضلانی استفاده كنید. بعضی روش‌های درمانی دیگر هم در برخی افراد ممكن است مفید واقع شوند.

یكی از این راه‌های درمانی، انجام حركات كششی روی عضلات مورد نظر است. این روش در افرادی بیشتر كاربرد دارد كه به دفعات دچار گرفتگی عضلانی می‌شوند. البته باید توجه داشته باشید كه كشش نباید به اندازه‌ای باشد كه خود باعث آسیب و درد شود. عضلات خود را به اندازه‌ای مورد كشش قرار دهید كه احساس خوشایندی در شما ایجاد كند و این كار را به صورت متناوب در طول روز تكرار كنید. در مورد پاها می‌توانید این كار را قبل از خواب نیز انجام دهید تا از گرفتگی آنها طی خواب جلوگیری كنید.

در چنین شرایطی ماساژدرمانی نیز گزینه خوبی است ولی در این صورت فردی مورد نیاز است كه به تكنیك‌های ماساژ آشنا باشد و باعث آسیب به فرد نشود.

شاید نام داروی كینین را شنیده باشید، این دارو برای بیماری‌های انگلی كاربرد دارد و برای خانم‌های باردار ممنوع است. در گذشته استفاده از این قرص به روشی رایج در گرفتگی عضلانی تبدیل شده بود. برای استفاده از این قرص باید ابتدا حتما با پزشك مشورت كنید تا از میزان و نوع استفاده آن مطمئن شوید. كینین با یكسری داروها تداخل دارد به علاوه در شرایط خاصی مثل بارداری نباید استفاده شود، به همین دلیل برای استفاده از آن مشورت با پزشك ضروری است. همان‌طور كه گفته شد یكی از انواع گرفتگی‌های عضلانی، نوعی است كه پس از فعالیت و معمولا به دلیل كاهش مایعات بدن به وجود می‌آید، با نوشیدن مقدار كافی آب و مایعات پیش از فعالیت و تكرار آن هر 15 دقیقه یكبار در جریان فعالیت می‌توانید از بروز این مشكلات پیشگیری كنید.

به علاوه سعی كنید قبل و بعد از فعالیت‌های ورزشی از گرم و سرد كردن عضلات خود غافل نشوید. با انجام حركات كششی در زمان گرم و سرد كردن، می‌توانید براحتی از بروز عوارضی مثل گرفتگی‌های عضلانی در زمان فعالیت جلوگیری كنید یا حداقل شدت آن را تا حد زیادی كاهش دهید.

بدن انسان از 260 عضله تشكیل شده كه بیشتر آنها به صورت جفت هستند و 45 درصد وزن كل از ماده خشك بدن را به خود اختصاص می‌دهند. عضلات دسته‌هایی از بافت لیفی یا فیبری هستند كه بدن را حركت می‌دهند، وضعیت قرارگیری آن را حفظ می‌كنند و اعضای داخلی مثل قلب، روده‌ها و مثانه را به كار می‌اندازند. این كاركردها به وسیله 3 نوع عضله مختلف انجام می‌شود كه عضلات اسكلتی بزرگ‌ترین گروه آنها را تشكیل می‌دهند. عضلات به وسیله پیام‌های ارسالی از دستگاه عصبی كنترل می‌شوند.

عضلات اسكلتی را می‌توان آگاهانه كنترل كرد، در حالی كه 2 نوع دیگر عضله فعالیت خودكار دارند. بیشتر عضلات اسكلتی، ارتباط 2 استخوان مجاور را برقرار می‌سازند. یك طناب قابل انعطاف از بافت لیفی به نام تاندون به سر یك عضله متصل می‌شود، به سر دیگر عضله نیز یك تاندون دیگر یا صفحه‌ای از بافت همبند متصل می‌شود.

عضلات اسكلتی نه تنها باعث حركت قسمت‌های مختلف بدن می‌شوند بلكه به حفظ وضعیت بدن در حالت‌های ایستاده، نشسته یا خوابیده نیز كمك می‌كنند.