پارس ناز پورتال

ورزش یا رژیم، کدام یک در لاغری تاثیر بیشتری دارد؟

مجموعه : رژیم و تغذیه
ورزش یا رژیم، کدام یک در لاغری تاثیر بیشتری دارد؟
 
 
یکی از موارد ی که در اکثر کسانی که تصمیم به لاغری می گیرند مشاهده می شود میل به کسب نتیجه در کمترین زمان است ( بعد از انتخاب راحت ترین روش ) نکته ای که در اغلب تبلیغات روشهای لاغری دیده می شود .
خیلی از افراد چاق عمری را به پرخوری گذرانیده اند و مثلا در طی ۱۰ سال ۲۰ کیلو چربی اضافه کرده اند حال یک دفعه و در عرض سه ماه می خواهند این چربی را از بین ببرند . بدون اینکه بدانند واقعا با این کار چه بلائی بر سر بدن خود می آورند.
از نظر علم بدنسازی و فیتنس بهترین روش برای رفع چربی های زائد بدن ( دقت کنید نوشته نشده لاغر شدن زیرا شما با این روش حتی وزن هم اضافه می کنید ) تمرینات با وزنه و ورزش هوازی ( دویدن و امثالهم ) است و بدترین روش رژیم گرفتن شدید و روشهای مانند کالری صفر و دکتر اتکینز و مشابه آن است و اما دلیل آن چیست .
اصل مهم در این روش این است که برای چربی سوزی باید سوخت و ساز بدن (متابولیسم ) را بالا برد و رژیم گرفتن دقیقا برعکس این حالت را به وجود می آورد. به دو دلیل، اول اینکه وقتی که رژیم شدید و کم کالری می گیرید بدن به حالت دفاعی می رود و فرض می کند که شما در شرائط قحطی گیر کرده اید بنابراین متابولیسم را پائین می آورد دوم اینکه زمان رژیم بدن کل کالری را از منابع چربی استفاده نمی کند بلکه شروع به شکستن بافت پروتئینی یعنی عضلات می کند و با توجه به اینکه عضله متابولیت ترین بافت بدن به شمار می رود ( یعنی بیشترین مصرف کالری در آن صورت می گیرد ) و از عضلات به عنوان کوره بدن نام می برند، این مورد و کاهش بافت عضله هم موجب کاهش سوخت وساز بدن می شود. حال تصور کنید کسی را که با این روش وزن کم کرده به محض اینکه رژیم را رها می کند با متابولیسم کمتر شروع به ذخیره چربی بیشتر و دچار برگشت وزن می شود و این یعنی رژیم های یویوئی. بد نیست بدانید یک کیلو چربی در شبانه روز ۵ کالری و یک کیلو عضله ۶۰ کالری می سوزد.

برای چربی سوزی به این روش باید عمل کنیم :
1 – رژیم اصولی
2 – ورزش هوازی ( برای چربی سوزی )
3 – تمرین با وزنه ( برای عضله سازی ) البته دوری از استرس – بی خوابی و بسیاری موارد دیگر هم دراین امر موثر هستند. هنگام استرس کورتیزول ترشح می شود که کورتیزول ضمن سرکوب هورمونهای عضله ساز ( تستسترون ) موجب جمع شدن چربی در اطراف شکم و شکستن بافت عضلانی می شود .
تمرین با وزنه به دو روش موجب چربی سوزی می شود: یک موجب عضله سازی می شود که عضله بیشتر یعنی سوخت و ساز بالاتر و مساوی با چربی سوزی بیشتر یا حداقل ذخیره چربی کمتر. دوم اینکه هنگام تمرین با وزنه متابولیسم بدن تا ۲۴ ساعت حدود ۵ تا ۱۰ کالری در هر ساعت بالاتر است و به عبارت دیگر حتی هنگام خواب هم بعد از تمرین با وزنه چربی سوزی می شود .
و اما ورزش هوازی : به ورزشهائی که در زمان طولانی حجم زیادی از عضلات و با شدت کم به کار گرفته می شود ورزش هوازی می گویند. دو – شنا – دوچرخه سواری مثالهائی از ورزشهای هوازی هستند بر عکس ورزشهای غیر هوازی به سری ورزشهای پرشدت و کوتاه گفته می شود که تمرین با وزنه نمونه بارز آن است. نوع انرژی که در هرکدام از این ورزشها به کار گرفته می شود کاملا متفاوت است در تمرینات هوازی است که بدن به سراغ ذخائر چربی می رود ضمن اینکه بعد از ورزشهای هوازی ( همان آئروبیک ) تا ۵ الی ۶ ساعت متابولیسم بدن بیشتر است و چربی بیشتری می سوزد .
هیچ روش و فرمول جادوئی و دستگاه معجزه گری وجود ندارد. روزی یک سیب و دو تا کرفس خوردن و سایر روشهای اشتباه دیگر مدتها است که منسوخ شده .باید بدنسازی کنید – هله هوله نخورید و تحرک کافی داشته باشید .