پارس ناز پورتال

آیا قهوه شما را عصبانی می کند؟

آیا قهوه شما را عصبانی می کند؟
 

اگر دارو و یا ماده خاصی مصرف می کنید:

بعضی از داروهـا و یا مواد گیاهی با کافئین واکنش نشان می دهند.در این قسمت به بعضی از آنها اشاره می شود.
بعضی از آنتی بیوتیک ها،. سیپروفلوکساسین(سیپرو) و نورفلوکساسین (نروکسین) و دیگر آنتی بیوتیک ها با از کار انداختن خواص کافئین دخالت فراوانی در عملکرد آن دارند، کافئین را مدت زمان بیشتری در بدن نگه میدارد و تأثیرات ناخواسته آن را افزایش می دهد.

تئوفیلیسین (تئو 24_ ایگزیلوفیلین و غیره) .این دارو ماهیچه های اطراف مجاری تنفسی را منبسط کرده و راه تنفسی را باز می کند. این نوع داروها خواصی مشابه کافئین دارند. استفاده هم زمان از این داروها و موادغذایی یا شربت های حاوی کافئین، تئوفیلین را در خون انباشته می کند. از اثرات این تراکم می توان دل پیچه،  استفراغ  و تپش قلب را نام برد.

اکیناکی . این ماده گاهی،که غالبا برای جلوگیری از سرما خوردگی و دیگر تورمات از آن استفاده میشود، کافئین را در بدن انباشته می کند و تأثیرات ناخوشایند کافئین را افزایش  می دهد.

از پزشک و یا دارو سازتان مشورت بگیرید که آیا کافئین بروی داروهای شما تأثیر می گذارد یا نه؟او تنها کسی است که می تواند در صورت نیاز به کاهش و یا قطع مصرف کافئین شما را راهنمایی کند.

چگونه عادت مصرف کافئین را کاهش دهیم.
گاهی حتی با وجود یکی از مواردی که در بالا ذکر شد و یا به دلیل صرفه جویی در مصرف قهوه های گران قیمت، استفاده نکردن از کافئین کار سختی به نظر میرسد.تغییر ناگهانی در کاهش کافئین بدن نشانه های مانند سردرد ،کوفتگی عضلات ،عصبانیت و خشم را بهمراه دارد. خوشبختانه این نشانه ها شدید نبوده و بعد از مدت کوتاهی بر طرف می شوند.

برای کاهش تدریجی مصرف کافئین از این نکات استفاده کنید:
جداول را حفظ کنید. توجه داشته باشیدکه چه مقدار کافئیین از موادغذایی و شربت های مختلف وارد بدنتان می کنید.این مقدار ممکن است ازحدی که شما فکر می کنید بیشتر باشد. برچسب های روی مواد غذایی را بخوانید با این وجود ممکن است مقداری که شما تخمین می زنید از مقدار واقعی کمتر باشد چراکه در بعضی ار مواد غذایی و نوشیدنی ها مثل شکلات مقدار کافئین درج نمی شود.

تقلیل کردن. این کار باید به صورت تدریجی انجام شود. برای مثال مقدار کمتری نوشابه و یا فنجان کوچکتری قهوه را نسبت به مقدار همیشگی استفاده کنید و از نوشیدن شربت های کافئین دار در ساعت های پایانی روز خودداری کنید. این امر بدن شما را به مقدار کمتر کافئین عادت می دهد و تأثیرات ناشی از آن را کاهش می دهد

از مواد بدون کافئین استفاده کنید. بسیاری از شربت های فاقد کافئین در مقایسه با نوع کافئین دارشان دارای مزه و ظاهر یکسانی هستند.

زمان جوشاندن قهوه را کم کنید و یا از دیگر مواد گیاهی استفاده کنید.زمان که قصد درست کردن چای را دارید آن را کمتر بجوشانید چراکه مقدار کافئین کم می شود و یا از گیاهان دارویی دیگری استفاده کنیدکه فاقد کافئین هستند.

بسیاری از مسکن ها در یک دوز چیزی بیشتر از 130 میلیگرم کافئین دارند. پس از مسکنهای بدون کافئین استفاده کنید.
اگر شما هم مانند دیگر بزرگسالان کافئین را به صورت عادت روزانه استفاده کرده و به ندرت مشکلی برای شما ایجاد شده است باز هم منطقی ترین حالت پیشنهادی آن است که عادت استفاده از کافئین را کاهش دهید.