پارس ناز پورتال

بازیگران و فیلم های ایدزی در سینما و تلویزیون + عکس

مجموعه : اخبار سینما
بیماری ایدز برای اولین بار در تابستان سال 1981 در روزنامه نیویورک تایمز گزارش دهد، اما چند سال طول کشید تا هالیوود در فیلم های خود به موضوع ایدز بپردازد. اوایل فقط فیلم های تلویزیونی درمورد ایدز ساخته شد اما به تدریج کارگردان های معروف هم به این پدیده جدید قرن پرداختند. در ادامه نگاهی داریم به این فیلم ها که در دنیا و ایران ساخته شده اند.

«تلاقی نگاه» با یک بیماری جدید

«تلاقی نگاه» که در سال 1986 در مورد ایدز اکران شد، سرگرم کننده ترین فیلمی است که تا امروز در مورد این بیماری ساخته شده است. ساختن یک فیلم کمدی در مورد بیماری جدیدی که بعدها معروف ترین بیماری دنیا نام گرفت، در آن زمان اقدام جسورانه ای بود.

«فیلادلفیا» و جایزه اسکار

«فیلادلفیا» معروف ترین فیلم با موضوع ایدز است که در سال 1993 ساخته شد. «تام هنکس» به دلیل بازی در نقش وکیل جوانی که به ایدز مبتلا شده بود، برنده جایزه اسکار نقش اول شد. او در این فیلم نقش یک وکیل معروف را بازی می کند که به دلیل ابتلا به ایدز، از کار برکنار می شود و به همین دلیل علیه شرکتی که در آن کار می کرده، شکایت می کند. این فیلم یکی از بهترین تصاویر در مورد یک بیمار مبتلا به ایدز را نمایش داده است.
 


 

ایدز پنهان در «فارست گامپ»

«فارست گامپ» سال بعد از فیلادلفیا و باز هم با بازی تام هنکس ساخته و برنده چند جایزه اسکار شد. تام هنکس دومین اسکار خود را برای این فیلم گرفت. فیلم درواقع یک تاریخچه شفاهی در مورد آمریکاست و در هیچ جای آن، نامی از ایدز برده نشده اما دقیقا مشخصات بیماری داده شده است. «جنی»، دوست دوران کودکی «فارست گامپ» و نامزد او، مونهی از رفتارهای پرخطر دوران هیپی ها بود و روابط بی قاعده و متعدد و مصرف موادمخدر باعث شد تا به ویروس ناشناخته ای مبتلا شود که هیچ درمانی برای  آن نبود. «جنی» در نهایت به دلیل ابتلا به بیماری ای که بعدها به نام ایدز شناخته شد، می میرد.
 


جایزه پولیتزر برای «فرشتگان در آمریکا»

«فرشتگان در آمریکا» هم براساس نمایشنامه معروفی به همین نام که پیش از آن برنده جایزه پولیتزر شده بود، ساخته شد. ماجرای فیلم مربوط به یک گروه دوست در سال های 1980 در نیویورک است؛ جایی که ایدز برای اولین بار چهره زشتش را به دنیا نشان داد.
 

بازیگران و فیلم های ایدزی در سینما و تلویزیون + عکس
 


«دعاهای یک مادر» تنها

«دعاهای یک مادر» ساخته 1995؛ ماجرای درگیری ها و گرفتاری های یک مادر تنها را با ویروس ایدز بیان می کند که علاوه بر مبارزه با یبماری اش به شدت نگران آینده فرزند 8 ساله اش است و سعی دارد خانواده ای برای سپردن فرزندش به آنها پیدا کند.

جنگ قهرمان المپیک با ایدز

«شکستن سطح» داستان گرگ لوگانیس، داستان واقعی مبارزه یک قهرمان المپیک با بیماری ایدز است. این فیلم در سال 1996 روی پرده سینما رفت.

اولین مستند ایدزی

«ارکستر همچنان نواخت» اولین مستندی است که در مورد بیماری ایدز و تلاش برای درمان این بیماری ساخته و برنده جایزه های متعددی شد. در این فیلم جنبه های مختلف ایدز و حاشیه های سیاسی و آکادمیک این بیماری به طور عریان نشان داده شده اما تاثیرگذارترین قسمت فیلم، تیتراژ انتهایی آن با ترانه ای از «التون جان» به نام «آخرین آهنگ» است. همزمان با خواندن التون جان، نام چند نفر از بیمارانی که در فیلم حضور داشتند و قبل از اکران فیلم جان خود را از دست داده بودند، روی پرده سینما نقش می بست. در این زمان بود که تازه رسانه ها و هالیوود متوجه جنبه های دراماتیک این بیماری شدند.

«اجاره»، موزیکالی درباره ایدز

در قرن بیست و یکم دیگر ایدز چندان چهره وحشتناکی نداشت و فقط یکی از دیگر از چند بیماری لاعلاجی به شمار می رفت که روش های انتقال و بیماری زای آن هم مشخص شده بود. به همین دلیل کارگردان ها به خود اجازه می دادند در مورد آن نمایش و فیلم موزیکال بسازند. «اجاره» که سال 2005 ساخته شد، داستانی موزیکال در مورد چند هنرمند است که به ایدز مبتلا هستند. داستان فیلم در شهر نیویورک و در سال های 1989 و 1990 اتفاق می افتد.

ایدز در حاشیه «ساعت ها»

داستان فیلم «ساعت ها» چند پاره است. بخشی از آن به زندگی «ویرجینیا وولف» می پردازد اما بخشی از آن که به زمان معاصر مربوط و روایتگر ماجرای زنی است که نامزدش به بیماری ایدز مبتلا و در حال مرگ است. ایدز در این فیلم در حاشیه قرار دارد و دیگر آنقدر عنصر جذابی نیست که به تنهایی بار موضوعی یک فیلم را به دوش بکشد.

سریال های ایرانی درباره ایدز

قدیمی ترین اشاره به بیماری ایدز در فیلم ها و سریال های ایرانی، در سریال «آخرین ستاره شب» با بازی «هما روستا» و «داود رشیدی» است که در سال 1374 از تلویزیون پخش شد. «محراب» تنها پسر 2 استاد دانشگاه که بعد از سال ها زندگی در اروپا به ایران بازگشته است، از ازدواج با دختری که برایش در نظر گرفته شده سرباز می زند و در انتها به دلیل ابتلا به بیماری ایدز جان خود را از دست می دهد. در آن زمان از این بیماری و روش های انتقال آن به هیچ وجه حرفی زده نمی شد و اگرچه در سریال معلوم می شد که پسر به دلیل تصادف و انتقال خون آلوده به این بیماری مبتلا شده است، اما در تمام سریال چهره وحشتناک و زشتی از این بیماری نمایش داده شد.

«در شهر» فرهادی

بعد از سریال «آخرین ستاره شب»، تا مدتی خبری از بیماری ایدز در فیلم ها و سریال ها نبود تا آنکه سریال «در شهر» ساخته «اصغر فرهادی» در یکی از تکان دهنده ترین اپیزودهای خود به ماجرای زن و شوهری پرداخت که درگیر این بیماری بودند. «فرهاد اصلانی» در نقش شوهر، ابتدا به همسر خود تهمت خیانت می زند اما در انتها مشخص می شود که خودش در یکی از سفرهای خارجی خود به این ویروس آلوده شده و همسرش را آلوده کرده است. زن، سرخورده از برخورد شوهرش، او را ترک می کند و داستان با تنهایی و سرگردانی مرد تمام می شود.

«خط قرمز» قاسم جعفری
 

بازیگران و فیلم های ایدزی در سینما و تلویزیون + عکس
 

سریال «خط قرمز» ساخته قاسم جعفری نیز ماجرای چند جوان از طبقات مخلتف اجتماع را بیان می کرد که با امید تغییرهای خوشایند از خانه فرار می کنند. در روند طولانی سریال، مشخص می شود که یکی از این جوان ها به ایدز مبتلاست و دلیل امتناع او از ازدواج با دخترخاله اش که از قدیم دلبسته هم بوده اند، همین موضوع است. سازندگان سریال مجبور می شوند لبه های تیز داستان را بگیرند و با تغییر فیلمنامه، نشان دهند پسر به دلیل فرورفتن یک میخ آلوده به خون به این بیماری مبتلا شده است.

… و «پابرهنه در بهشت»

در فیلم «پابرهنه در بهشت» یک بار هم به نام بیماری ایدز اشاره نمی شود اما از روند داستان متوجه می شویم که ساکنان آ سایشگاهی که امین تاریخ پزشک آن است، به این بیماری مبتلا هستند. در قسمتی از فیلم، امین تاریخ به طلبه روحانی فیلم می گوید بیشتر این افراد مرتکب یک گناه بزرگ و به همین دلیل به این بیماری مبتلا شده اند.