پارس ناز پورتال

مصاحبه جدید و جالب با محسن چاوشی

مجموعه : اخبار سینما

موسیقی ما: بهمن بابازاده: صدای موزیک خیلی بلند است و بعضی حرفهایش را متوجه نمی شوم.معلوم است که برای انرژی گرفتن همیشه سراغ موسیقی می رود و انصافا هم همیشه نتیجه گرفته است. برایش لقب های جورواجوری از طرف هوادارانش انتخاب شده. «سلطان» و «آقای خاص» تنها نمونه هایی از این القاب است ولی او نه رفتارهای خاصی دارد و نه مثل اغلب سلاطین خودش را می گیرد. خیلی «راحت تر» از آن چیزی ست که همه فکر می کنند. موقع حرف زدن شمرده و آرام حرف می زند و لزومی ندارد برای گرفتن جوابی «سر و صدا دار» اصرار داشته باشی. سکوت می کند و نگاهش را از چشم هایت می گیرد و لبخند محوی می زند .

دوسال پیش هم که برای اولین بار رو به رویش نشسته بودم ، همین رفتارها را داشت. ولی آن روزها هنوز تا این حد از دسترس خارج نشده بود. هنوز تا این حد از رسانه ها ناامید نبود و بعضی اوقات بروی جلد مجله ها آفتابی می شد. یادش بود و می گفت : « آن سالها هنوز به نظرم رسانه ها تا این حد گستردگی نداشتند». ظاهرا دل خوشی از آنها ندارد و زیاد وارد بحث های رسانه ای اش نمی شود. ولی همین که قانع اش می کنم که هنوز هم هستند کسانی که برای طرف مصاحبه شونده احترام قائل اند، آن لبخند محو دیگر در صورتش دیده نمی شود برای من کافی است.

این مصاحبه محتاج یک لید بلند بالا و طولانی است که در آن همه مراحل عملی شدن اش را از لحظه شروع رایزنی ها برای گفتگو و اتمام پروژه است، مو به مو عنوان شود. هفت خوان مخوفی که شاید خیلی ها نتوانند حتی فکرش را بکنند. ولی حالا که همه آن ماجراها تمام شده و شما در حال خواندن این سطرها هستید، دلیلی نمی بینم مصیبت نامه ای بلند بالا بنویسم و به همین چند خط بسنده می کنم. ناهمگونی بخشی از سوالات این گفتگو را بگذارید به حساب اینکه یکی از شروط محسن چاوشی ضبط نشدن صدایش در این گفتگو بود و هیچ فایل صوتی ای از این گفتگو وجود ندارد.

پس طبیعی است که بخشهایی از صحبت های استاد از دستم خارج شود و همین باعث بالا پائین شدن موضوعی و مفهومی بخش هایی از آن شده است. صدای بلند موسیقی هم دلیل دیگری بود که مزید بر علت شد و محصول همینی شد که می بینید. همه این کاستی ها را بگذارید به حساب آن روز بارانی لعنتی که ماشین تازه از کارواش برگشته چاوشی را به گند کشیده بود و حالش گرفته شده بود!

همیشه پر حرف وحدیث ترین ماجرا در مورد تو این است که گفته می شود روحیات خاصی داری و معمولا نمی شود واکنش ات را در قبال مسائل مختلف پیش بینی کرد. ولی در یک مورد تقریبا این قانون نقض شده و آن هم زمانی است که صحبت جنگ و خرمشهر می شود. آن وقت است که لحن تو عوض می شود و به هم می ریزی. دلیل این حساسیت ات به خرمشهر و جنگ چیست؟

هر کسی شهرش را دوست دارد و عرق خاصی به زادگاهش دارد. من هم همان حسی را دارم که همه مردم ایران به خرمشهر و جنگ دارند. این که چیز عجیبی نیست.

نوایی بوده که با شنیدن ان همیشه یاد خرمشهر و جنگ بیفتی و آن تصویر ها اذیت ات کنند؟

صدای سنج و دمام را که می شنوم ، به حال و هوای آن زمان می روم.

بدترین و تلخ ترین خاطره تو از آن زمان و جنگ، که همیشه از آن فراری بوده ای چیست؟

من یک تراک ساخته ام به نام «پرچم سفید » که تمام اتفاقات و احساسات ام را در آن قطعه در مورد جنگ بیان کرده ام. با انتشار آن خود به خود این سوال پاسخ داده خواهد شد. بگذار موضوع اش همین طور سکرت باقی بماند.

پیشنهاد حضور تو در البوم « دلصدا» چطور و از طریق چه کسی شد؟

از موسسه «بشارت » با من تماس گرفتند و موضوع آلبوم را با من مطرح کردند و من هم پذیرفتم. به همین راحتی!

ده سال بعد وقتی دلصدا را گوش می کنی چه حسی به تو دست می دهد؟ دوست دارم آن حس لحظه تولد این اثر را بدانم.

مطمئنا این حس، حس پشیمانی نخواهد بود.

این آلبوم را می شود نوعی ادای دین اهالی پاپ به جنگ و هشت سال دفاع مقدس دانست؟

جنگ یک موضوع اجتماعی است که همه مردم ایران با آن درگیر بوده اند. دوست داشتم هرچند تلخ ولی با انجام این کار و خواندن اش خاطره ای از آنرا برایشان تداعی کرده باشم و سهم کوچکی داشته باشم. حالا اسم اش را اگر تو دوست داری بگذاری ادای دین، من مشکلی ندارم.

می دانم که هیچوقت در مورد بقیه همکارانت صحبت نکرده و نمی کنی ولی این پروژه چون محتوایی مفهومی دارد، می خواهم در مورد بقیه خواننده هایی که در این آلبوم حضور دارند ، نظرت را بدانم.

همه زحمت کشیدند و خوشحالم که دوستانی دارم که به ارزش ها اهمیت می دهند.

برخلاف صحبت هایی که همیشه در مورد تو در رسانه ها شده ، من به خوبی می دانم که تو آدم انتقاد پذیری هستی و بخاطر همین می خواهم از تو انتقادی کنم. علت اینکه معمولا در همه آلبوم های گروهی حضور داری ولی آلبوم شخصی خودت دیر به دیر در بازار منتشر می شود چیست؟

من کار گروهی را دوست دارم و همیشه از آن استقبال می کنم. معمولا کارهای گروهی تک تراک است و سفارشی. ولی آلبوم خودم نیاز به تمرکز و وقت بیشتری دارد. همین باعث قبول کردن این پیشنهاد ها می شود. تو مشکلی با این مسئله داری؟

نه ولی به نظرم همین حضور های مقطعی و کوتاه آلبوم هایت را به تاخیر می اندازد.

آلبومم در مراحل آخر ساخت و تولید است.

در مورد آلبوم ات «پرچم سفید» اطلاعات کمی به بیرون درز کرده. ولی می خواهم از زبان خودت بشنوم که این آلبوم به جنگ و آن دوران و لحظات و تجربه های شخصی تو ربطی دارد؟ کمی در مورد جزئیات اش صحبت می کنی؟

بله. به شدت مشغول تولید آلبوم جدیدم هستم و اسمش را هم «پرچم سفید » گذاشته ام. شعر پرچم سفید از حسین صفا است و تنظیم آنرا نیز خودم انجام داده ام. جزئیات بیشتر هم به وقت اش منتشر می شود!

برسیم به یکی از اصلی ترین مباحثی که در مورد تو این روزها مطرح است. ماجرای کنسرت ندادن تو بحث روز خیلی از محافل خبری است. خواننده ای هم که کنسرت ندهد، هزاران حرف و حدیث پشت سرش گفته می شود. اعم از اینکه صدایش ساختگی است و افکت دارد و…قرار نیست بالاخره این طلسم شکسته شود؟

نمی دانم که چرا برای دیگران مسائل خصوصی من مهم است. من هیچوقت به حرف و حدیث ها و حتی حاشیه ها اهمیت نداده ام و سعی می کنم کار خودم را انجام بدهم. این حرف را بخاطر هوادارانم می زنم نه به خاطر حرف و حدیث هایی که وجود دارد و تو در مورد آنها صحبت می کنی. هر وقت شرایطی که در ذهن من است مهیا شود با قدرت تمام کنسرت هم خواهم گذاشت. آن وقت همه آنهایی که پشت سر من حرف می زنند می فهمند که چه اشتباهی کرده اند.

تک تراک های پر هیجان و قوی ای از قبیل «دیوار بی در» و «نخل های بی سر» را منتشر کرده ای که به شدت مورد توجه قرار گرفته اند. دوست دارم بدانم این روزهای محسن چاوشی بیش از همه شبیه کدام یک از قطعاتش است؟

همه قطعات حال و روز این روزهای من اند. من کار می سازم که مخاطبان ام گوش کنند و مورد توجه شان قرار بگیرد. در ضمن من نباید نظر بدهم و این مردم هستند که باید هنرمند مورد علاقه شان را انتخاب کنند.

جواب سوالم را ندادی و می دانم دلیل جواب ندادن ات هم چیست. بگذریم! گفته می شود برای پروژه های کاری ، محسن چاوشی قیمت های نجومی و کلان را دریافت می کند. در قبال این صحبت ها چه جوابی داری؟

دلیلش را باید از تهیه کننده های بپرسید نه از من !

دلیلش احیانا این نیست که تو کنسرت نمی دهی و دیر به دیر هم آلبوم منتشر می کنی و برای گذران زندگی ات همیشه قیمت بالا می دهی؟

این سوال خیلی سوال شخصی ای است. مگر من از تو می پرسم که خرج زندگی ات را از کجا می آوری؟! اینکه خدا روزی رسان است ، فقط یک حرف نیست….

هیچوقت از تجربه حضور در فیلم «سنتوری» صحبت نکردی. دلیل اش همان روحیات خاص تو نیست که دوست نداری در مورد دیگران اظهار نظر کنی؟

قبل تر ها در مورد سنتوری صحبت کرده ام. اما اگر مثل همیشه دنبال این هستی که آیا من با کسی مشکل دارم یا نه ، باید بگویم که مطمئن باش که تا به حال با هیچ کدام از دوستان آن مجموعه هیچ مشکلی نداشته ام.

عکسهای گریم باور نکردنی بازیگران مشهور هالیوود
عکس های دیدنی از گریم های ترسناک فیلم (16+)
گران ترین مجریان تلویزیون را بشناسید!! + عکس
شوکه شدن مردم از نامزد 24 ساله جنیفر لوپز!! + عکس