پارس ناز پورتال

بیماری عجیب ستاره تنیس زن دنیا+ عکس

مجموعه : مجله خبری روز
بیماری عجیب ستاره تنیس زن دنیا+ عکس

ونوس ویلیامز، ستاره تنیس زنان جهان مدت کوتاهی پیش از شروع دور دوم مسابقه‌های تنیس آزاد آمریکا از این مسابقه کناره گرفت و اعلام کرد به نشانگان شوگرن، یک بیماری خود‌ایمنی که با خشکی دهان و چشم و درد مفاصل بروز می‌کند، مبتلاست.
بیماری عجیب ستاره تنیس زن دنیا+ عکس

به نوشته نیویورک تایمز ویلیامز که پی از این نیز زمان زیادی را به دلیل ابتلا به مشکلات پزشکی گوناگون از آسیب مفصل ران گرفته تا عفونت ویروسی، از مسابقه‌ها دور مانده بود، در این باره گفت: «خداراشکر می‌کنم که بالاخره بیماری من تشخیص داده شد و در حال حاضر بر بهبود و بازگشت به تنیس متمرکز هستم.»

هفته نامه سلامت نوشت: تشخیص «نشانگان شوگرن» مشکل است زیرا افراد مبتلا، ممکن است برای مدت‌ها فقط علایم مبهمی به صورت خستگی و فقدان انرژی داشته باشند. ویلیامز در مصاحبه‌ای گفت: «این خستگی را مشکل می‌توان توضیح داد، باید آن را تجربه کرده باشید. بعضی صبح‌‌ها واقعاً احساس بیماری می‌کنم، مثل اینکه مدت‌ها بی‌خوابی کشیده باشم یا به آنفلوانزا یا سرماخوردگی مبتلا باشم. همیشه این احساس خستگی وجود دارد و هرچه بیشتر سعی کنم بر آن غلبه کنم، بدتر می‌شود.» ونوس ویلیامز ۳۱ ساله باوجود خستگی مزمن و اشکال در نفس کشیدن که اکنون می‌داند به علت دچار بودن با نشانگان شوگرن است،‌در ۴ سال گذشته در ۱۰ مسابقه جهانی برنده شده است.

ویلیامز در دور اول مسابقه‌های تنیس آزاد آمریکا، پس از ۷۸ دقیقه با نتایج ۴-۶ و ۳-۶ «ونسا دولانتس» را شکست داد. بازی او آنقدر خوب بود که پیش‌بینی می‌شد برای سومین بار مقام اول مسابقه‌های تنیس آزاد آمریکا را به دست بیاورد اما چهارشنبه، هنگامی که با حریف تمرینی‌اش «دیویدویت»‌ بازی می‌کرد تا برای دور دوم مسابقات‌ها آماده شود، آنقدر خسته بود که نمی‌توانست بازویش را برای سرو زدن بالا ببرد. ولیامز به همین علت از مسابقه کناره گرفت و با سیزدهمین مسابقه آزاد بین‌المللی تنیس خداحافظی کرد.

نشانگان شوگرن یک بیماری ژنتیکی است و خواهر جوان‌تر ونوس ویلیامز، «سرنا» هم از این موضوع آگاه است.

«سرنا» که پس از گذشتن از سد میکلا کراجیک، با نتایج ۰ – ۶ و ۱ – ۶ به دور سوم مسابقه‌های آزاد آمریکا صعود رده است، می‌گوید: «امیدوارم شرایط درباره من متفاوت باشد.» ونوس ویلیامز، تا به حال ۷ عنوان اولی مسابقه‌های انفرادی «گرند اسلم»، از جمله ۲ بار قهرمانی مسابقه‌های آزاد را به دست آورده اما از سال ۲۰۰۸ به بعد مقام اولی نداشته است. در سال ۲۰۰۷ آسم ناشی از ورزش در او تشخیص داده شد اما دارو‌هایی که تجویز شد، مشکلات او را حل نکرد.

ویلیامز می‌گوید وقتی به گذشته می‌نگرد، می‌بیند در آن زمان در حال تجربه کردن اولین علایم نشانگان شوگرن بوده است. در این بیماری، سلو‌ل‌های سفید خون به سرعت تکثیر پیدا می‌کنند و باعث انسداد غدد تولید‌کننده رطوبت در دهان یا چشم می‌شوند. ویلیامز می‌گوید: «به پزشکان گوناگونی مراجعه کردم، اما بی‌نتیجه بود، بنابراین جز اینکه با وضعیتم کنار بیایم کاری نمی‌توانستم بکنم.»

دکتر فردریک ویوینو، استادیار بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا و رئیس «مرکز پن برای نشانگان شوگرن»، این بماری را یک مشکل بهداشتی عمده زنان توصیف می‌کند که عمدتاً شناخته و درمان نمی‌شود.» او می‌گوید: «این بیماری علایم بسیار متفاوتی دارد و برای متخصصان مشکل است با این علایم، به تشخیص برسند در بیشتر بیماران به نظر نمی‌رسد بیماری مزمنی وجود داشته باشد زیرا ظاهراً بیماران احساس واقعی آنها را نشان نمی‌دهد، بنابراین تشخیص‌‌های دیگری مانند خود بیمارانگاری (هیپوکندریاز)، افسردگی یا علایم ناشی از یائسگی مطرح می‌شود و بیماران نیز این تشخیص را می‌پذیرند به این علت است که سال‌ها طور می‌کشد تا بالاخره بیماری خود ایمنی در آنها تشخیص داده شود و درمان مناسب را دریافت کنند.»