پارس ناز پورتال

نخستین مدال طلای مشترک تاریخ المپیک در روسیه (عکس)

نخستین مدال طلای مشترک تاریخ المپیک در روسیه (عکس)
 
دومینک گزین و تینا مازه برای اولین در تاریخ المپیک به طور مشترک موفق به کسب مدال طلای رشته اسکی دوان‌هیل (یکی از انواع اسکی آلپاین) در بازی‌های زمستانی سوچی شدند.گزین، اسکی باز سوئیسی، ابتدا با زمان یک دقیقه و چهل و یک ثانیه و ۵۷ صدم ثانیه به خط پایان رسید ولی پس از او تینا مازه، اسکی باز اهل اسلونی هم دقیقا رکوردی مشابه با گزین ثبت کرد.آخرین بار در المپیک زمستانی ۱۹۹۲ آلبرت ویل، مدال‌های اسکی زنان بین دو نفر تقسیم شد.
 
در آن مسابقات دیان روفه اسکی باز آمریکایی و آنیتا وشته اسکی باز اتریشی مدال نقره رشته اسلالوم را با هم تقسیم کردند.در بخش مردان هم هانس کنواس و دیدیه توش هم در المپیک زمستانی ۱۹۹۸ ناگانو در رشته اسکی مارپیچ سرعت به طور مشترک مدال نقره کسب کردند.اما تاکنون مدال طلا به این ترتیب به دو نفر داده نشده بود.گزین ۲۸ ساله در تنها حضور خود در المپیک ونکوور نتوانسته بود مسابقه را به پایان برساند، اما مازه ۳۰ ساله در المپیک زمستانی ونکوور در دو رشته مارپیچ سرعت و مارپیچ بزرگ مدال نقره گرفته بود.
 

نخستین مدال طلای مشترک تاریخ المپیک در روسیه (عکس)

اسکی باز سوئیسی که پیش از این، بهترین مقامش در مسابقات اسکی رتبه سومی جام جهانی بوده، پس از قهرمانی در المپیک گفت: "خیلی هیجان زده شدم، در آن لحظه نمی‌خواستم به صفحه بزرگ نمایش نگاه کنم. آن لحظات دیوانه کننده بود، استرس داشتم و عرق کرده بودم.دومینکه گزین درباره کسب مدال طلا همراه با اسکی باز اهل اسلونی گفته است: من در جدول زمان بندی در صدر قرار داشتم، لحظات بی نظیری بود. چه چیز دیگری می توانم در این باره بگوییم؟ این باعث افتخار من است که مدال طلا را با تینا (مازه) شریک شوم.

او در ادامه درباره شانس به دست آوردن مدال‌های بیشتر گفت: من قرار نیست برای این مدال طلا جشن بگیرم چرا که شانس کسب دو مدال دیگر را هم دارم. به گزارش پارس ناز وقتی به عنوان یک ورزشکار می دانید که می توانید مدال‌های دیگری کسب کنید، هیچ گاه یکی برایتان کافی نیست، حتی اگر آن مدال طلا باشد.در حال حاضر و در جدول رده‌بندی مدال‌های المپیک سوچی، آلمان با پنج مدال طلا و یک نقره در صدر، کانادا با چهار طلا، چهار نقره و دو برنز در جایگاه دوم و نروژ با ۴ طلا و سه نقره و پنج برنز در جای سوم قرار دارد.