پارس ناز پورتال

ثبت صداهای برخاسته از زمین لرزه در زیر آب های دریاها

ثبت صداهای برخاسته از زمین لرزه در زیر آب های دریاها
 
آیا می توانیم به نویزهایی که زلزله های زیر دریا به وجود آورد، گوش دهیم؟ آیا ماهی ها این زمین لرزه ها را حس می کنند؟دانشمندان درجنوب فرانسه در طرحی پژوهشی وابسته به گروه تحقیقاتی موسوم به « ژئوآزور» تلاش می کنند نویز یا نوفه ایجاد شده توسط زمین لرزه در زیر دریاها را ثبت کنند. یان هِلو، مهندس الکترونیک در مورد ابزاری که برای ثبت این نویزها به کار می رود، می گوید: «یک هیدروفون ( میکروفون آبی) به ما کمک می کند که به صدای زمین لرزه گوش دهیم. با این ابزار می توانیم خیلی از نویزهای دیگر موجود در زیر آبهای دریا را ضبط کنیم، مانند نوفه های بادی که موجها را خلق می کند، صدای پستانداران دریایی یا صدای ترک برداشتن کوه یخ. اما برای ما فقط نویزهای تولید شده توسط زلزله مهم است.

هیدروفن، هربار پس از ثبت امواجی که به کار پژوهشگران می آید، به طور خودکار روی سطح آب قرار می گیرد و داده هایش را از طریق ماهواره برای دانشمندان می فرستد.اما درون این کامپیوترهای شناور چیست؟ این ابزار حاصل آخرین دستاوردهای پژوهش های الکترونیک و هیدرولیک هستند.رومَن وِرفای، مهندس کامپیوتر، در مورد نحوه کار این میکروفن آبی می گوید: «پارامترهایِ مختلفِ برنامه را با امواج رادیویی برای هیدورفون می فرستیم. این ابزار ساعت داخلی وتبدیلگر فشار دارد و در نتیجه می توانیم با برنامه ریزی به آن بگوییم که تا چه عمقی برود، مدت مأموریتش چقدر است یا اینکه تا چه زمان می توانیم داده ها را ثبت کنیم.

هیدروفون ها، در پایان از آب گرفته می شوند و برای مأموریت جدید بعدی برنامه ریزی می شوند.گوست نوله، متخصص توموگرافی لرزه ای می گوید: «زیر آب دریا غوغایی است: کشتی ها عبور می کنند، شرکت های نفتی در جست وجوی منابع نفتی هستند، نهنگ ها آواز می خوانند و طوفان هم امواج صوتی فراوان تولید می کند. همه جور منبع نویز زیر آبهای دریا وجود دارد.در میان این همهمه ها به دنبال نشانه زلزله هستیم. بنابراین بخش بزرگی از کار ما به بار آوردن و ساختن هوش مصنوعیِ لازم برای این دستگاه است تا بتواند صدای نهنگ یا صداهای دیگر را از صدای زلزله تشخیص بدهد.»
 
ساخت این دستگاه نیاز به دانش رشته های مختلف دارد. از این دستگاه می توان برای تحقیقات درباره پستانداران دریایی نیز استفاده کرد یا حتی با آن جعبه سیاه هواپیماهایی را که در دریا سقوط کرده اند، پیدا کرد.اما پیش از تحقق این طرح های جدید، پژوهشگران در اندیشه پروژه های مشخص در باره زمین لرزه هستند.یان هِلو می گوید:«در چارچوب یک پروژه بین المللی، ۶۰۰ ابزار از این نوع را در نقاط مختلف اقیانوس های جهان کار خواهیم گذاشت تا تصویری از درون زمین به دست آوریم. این تصویر از هر چه هم اکنون در اختیار داریم، دقیق تر خواهد بود، به خصوص در نیمکره ی جنوبی که بیشتر سطحش را اقیانوس پوشانده است و ما داده های کمی از آن در اختیار داریم.