پارس ناز پورتال

این تی شرت هیچگاه کثیف نمی‌ شود! (عکس)

این تی شرت هیچگاه کثیف نمی‌ شود! (عکس)
یک دانشجوی آمریکایی با استفاده از فناوری نانو، تی‌شرت جدیدی طراحی کرده است که از مقاومت بالایی در برابر مایعات رنگی برخوردار است.نمونه اولیه تی‌شرت مقاوم در برابر مایعات رنگی «Silic» از جنس پلی‌استر ساخته شده است؛ ترکیبی از مواد شیمیایی بر روی لباس اسپری شد که سطح لغزنده‌ای برای مایعات ایجاد کرد؛ اما لایه محافظ پس از هر بار شستن از بین می‌ رفت.
 

در نسخه جدید تی‌شرت مقاوم در برابر مایعات رنگی، با استفاده از فناوری نانو، مواد شیمیایی بداخل الیاف تزریق می‌شوند که علاوه بر دوام بالا، از خارش و سوزش پوست جلوگیری می‌کنند.برای ایجاد خاصیت مقاومت در برابر مایعات رنگی، از فناوری نانو استفاده شده و میلیاردها ذره سیلیس با الیاف لباس پیوند داده می‌شوند؛ در این حالت مایع براحتی بر روی سطح لباس لغزیده و ردی برجای نمی‌گذارد.

این تی شرت هیچگاه کثیف نمی‌ شود! (عکس)


بدلیل شکل‌گیری لایه میکروسکوپی هوا بین مایع و الیاف تی‌شرت، مولکول‌های اغلب مایعات رنگی قادر به نفوذ به درون الیاف لباس نیستند.این تی‌شرت از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با تی‌شرت‌های معمولی ندارد؛ برای دوام بیشتر خاصیت مقاومت در برابر مایعات رنگی، تی‌شرت نباید با لباس رنگی شسته شود، استفاده از نرم‌کننده و اتوکشی نیز ممنوع است.

با جمع‌آوری کمک مالی برای تولید تجاری این طرح، پیش‌بینی می‌شود که تی‌شرت مقاوم در برابر لکه‌های رنگی تا اواسط مه ۲۰۱۴ با قیمت ۵۰ دلار به بازار عرضه شود.