پارس ناز پورتال

بیماری عجیب برای موها

بیماری عجیب برای موها

سندرم موهای شانه نشونده یک بیماری ژنتیکی است. بر اثر سندرم موهای شانه نشونده، موی پوست سر ساختار نامنظمی پیدا می کند که امکان شانه کردن آن را غیرممکن می کند.

شانه کردن موهای سر
ابتدا به کسی که موهایش شانه نشده نگاه کنید. چطور می توان حدس زد که او دچار سندرم موهای شانه نشونده است؟ در قدم اول بهتر است موهای او را شانه کنید. اگر موها به جایی که شما آنها را شانه کرده اید برگردد هیچ نوع سندرمی وجود ندارد، اما اگر به عقب برگشت این احتمال وجود دارد که فرد دچار سندرم شده باشد.

سندرم موهای شانه نشونده معمولا در دوران کودکی بروز می کند. این اختلال در سه ماهگی تا 12 سالگی مشخص می شود. در ابتدا موها نازک و شکننده به نظر می رسد.

بعد از مدتی خشک و رنگش هم روشن تر می شود. در نهایت مو به طور فزاینده ای شانه نشونده می شود. موها از نظر مقدار و حجم و همچنین از نظر طول طبیعی است، ولی شکل بیمارگونه و وحشی آن مانع شانه زدن آن می شود.

در بعضی مواقع، تلاش برای شانه کردن باعث شکستن مو می شود. در این بیماری موها غالبا به رنگ بلوند نقره ای به نظر می رسد. ابرو و مژه ها طبیعی هستند و با گذشت زمان این بیماری کمتر مشخص می شود. این شرایط تنها موی سر را درگیر می کند و موهای بدن و زیر بغل دچار این تغییر نمی شوند. موهای فرد مبتلا به این بیماری دو ویژگی مهم دارد که با درشت نمایی قابل تشخیص است؛ یکی مثلثی بودن حالت مو و دیگری حالت شیارگونه یا کانالی آن که در طول مو ایجاد می شود.

سندرم موهای شانه نشونده چیست؟
سندرم موهای شانه نشونده یک بیماری ژنتیکی است. شکل کلینیکی این بیماری اولین بار توسط «دوپر» توضیح داده شد که با نقص واضح در ساقه مو مشخص می شود. از آن به بعد تعدادی از این بیماری گزارش شد که با عنوان موی Spun glass (شیشه تاب خورده) معروف است. یکی دیگر از نام های آن «کانال سه گوشی» است که به دلیل شکل میکروسکوپی موهای سه «گوش» آن است.

 

بر اثر سندرم موهای شانه نشونده، موی پوست سر ساختار نامنظمی پیدا می کند که امکان شانه کردن آن را غیرممکن می کند.

از کجا ناشی می شود؟
سندرم موهای شانه نشونده برخی اوقات در یکی از زیرگروه های بیماری های ژنتیک غیرطبیعی که با عنوان اختلال اکتودرمال نامیده می شود قرار می گیرد. گروهی که 150 بیماری وراثتی از جمله بیماری های پوست، مو، دندان، ناخن و … را درگیر می کند.

در سال 1982 در یک تحقیق آلمانی، این سندرم در شش نفر از اعضای یک خانواده دیده شد. در سال 2007 هم مجله ای گزارش کرد که یکی از اعضای بعدی این خانواده بعد از چهار نسل با این مشکل مواجه شده است.

این شرایط با بیمار چه می کند؟
طاسی یکی از عوارض جانبی این بیماری است، زیرا مو محکم به فولیکولش متصل نیست. بر خلاف بعضی از شرایط دیگر، سندرم موهای شانه نشونده با اختلالات جسمی، عصبی یا روانی همراه نیست. عوارض جانبی این بیماری برای مبتلایان می تواند نداشتن اعتماد به نفس باشد.

بیشتر افراد ترجیح می دهند این موها را قایم کنند، اما این موها را نمی شود عقب زد. نتیجه این می شود که اغلب آنها اجتماع گریز و منزوی می شوند. خوشبختانه این سندرم چندان شایع نیست و بین سال های 1973 تا 1988 تنها 60 مورد از آن گزارش شده است.

حالا باید چه کار کرد؟
هیچ درمان مشخصی برای سندرم موهای شانه نشونده وجود ندارد. یک گزارش وجود دارد که مصرف روزانه ویتامین بیوتین می تواند موها را قابل انعطاف کند. هرچند این درمان شکل کلی موها را اصلاح نمی کند.

مقاله دیگری هم به استفاده از نیترات نقره و آنتی بیوتیک برای رفع این مشکل اشاره کرده است. خوشبختانه این شرایط به طور خودکار با افزایش سن برعکس شده و تا حدودی بهبود می یابد.