پارس ناز پورتال

با خرخر کردن چکار کنیم؟

با خرخر کردن چکار کنیم؟
 

چند راه حل ساده برای رفع خرخر!

اگر از آن دسته افرادی هستید که خروپف می کنند، احتمالاً شما تنها کسی هستید که در خانه به خوبی می‌خوابد!

در اینجا راه‌هایی برای درمان خرناس پیشنهاد شده که با رعایت آنها هم شما راحت می شوید، هم خانواده‌تان!

 

• از چیزهایی که خروپف را تشدید می کنند، دوری کنید. مثل قرص‌های خواب‌آور، قهوه و خوردن غذاهای سنگین قبل از خواب.

 

• اگر دارویی مصرف می‌کنید، از پزشک خود درمورد اینکه آیا جایگزین داروی دیگری می‌شوند سوال کنید. شاید همین داروها عامل خروپف هستند. قرص‌های خواب‌آور و سایر مسکن‌ها باعث سست‌شدن ماهیچه‌های گلو و حنجره شده و مجرای هوا را تنگ می‌کنند که نتیجه آن خر و پف شبانه است.

 

• سعی کنید گرفتگی بینی را برطرف کنید. اگر گرفتگی بینی باعث خرناس شماست، می‌توانید از ضد احتقان ها یا آنتی‌هیستامین استفاده کنید. در صورتی که سرما خورده‌اید یا آلرژی دارد، مصرف این داروها را محدود کنید. چرا که مصرف طولانی مدت آنها مضر است.

 

• غرغره کردن دهانشویه نعنایی در کاهش مخاط بینی و گلو موثر است. بخصوص اگر سرما خورده باشید یا دچار آلرژی باشید.

 

• به بینی خود چسب بینی بزنید تا مجرا را باز کند. این چسب ها در اکثر داروخانه‌ها وجود دارند. آنها را خریداری کرده، دستور عمل روی بسته را بخوانید و چسب را به بینی خود بزنید.

 

• ورزش‌های مخصوص خروپف انجام دهید. زبان خود را تا جایی که می توانید بیرون بیاورید و بعد رها کنید. این کار را ۱۰ بار تکرار کنید. سعی کنید زبان خود را به چانه بزنید. نگه دارید و رها کنید. این کار را تکرار کنید، حداقل برای ۱۰ بار.

 

– تا جایی که می‌توانید دهان را باز کرده و لبخند بزنید. ۱۰ ثانیه این حالت را نگه داشته و رها کنید. در طول روز هرچقدر که می توانید این حرکت را تکرار کنید.

– با صدای بلند لا لا لا لا بگویید. هر لا را ۳ ثانیه نگه دارید. ۵ بار این کار را تکرار کنید. بعد کا کا کا کا بگویید. بعد از آن ما ما ما ما. این کار باعث تقویت حنجره و گلو شده و جلوی سست شدن را می گیرد.

• اگر به پشت می‌خوابید، چندتا بالش زیر سر خود بگذارید تا کمی بالاتر باشید و روی تخت صاف نخوابید. یا اینکه سر تخت را بلند کنید. برای این کار می‌توانید چند عدد تخته زیر تخت گذاشته یا زیر هر پایه تخت چندتا دفترچه تلفن قدیمی بگذارید. اینگونه می‌توانید سر تخت را بالاتر بیاورید.

• به پهلو بخوابید. وقتی که به پشت می خوابید، زبان شما به گلو چسبیده و مانع جریان هوا می‌شود. یکی از راه‌هایی که می‌توانید خود را مجبور به این کار کنید این است که یک توپ تنیس را به پشت لباس بدوزید تا هر بار که خواستید به پشت برگردید شما را ناراحت کند و مجبور شوید به پهلو بخوابید.

 

توصیه‌های بالا را جدی بگیرید. رهایی از خرناس‌های شبانه بر اطرافیان شما موثر است، اما تحقیقاتی نیز نشان داده که ریسک بروز بیماری‌های قلبی در افرادی که دچار خرناس‌های شبانه هستند بیش از سایرین است. پس رعایت تکنیک‌های فوق می‌تواند برای خودتان نیز مفید باشد.