پارس ناز پورتال

پوست سالم با رژیم سالم

پوست سالم با رژیم سالم

 اگر شما پوست خشکی دارید، لوسیون و مرطوب کننده می توانند برای شما مفید باشند. رژیم غذایی خاص با خشکی ، خارش و پوسته پوسته شدن مبارزه می کند . مهم ترین بخش محافظت پوست لیپید است که شامل فسفولیپید ، اسید های چرب آزاد، کلسترول و سرامیدها می باشد. دکتر امی نیوبرگر ، پزشک بخش پوست مرکز پزشکی روزولت، در این باره می گوید: پوست بدون چربی دارای میزان پروتئین بالاتری است که به نوعی مانند ظرف غذایی عمل می کند که از شاخه گیاهان ساخته شده بدون اینکه چربی این شاخه ها را به هم متصل کند. آب به راحتی ازآن خارج شده و باعث کم آبی پوست می شود. اسید های چرب غیر اشباع (همان چسب میان شاخه ها)  در استراتوم کورنیم ، یا سطح پوست برای تولید چربی در داخل دیواره های سلولی ،لازم است و همچنین خاصیت ضد التهابی برای پوست های حساس دارد.

دو نوع اسید چرب اصلی که باید از رژیم غذایی بدست آید، امگا 3 و امگا 6 است. ماهی های  سالمون ، شاه ماهی ، مکرل ، کیلکا و ساردین ؛ روغن دانه کتان ، برخی از انواع تخم مرغ و گوشت گاو ، دارای امگا 3 هستند. طبق  گفته ی لسلیه بومن،پزشک دانشگاه پزشکی و زیبایی و انستیتوی تحقیقات میامی، روغن گل پامچال و روغن دانه ی گل گاوزبان دارای مقادیر زیادی امگا 6 هستند که به مرطوب شدن پوست و جلوگیری از تبخیر آب ،کمک می کند.

اگر ماهی دوست ندارید یا باردار هستید و نمی توانید ماهی بخورید، مکمل های امگا 3 گزینه ی مناسب شماست. بیشتر آمریکایی ها در رژیم غذایی خود به دلیل مصرف روغن ذرت و گلرنگ به میزان کافی امگا 6 دریافت می کنند. اگر چه تحقیقات به طور قطعی نشانی از موفقیت اسید های چرب در کاهش خشکی پوست  ارائه نمی دهد ، اما تاثیر مثبت اسید های چرب را در روند بهبود آشکار کرده است:

در مطالعات انجام شده بر روی 50 بیمار مبتلا به درماتیت آتوپیک (اگزمای سرشتی) ؛ 96 درصد کسانی که به مدت 5 ماه شب ها کپسول روغن گل پامچال دریافت کرده بودند ، کاهش قابل ملاحظه ای در خارش و خشکی پوستشان مشاهده شد. در مطالعه ی دیگر بر روی 29 نفر از افراد مسن که مکمل قرص روغن دانه گل گاو زبان مصرف کرده بودند ،10.8 در صد کاهش هدر رفت آب از پوستشان مشاهده شد.در مطالعات انجام شده بر روی 118 نوزاد مبتلا به درماتیت آتوپیک (اگزمای سرشتی) ، به تعدادی از نوزادان روغن گل گاوزبان خورانده شد . نتایج به دست آمده، نشان داد که شدت عوارض ناشی از این بیماری، کمتر از نوزادانی بود که  برای آنها از دارونماها، استفاده شده بود.

از سوی دیگر در سال 2006 ، بررسی های  انجام شده بر روی 22 مورد پژوهش که اثرات عمده ی مکمل های اسید چرب را بررسی می کرد،نشان داد که مصرف گیاهان و یا روغن ماهی برای بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک، سود چندانی نخواهد داشت. البته برای نتیجه گیری قطعی مطالعات بیشتری باید انجام شود.

 اثرات ویتامین ها و مواد معدنی برای پوست های خشک:

بر اساس گفته ی دکتر امی نیوبرگر ویتامین C  بر روی عملکرد آنزیم سازنده ی کلاژن تأثیر گذار است، کلاژن همانند اسفنج در جذب رطوبت، عمل می کند. وی افزود: مس و روی نیز دوعنصر پر اهمیت هستند . ویتامین C، روی و مس در کنار هم می توانند تراکم کلاژن را بالا نگه دارند که خود سبب صاف تر و مرطوب شدن پوست می گردد. انواع مولتی ویتامین های حاوی مواد معدنی و با کیفیت، دارای روی و مس نیز هستند. همچنین روی، اثرات ضد التهابی دارد که برای نگه داری از پوستی صاف، حیاتی است.

کافئین ، الکل و پوست خشک:

بعید است که کافئین مصرفی منجر به خشکی پوست شود ، اما کافئین موجب انقباض رگ های خونی شده و به همین دلیل از آن در کرم های دور چشم استفاده می شود تا از شدت پف زیر چشم بکاهد با این توضیح که در دراز مدت سبب کاهش جریان خون درون بافتی  و در نتیجه کاهش  دریافت مواد مغذی  درون بافتها خواهد شد. دکتر نیوبرگر هشدار می دهد : اگر گردش خون طبیعی و سالم نداشته باشید، تکثیر سلول های تازه به موقع صورت نمی گیرد . دکتر مایکل مورفی متخصص تغذیه مرکز پزشکی ویل کرنل در رابطه با الکل توضیح داد : فرد با نوشیدن الکل مقدار زیادی آب از دست می دهد زیرا الکل ماده ای به شدت مدراست. اگرنوشیدن یک لیوان شراب در وعده غذای شام همراه با حفظ مقدار کافی مایعات در رژیم غذایی فرد باشد،تاثیر چندانی بر روی میزان آب بدن ، نخواهد داشت.

زیاده روی نکنید:

در ادامه دکترمورفی اشاره میکند: اگر معمولا دارای رژیم غذایی متعادل با چربی کافی هستید، گنجاندن چربی اضافی و یا استفاده از مکمل ها ، برای تسریع درروند بهبود خشکی پوست شما، ضرورتی ندارد. اما اگر در رژیم غذایی خود، با کمبود چربی ها و یا ویتامین های اساسی روبرو هستید ، ممکن است استفاده از مکمل ها، به لطافت و زیبایی پوست شما، بیفزاید. ولی استفاده ی بیشتر از نیاز بدن ، بر روی پوست تأثیری نخواهد داشت.