پارس ناز پورتال

پوست خشن و خشک را چگونه مراقبت کنیم؟

پوست خشن و خشک را چگونه مراقبت کنیم؟

اگر پوستی خشک دارید و یا با تغییر فصل دچار خشکی پوست می شوید، راه حل هایی وجود دارد که می توان میزان رطوبت پوست را کنترل کرد. با استفاده از مرطوب کننده های مناسب، زیبایی و جوانی پوست را حفظ کنید.

بدن تقریبا از 1.67 متر مربع، پوست پوشیده شده است. همه ما به پوستی سالم و مرطوب احتیاج داریم، اما ممکن است به دلایل مختلفی این پوشش بدن، خشک، پوسته پوسته و یا زبر شود. در این مقاله سعی کرده ایم برخی از عواملی که سبب خشکی پوست می شود و هم چنین نحوه ی صحیح استفاده از مرطوب کننده ها و روش های مناسب حفاظت پوست را ، ذکر کنیم.

شناخت پوست خشک

سلول های پوست سالم، شامل چربی و مواد دیگری است که میزان رطوبت و انعطاف پذیری پوست را حفظ می کنند. اگر این مواد کاهش یابند، سلول ها آسیب می بینند و پوست دچار خشکی می شود.

خارش، اولین نشانه ی خشکی پوست است. پوست خشک و زبر (به ویژه پوست های تیره) باعث می شود لایه های پوستی خاکستری رنگ شوند. اگر این مشکل درمان نشود، منجر به التهابات پوستی و متورم شدن پوست می شود.

شرایطی که سبب خشکی پوست می شود

همانطور که در بالا ذکر شد، کاهش رطوبت و چربی پوست سبب خشکی پوست می شود. در مناطقی که از نظر آب و هوایی خشک هستند، و یا در فصل زمستان که میزان رطوبت هوا کاهش می یابد، تعادل طبیعی پوست تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرد. هم چنین برخی از افراد بنا به دلایل خاص پزشکی نسبت به دیگران،  استعداد بیشتری برای ابتلا به خشکی پوست دارند:

– کراتوسیس پیلاریس(Keratosis pilaris). بیش از 40 درصد مردم امریکا دچار نوع خاصی از خشکی پوست به نام کراتوسیس پیلاریس هستند که معمولا ارثی بوده و در بسیاری از کودکان و نوجوانان شایع است. کراتوسیس پیلاریس سبب برجستگی های قرمز رنگ بر روی بازوها، ران ها یا گونه ها می شود. این برجستگی ها ناشی از سلول های مرده ی پوست هستند که پوست را زبر می کنند و در فصل زمستان یا آب و هوای خشک ، موجب خارش پوست می شوند.

– درماتیت آتوپیک(Atopic dermatitis). درماتیت آتوپیک شکل رایج اگزمای پوستی است و بیش از 20 درصد مردم دنیا، دچار آن هستند. این اگزما، سبب می شود که قسمت های مختلفی از پوست، دچار خارش شود. ممکن است در اثر خارش، رنگ پوست قرمز و یا متورم شود و حتی در مواردی سبب  ترک خوردن پوست و خروج مایعی از آن شود. این نوع اگزما، معمولا در کسانی که دچار بیماری آسم هستند، شایع است.

– تغییرات هورمونی. تغییرات هورمونی سبب خشکی پوست می شود. نوزادان نیز دچار این نوع خشکی پوست می شوند، زیرا هنگامی که نوزادان از رحم مادر خارج می شوند و قدم به این دنیا می گذارند، دچار تحولاتی می شوند و خشکی پوست از جمله تغییراتی است که در نوزادان به وجود می آید.

شروع استفاده از داروهای ضد بارداری یا قطع مصرف آن ها ، سبب تغییرات هورمونی در خانم ها می شود و به مراتب میزان رطوبت پوست کاهش پیدا می کند، و همچنین تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی، موجب خشکی پوست می شود.

– بیماری تیروئید. خشکی پوست یکی از علائم اولیه کم کاری تیروئید (غده تیروئید، هورمون تیروئید به اندازه کافی تولید نمی کند) است.

– دیابت یا بیماری کلیه. افرادی که دچار بیماری های دیابتی و کلیوی هستند، به دلیل اینکه خون به درستی در بدنشان جریان پیدا نمی کند و تغذیه پوست به خوبی صورت نمی گیرد، دچار خشکی پوست، به ویژه در ناحیه پا، می شوند.

از پوستی خشک به پوستی سالم

مرطوب نگه داشتن، مرطوب نگه داشتن، مرطوب نگه داشتن. حداقل روزی یک بار، به ویژه پس از دوش گرفتن از مرطوب کننده های مناسب استفاده نمایید. ضرورت استفاده از لوسیون های مرطوب کننده در فصل زمستان بیشتر است و باید مقدار بیشتری از آن ها استفاده کرد، در حالی که در فصل تابستان مقدار کمی از مرطوب کننده ها، پاسخ گوی نیاز شما است.

اگر مرطوب کننده های معمولی میزان رطوبت پوست شما را تامین نمی کنند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مرطوب کننده مناسب پوست شما را تجویز نماید. محصولاتی که حاوی اسید لاکتیک هستند، منجر به نرم شدن خارجی ترین لایه ی پوست که سخت تر از لایه های دیگر است، می شود. بهترین زمان استفاده از این مرطوب کننده ها ، قبل از خواب شب است، زیرا در طول شب مدت زمان کافی برای اثر گذاری وجود دارد، و با دوش صبحگاهی مقدار چربی اضافه، شسته و پاک می شود. اما در موارد نادری نیز، مشاهده شده برخی از افراد با استفاده از این مرطوب کننده ها دچار حساسیت و خارش پوستی شدند.

نوع دیگری از کرم ها، کرم های باریر(barrier cream) هستند که نسبت به مرطوب کننده های معمولی به عمق بیشتری از پوست نفوذ می کنند و مدت زمان طولانی تری رطوبت پوست را حفظ می کنند.

به کسانی که دچار کراتوسیس پیلاریسهستند،توصیه می شود از مرطوب کننده های حاوی اوره و اسید لاکتیک استفاده کنند، اگر چه ممکن است این مواد سبب نرمی پوست آن ها ، نشود ولی خارش را کاهش می دهد و لایه بردارهای شیمیایی ملایم یا رتینوئیدهای موضعی به نرم شدن پوست آن ها، کمک می کند.

کسانی که دچار اگزما هستند، با استفاده از مرطوب کننده ها و کمپرس سرد، می توانند میزان التهاب و خارش را کاهش دهند. همچنین استفاده از کرم های حاوی کورتیکواستروئید برای این افراد مفید است، ولی استفاده طولانی مدت این کرم ها، سبب نازک شدن پوست می شود. بنابراین استفاده از این کرم باید طبق دستور پزشک باشد.

روش های دیگر درمان خشکی پوست:

– دوش گرفتن با آب ولرم (نه با آب داغ)

– شست و شوی بدن با شامپو بدن های مرطوب کننده

– قرار دادن دستگاه بخور در منزل به منظور افزایش رطوبت هوا

علاوه بر نکات فوق استفاده از روغن ها طبیعی مانند آجیل، روغن زیتون و آووکادو در وعده های غذایی به حفظ سلامت پوست ، کمک می کند.

بنابر این با مراقبت از پوست ، می توانید درخشندگی و سلامت را به پوست خود باز گردانید.