پارس ناز پورتال

زیبایی جدید با روش مزوتراپی

زیبایی جدید با روش مزوتراپی

اساس این روش درمانی و ایده های شکل دهنده ی آن به حدود 60 سال پیش باز می گردد که یک پزشک فرانسوی به نام دکتر پیستور چنین تئوری ای را مطرح کرد که تزریقات بسیار ریز در مکانهای مشخصی از بدن باعث یکسری فرایندهای مشخص و تعریف شده می گردد که ماحصل آن می تواند نتایج درمانی باشد. به عنوان مثال تزریقات بسیار ریز در پوست صورت باعث ایجاد آسیب میکروسکوپی بسیار ریز در ناحیه عمقی پوست حدود 4 میلی متر شده که منجر به التهاب بسیار کم و کنترل شده ؛ افزایش جریان خون موضعی ؛ و در نهایت تلاش ذاتی بافت برای ترمیم آن قسمت می گردد که در حالت عادی این اتفاقات در لایه های عمقی زاینده ی پوست با این قدرت و سرعت نمی افتد و واردکردن آسیب عمدی بسیار ریز باعث فعال شدن مکانیسم های ترمیم کننده می گردد که پس از طی مرحله ی التهاب و ترمیم ؛ عناصر باقیمانده در محل شامل عروق خونی جدید و کلاژن و بافت همبند جدید با قدرت استحکام بیشتر از کلاژنهای قدیمی و با ساختار فضایی سه بعدی منسجم تر و مستحکم تر است که تفسیر جملات قبلی به بیان ساده یعنی جوانسازی پوست و پیشگیری از افتادگی زودرس پوست و تا حدودی لیفت شدن پوست می باشد.

چنین اتفاقی در پوست سر بدنبال افزایش جریان خون و ساخت مویرگهای جدید منجر به افزایش قطر ریشه های مو شده و از ریزش موها جلوگیری می نماید. مکان دیگری که مزوتراپی کاربرد دارد برای حذف و کاهش چربی های موضعی ناحیه شکم و پهلو و ران و باسن است زیرا بدنبال التهاب وارد شده پس از سوزن های بسیار ریز به بافت شکم و دیگر نواحی انبوه شده از چربی ؛ جریان خون موضعی افزایش یافته و میزان متابولیسم و سوخت و ساز چربی افزایش می یابد که نتیجه ی آن سوختن بیشتر چربی های این مناطق و کاهش موضعی سایز است.

در سالهای اخیر دانش مزوتراپی در دنیا شکل کامل تری یافته و جامعیت علمی پیداکرده است و نیز داروهای بسیار متنوعی برای مصرف در مزوتراپی تولید شده است بگونه ای که با افزودن این داروها به داخل سرنگ و تزریق آنها با همان روش قبلی نه تنها تاثیرات ذاتی بدنبال تزریق را خواهیم داشت بلکه تاثیر دار و نیز به آن افزوده می گردد و این یعنی تاثیر دو چندان روشهای درمانی مزوتراپی. شاید ورود سوزن های ریز به بدن در روش مزوتراپی را یکی از معایب آن بدانیم که با مصرف داروهای بی حسی موضعی و نیز تزریقی این اتفاق ناخوشایند به حداقل می رسد و لیکن ورود مستقیم دارو به بافت هدف با دوز بسیار کمتر از همان دارو به فرم خوراکی و عوارض جانبی بسیار نادر در مصرف داروهای مزوتراپی در مقایسه با داروهای خوراکی چربی سوز یا… از محاسن این روش می باشد. داروهای مصرفی در مزوتراپی بسیار زیاد و متنوع می باشد ولی بطور اجمالی برخی از آنها را معرفی می کنیم :

1. فسفاتیدیل کولین : خردکننده و حل کننده چربی ها

2. دئوکسی کولین : تجزیه کننده و حلال چربی ها

3. آمینوفیلین : اثر چربی سوزی مستقیم و افزاینده جریان خون موضعی

4. ال کارنیتین : افزایش متابولیسم و سوختن چربی ها

5. هیالورونیک اسید : جوانسازی صورت و آبرسانی و لیفت صورت ؛ کاهش واضح چروکهای صورت

6. ویتامین C : اثر ضدپیری ؛ روشن کننده پوست ؛ موثر در ساخت کلاژن و جوانسازی

7. گلوتاتیون و گلیکولیک اسید و ویتامین C :  کاهش لکهای صورت

8. عناصر کمیاب ( روی ، مس ، سلنیوم و.. ):  کاهش ریزش موها بدنبال کمبود ریز مغذی ها

9. فیناستراید و دوتاستراید : پیشگیری ازریزش موی مردانه

10. سیلیس ارگانیک : پیشگیری از شل شدگی پوست و کاهش ترکهای پوستی

11. مولتی ویتامین : جوانسازی و تامین نیازهای تغذیه ای پوست صورت

12. عصاره آرتیشوک : کاهش مواد سمی تولید شده در بافت با افزایش دفع ادرار

13. سدیم پیروات : افزایش ساخت سلولهای جدید

14. ویتامین A : بهبودنمای ظاهری پوست و کاهش آسیبهای پوستی ناشی از خورشید

15. آرژیرلین : کاهش چروکهای ریز سطحی پوست با مکانیسمی مشابه بوتاکس

16. بیوتین ودکسپانتول : بهبود روندهای ساخت سلول و نوسازی بافتی

17. کافئین : پیشگیری از ریزش مو و افزایش قطر موهای نازک شده

18. هیالورونیذاز : از بین بردن سلولیت و آزادکردن چربی های گیر افتاده و…

شاید دانستن اسامی داروهای فوق برای افراد عادی ضرورتی نداشته باشد ولی قطعا می تواند باعث اطلاع رسانی اجمالی به دست اندرکاران علم زیبایی که تاکنون مزوتراپی انجام نداده اند گردد و از طرفی برخی از نقاط تاریک ذهن بیماران را روشن نماید. بطور کلی کاربردهای مزوتراپی شامل موارد زیر می باشد :

1. از بین بردن سلولیت ( چربی های گیرافتاده در شکم و پهلو و ران و باسن که با ورزش و رژیم غذایی از بین نمی روند)

2. کاهش موضعی سایز با از بین بردن و سوختن موضعی چربیها بدون لاغری سایر نقاط بدن

3. بهبود شل شدگی و افتادگی پوست شکم و کاهش ترکهای پوستی آن

4. جوانسازی و بهبود نمای پوست صورت و آبرسانی

5. کاهش و رفع لکهای صورت و کک و مک

6. کاهش چروک های ریز سطحی پوست صورت و لیفت پوست صورت

7. پیشگیری از ریزش مو و افزایش قطر موهای نازک شده

8. کاهش خارش و پوسته ریزی و ضخیم شدن موضعی پوست سر ( درماتیت )

9. بهبود آسیبهای پوستی بدنبال تابش طولانی نورآفتاب و پیر پوستی حاصله از آن

10. استفاده از مزوتراپی در سایر بخشهای تخصصی طب بجز زیبایی همانند آسیبهای ورزشی در مفصل شانه و آرنج و زانو و… البته گاهی نیز با تشخیص پزشک معالج دو یا چند روش با یکدیگر تلفیق می گردد تا بیمار بهترین نتیجه را بگیرد همانند ترکیب مزوتراپی و RF برای چربی سوزی بهتر و بیشتر.



منبع: مجله پزشکی مادر