پارس ناز پورتال

چگونگی انجام پیلینگ صورت

چگونگی انجام پیلینگ صورت

با توجه به این که این روزها جوان سازی پوست مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته و سوالات متعددی در این زمینه مطرح است ، با آقای دکتر علی مسیبی متخصص پوست و مو گفت و گوئی انجام دادیم که در زیر می خوانید .

پیلینگ چیست و هدف از انجام آن چیست ؟
پیلینگ به معنای پوست کندن می باشد و در اصطلاح به استفاده از مواد شیمیایی با درجات اسیدی مختلف برای برداشتن و بازسازی بخشی از پوست اطلاق می شود .

روش های پیلینگ
به طور خلاصه پیلینگ شامل دو نوع سطحی و عمیق است . در روش سطحی مواد مصرف شده در قسمت سطحی پوست ( اپیدرم ) نفوذ می کنند . در روش عمقی مواد به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می کنند . با توجه به هدف و صلاحدید پزشک روش سطحی یا عمیق انتخاب می شود .

کدام روش برای کدام پوست و چه سنی مناسب است ؟
بهترین افراد جهت انجام این عمل خانم های سفید پوست هستند . البته مردان نیز می توانند از این روش بهره مند گردند ولی پوست آقایان به دلیل ضخامت بیشتر نسبت به نفوذ مواد شیمیایی مقاوم تر است . نکته ای که در مورد پیلینگ پوست های گندمی و تیره تر وجود دارد این است که ریسک عوارض آن بیشتر است . پیلینگ سطحی را می توان به دفعات ( 6 هفته یکبار ) تکرار نمود ولی پیلینگ عمقی بیش از دو بار در سال انجام نمی شود . با توجه به عمق نفوذ مواد شیمیایی در پیلینگ عمیق ، احتمال بروز عوارض این روش هم بیشتر است .

کاربرد پیلینگ سطحی چیست ؟
پیلینگ سطحی در درمان آکنه ( جوش غرور جوانی و بلوغ )، چروک های سطحی ، ضایعات آفتابی ، بعضی لک های پوستی و موارد دیگر کاربرد دارد . این روش برای افرادی که حساسیت پوستی دارند یا از داروهائی که پوست را نسبت به نور آفتاب حساس می کنند و یا تب خال پوستی دارند توصیه نمی شود .

آیا لیزر بهترین روش لایه برداری محسوب می شود ؟ برای چه پوستی و برای چه سنی استفاده می شود ؟
با استفاده از لیزر درمانی نیز می توان لایه برداری از پوست را انجام داد که البته با تکنیک های جدید عوارض ناشی از آن بسیار کمتر می باشد . به عنوانمثال در استفاده از نوعی لیزر به نام Co2 ( Co2 Fractional ) سعی شده که پوست بیمار به طور دقیق و در تقسیم بندی های منظم مورد هدف قرار گیرد که این روش به بهبودی پوست و پیشگیری از عوارض پوستی کمک شایانی می کند .

کدام فصل برای پیلینگ و لیزر مناسب تر است؟
بهترین فصل جهت انجام پیلینگ فصل پاییز و زمستان می باشد . زیرا طول روز کم تر بوده و آفتاب کمتر و سرمای بیشتر برای فرد مفید می باشد .

بیمار باید قبل و بعد از لیزر چه مراقبت هایی انجام دهد ؟
به بیمارانی که جهت اهداف مختلف تصمیم به انجام پیلینگ یا لیزرهای تهاجمی می گیرند توصیه می کنیم که از برنزه کردن پوست ( آفتاب گرفتن های طولانی ) شدیداً خوداری کنند . هم چنین در صورتی که بیماری پوستی به خصوصی مثل تبخال پوستی و یا حساسیت پوستی دارند قبل از انجام پیلینگ یا لیزر به پزشک خود اطلاع دهند .

عوارض جانبی لیزر چیست ؟
از عوارض لیزر یا پیلینگ پوست می توان به ایجاد لک های تیره یا کمرنگ ، سوختن پوست ، حساسیت پوست و فعال شدن بعضی بیماری های پوستی اشاره کرد به همین جهت به متقاضیان توصیه می شود حتما با پزشک متخصص در این زمینه مشورت و سپس مبادرت به انجام اقدامات درمانی کنند .
چنانچه فردی مبادرت به انجام پیلینگ و یا لیزر تراپی نماید باید پس از انجام آن از نور آفتاب پرهیز نماید و یا حتما از ضد آفتابی که پزشک معالج توصیه می نماید استفاده نماید .

انواع دستگاه های لیزر و کاربرد آنها ؟
دستگاه های لیزر بر اساس بیماری های مختلف پوستی تقسیم بندی می شوند .
مثلا لیزری که جهت پوست استفاده می شود با لیزری که برای لک یا ضایعات عروقی استفاده می شود متفاوت است . لذا امروز با استفاده از طول موج های متفاوت جهت بسیاری از بیماری ها لیزر تراپی انجام می شود . لیزرها به دو دسته تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم می شوند .

در لیزرهای تهاجمی پوست آسیب می بیند که البته با توجه به صلاحدید پزشک و ارزیابی نفع و ضرر آن برای بیمار استفاده می شود . ولی در لیزرهای غیر تهاجمی معمولا به غیر از قرمزی پوست عارضه دیگری رخ نمی دهد .

به طور کلی به خوانندگان محترم توصیه می شود چنانچه به دلایلی تصمیم به انجام لیزر یا پیلینگ بگیرند باید انجام سه مرحله را برای خود لازم بدانند :

– مرحله پیش از عمل که فرد جهت عمل آماده می شود .

– مرحله عمل که به اقدامات پزشک مربوط می شود .

– مرحله بعد از عمل که باید توصیه پزشک معالج را جدی بگیرند و الا در این مرحله ممکن است عوارض ناخواسته ای از قبیل سوختگی ، ایجاد لک های پوستی و …ایجاد گردد .