پارس ناز پورتال

رفع چین و چروک با آلفا هیدروکسی اسیدها

رفع چین و چروک با آلفا هیدروکسی اسیدها

 در افسانه‌ها آمده که کلئوپاترا ملکه افسانه‌ای مصر برای زیباتر شدن چهره‌اش حمام شیر می‌گرفت. هزاران سال پیش او و سایر زنان هم‌عصرش به رازی پی برده بودند که محققان امروزی به تازگی آن را کشف کرده‌اند. آن راز اینست: «اسیدهای موجود در خوراکی‌های طبیعی می‌توانند چروک، خشکی پوست، لکه‌های پیری و حتی آکنه را از بین ببرند.»

البته امروز شما نیاز ندارید تا داخل وان پراز شیر غوطه‌ور شوید. آلفا هیدروکسی اسیدها در انواع مختلف لوسیون‌ها و پاک‌کننده‌های پوستی موجودند وانواع گران و ارزان قیمت آن‌ها در کلینیک‌های تخصصی و فروشگاه‌ها در دسترسند. انواع مختلفی از اسیدها از مواد طبیعی مشتق می‌شوند که سبب لایه‌برداری از بخش‌های مرده پوست می‌شوند. نمونه‌هایی از این ترکیبات طبیعی عبارتند از: سیتریک اسید موجود در پرتقال و لیمو، گلیکولیک اسید نیشکر، لاکتیک اسید شیر، اسید مالیک موجود در سیب،پیروویک اسید موجود در میوه پاپایا و تارتاریک اسید انگور.

آلفا هیدروکسی اسیدها چه عملکردی دارند؟

این اسیدها به آرامی ماده بین سلولی را که سبب چسبیدن پوست کهنه به لایه اپیدرم می‌شود حل می‌کنند. در نتیجه لایه خارجی پوست شما درخشان‌تر و سالم‌تر به نظر می‌آید. این صاف‌کننده‌های پوست می‌توانند سبب تحریک تولید کلاژن و الاستین، دو ماده محافظت‌کننده پوست شوند. بعضی از متخصصان پوست اعتقاد دارند اسیدهای آلفا هیدروکسی با افزایش توانایی حفظ رطوبت پوست باعث نرمی و استحکام آن می‌شوند.

با توجه به انواع آلفا هیروکسی اسیدهای موجود در بازار این نکات تخصصی می‌تواند به شما در انتخاب بهترین نوع آن‌ها برای خودتان کمک کند:

اجازه ندهید کنسانتره‌های رقیق شما را گول بزنند

ترکیبات آلفا هیدروکسی اسید که بدون نسخه به فروش می‌رسند، معمولاً دارای کنسانتره‌های با غلظت زیر 10 درصد هستند. این ترکیبات بسیار ملایم اند و برای مصارف معمولی در نظر گرفته شده‌اند. به دنبال محصولی باشید که مطمئنا به اندازه کافی آلفا هیدروکسی اسید دارد.

آیا آکنه یا پوست چرب و یا آفتاب سوخته دارید؟

شما به سالیسیلیک اسید نیاز دارید. بتا هیدروکسی اسید در چربی حل می‌شود. اما آلفا هیدروکسی اسیدها این ویژگی را ندارند. به همین علت سالیسیلیک اسیدها می‌توانند به داخل حفره‌های مسدود شده توسط چربی، نفوذ کرده و سلول‌های مرده پوست داخل آن را حل کنند. در ضمن سالیسیلیک اسیدها از آلفا هیدروکسی اسیدها، تحریک کمتری ایجاد می‌کنند. اما سالیسیلیک اسید جنبه‌های منفی هم دارد: ممکن است باعث از بین رفتن رنگ پوست‌های تیره شود. همه انواع پوست را نسبت به تابش آفتاب حساس می‌کند.  به همین دلیل مصرف روزانه ضد آفتاب همراه این مواد، بسیار مهم است.

صبور و واقع‌گرا باشید.

ضد چروک‌هایی که در مغازه‌ها به فروش می‌رسند، ملایم اند و اثر آن‌ها تدریجی است. ممکن است شش ماه طول بکشد تا شما متوجه تفاوت‌های قابل مشاهده در خطوط چهره‌تان بشوید.

فقط روی یک محصول تمرکز کنید

در یک زمان فقط از یک محصول حاوی آلفا هیدروکسی اسید استفاده کنید. برای نمونه فقط یک لوسیون یا یک پاک‌کننده. لوسیون احتمالاً انتخاب مناسب‌تری است. چون اسید آن مدت طولانی‌تری در تماس با پوست شما باقی می‌ماند. هیج‌وقت محصولی را که از مغازه تهیه کرده‌اید ، با چیزی که پزشک تجویز کرده و یا مستقیماً از مطب او تهیه کرده‌اید، ترکیب نکنید. لایه‌برداری بیش از اندازه، باعث قرمزی و تحریک‌پذیر شدن پوست شما می‌شود.

زیاده از حد استفاده نکنید

مقدار ماده به اندازه یک سکه برای پوشاندن کل صورت کافی است. استفاده بیش از حد نیاز باعث قرمزی، سوختگی پوست، خارش، درد و حتی گاهی زخم می‌شود. از تماس آن با چشم هم خودداری کنید.

از آلفا هیدروکسی اسیدها به عنوان کرم دور چشم استفاده نکنید

مگر آن‌که محصولی را تهیه کنید که به صورت اختصاصی برای همین کار تولید شده باشد. محصولات مورد استفاده برای صورت بسیار قوی هستند و فاقد مرطوب کننده‌های مورد نیاز برای دور چشم اند.

اگر جهره شما تیره است، قبل از استفاده از آلفا یا بتا هیدروکسی اسیدها با یک پزشک مشورت کنید.

افرادی که پوست تیره دارند، در مقایسه با افراد دارای چهره روشن در معرض خطر بیشتری برای ایجاد علامت و تغییر رنگ پوست در اثر استفاده از آلفا هیدروکسی اسیدها قرار دارند.

به نتیجه‌گیری سریع نیاز دارید؟

بروید سراغ یک متخصص زیبایی یا پوست. متخصصین زیبایی از کنسانتره‌های با غلظت حدود 30 درصد برای لایه‌برداری استفاده می‌کنند و طی یک تا سه جلسه چروک‌ها را از بین می‌برند. البته شما باید این روند را هر سه تا شش ماه تکرار کنید. اما متخصصین پوست از کنسانتره‌های 50 تا 70 درصد استفاده می‌کنند. در نتیجه پوست شما صاف‌تر شده و ماندگاری آن هم بین دو تا پنج سال خواهد بود. اما در یک تا چهار هفته اول پس از درمان ممکن است پوست  شدیداً قرمز و پوسته پوسته شود و ترشح داشته باشد.