پارس ناز پورتال

رژیم غذایی و کربوهیدرات ها

مجموعه : رژیم و تغذیه
رژیم غذایی و کربوهیدرات ها

دیگر وقتش رسیده است که تسترتان را از کمد بیرون بیاورید و سس مارینارا را کامل درست کنید.

رژیم های غذایی با کربوهیدرات پایین که نان، پاستا و سیریال را دشمن سلامتی معرفی می کردند، امروزه دیگر محبوبیتی ندارند. و رژیم غذایی جدیدی که به جای ترحیم و منع خوردن کربوهیدرات، مصرف کم آن را توصیه می کند روی کار آمده است.

دیگر زمانش رسیده است که از نان های مختلف، کلوچه ها و ساندویچ های مختلف هم لذت ببریم. کربوهیدرات ها باز هم به رژیم غذاییتان برگشته اند.

در اینجا به شما آموزش می دهیم که چطور با مصرف پایین کربوهیدرات ها، سلامتی جسمیتان را حفظ کنید.

مسیر سلامتی
اگرچه مسئله ای جدید نیست، اما این روزها پزشکان و متخصصین تغذیه رژیم های غذایی با کربوهیدرات پایین را توصیه می کنند. البته آن را نمی توان یک رژیم غذایی دانست، بیشتر طریقه ی صحیح غذا خوردن است. به جای ممنوع کردن دسته ای از غذاها از برنامه ی غذایی، آن ها را بنابر میزان کربوهیدرات آنها (GI) طبقه بندی میکنند. GI نشاندهنده ی این است که چه میزان کربوهیدرات در یک ماده ی غذایی می تواند سطح گلوکز خون را طی دو ساعت بالا ببرد. غذاهایی که طی عمل گوارش، به سرعت تجزیه می شوند، GI بالا و آنها که با سرعت کمتری تجزیه می شوند GI پایین دارند.

وقتی کربوهیدرات ها هضم می شوند، گلوکز تولید می کنند که قبل از اینکه توسط سلول ها جذب شده و به انرژی تبدیل شود،  با خون به همه ی قسمت های بدن منتقل می شود.

هرچه کربوهیدرات پالوده تر باشد، سریعتر گلوکز را به جریان خون منتقل می کند (GI بالا). این مسئله باعث می شود که قند خون سریع بالا و پایین شود. هرچه کربوهیدرات پیچیده تر باشد (GI پایین) زمان بیشتری می کشد که بدن آن را هضم کند—این باعث می شود که انرژی کندتر آزاد شود.

متخصصین تغذیه توصیه می کنند که از غذاهایی با سطح GI پایین مثل نان جو، میوه ها و سبزیجات و عدس استفاده کنید. این غذاها به کندی هضم می شوند و ذخیره ی انرژی بدن را بالا می برند. چنین غذاهایی شکم شما را برای مدت بیشتری پر نگاه میدارد و باعث می شود که دیرتر گرسنه شوید.

غذاهایی که GI بالا دارند مثل نان سفید، سیریال های صبحانه، شیرینی و کلوچه با سرعت بالایی هضم می شوند و باعث می شوند که گلوکز و انسولین خون به سرعت بالا رود. این در لوزالمعده (عضوی از بدن که قند را از جریان خون بیرون می کند) ایجاد فشار می کند و باعث بالا و پایین رفتن قند خون می شود.

اما رژیم های غذایی با کربوهیدرات GI پایین پر از کربوهیدرات های ساختار پیچیده است—کربوهیدرات های سالمی که گرسنگی را به خوبی برطرف می کنند و قدرت تمرکز را بالاتر می برند.  به علاوه از آنجا که این رژیم های غذایی بیشتر بر پایه ی غذاهای تازه است، باعث می شود که آنتی اکسیدان و ویتامین های سالم نیز به بدنتان برسد. همچنین این کربوهیدرات ها مثل میوه ها، سبزیجات و نان جو و پاستا حاوی میزان زیادی فیبر هستند که نظم بدن را بالا می برد، فشار خون را پایین می آورد و کلسترول خون را نیز سالم نگاه می دارد.

متخصصین تغذیه هرم جدیدی برای رژیم غذایی ابداع کرده اند که به شما می گوید کدام غذاها از نظر سطح GI برای خوردن بهتر هستند:

قسمت عمده ی برنامه ی غذایی را باید میوه ها و سبزیجاتی که با روغن های سالم پخته شده اند تشکیل دهند.
دومین سطح روی این هرم متعلق به گوشت کم چربی، ماهی، خشکبار، حبوبات و لبنیات با درصد چربی پایین است.
درجه ی سوم پاستا و غلات کامل و دست نخورده است.
درجه ی آخر متعلق به غلات پاک شده و پوست کنده شده، سیب زمینی، قند و شکر و سایر شیرینی جات است که باید از خوردن آنها تا می توان پرهیز کرد.  
آیا رژیم غذایی اتکینز اشتباه می کرد؟
مطمئن باشید که یک شرکت مولتی میلیون دلاری فقط روی نظریه ها بنا نشده بود—آنهایی که از رژیم های غذایی اتکینز استفاده کردند، وزن کم کردند.

یکی از مهترین دلایل آن این بود که رژیم های غذایی فاقد کربوهیدرات، کالری های بدن را محدود می کنند و این راه کم کردن وزن است. اما چیزی که اتکینز و رژیم های مثل آن در نظر نداشتند، تاثیری است که فقدان کربوهیدرات بر بدن می گذارد.

اولین چیزی که از چنین رژیم هایی عاید بدن می شود، کاهش آب بدن است. کربوهیدرات ها یکی از اصلی ترین منابع تامین انرژی مورد نیاز بدن هستند—به خصوص برای مغز و سیستم عصبی—و وقتی فردی کربوهیدرات کافی به بدنش نرسد، بدن محبور به سوزاندن چربی ها می شود که باعث به وجود آمدن ماده ای به اسم کِتون می شود. این باعث ایجاد حالت تهوع، سختی تنفس، یبوست، سردرد و ضعف می شود.

معمولاً کسی از اینکه هر شب برای شام یک استیک بخورد شکایتی ندارد. یاد پنیر، گوشت و کره ی واقعی با هر غذایی واقعاً اشتها آور است. اما با گذر زمان، این نوع رژیم غذایی—که میزان آنتی اکسیدان و فیبر آن بسیار پایین است—می تواند روی استقامت استخوان ها تاثیر گذاشته و همچنین به کلیه ها هم صدمه بزند. لازم به ذکر نیست که وقتی از مصرف کربوهیدرات ها سر باز می زنید، طبیعتاً رو به سوی گوشت می آورید که می تواند کلسترول خونتان را بالا برده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را هم افزایش می دهد.  

دست از رژیم گرفتن بردارید، کمی زندگی کنید
رمز سالم بودن و خوش هیکل ماندن، داشتن رابطه ای سالم با غذا هاست. درست است که غذاها خوشمزه هستند، اما نباید در خوردن غذاهایی که برای سلامتیمان مضر است صرف اینکه دوستشان داریم زیاده روی کنیم.  باید بدانیم که خوردن هر چیزی به اندازه خوب است.

در این مقاله شما را با نوعی از رژیم غذایی آشنا کردیم که غذاهای مناسب با بدنتان را به شما معرفی کرد ولی شما را از خوردن هیچ غذایی منع نمی کند. هنوز میتوانید از خوردن غذاهایی که دوست دارید لذت ببرید و در عین حال سلامتیتان را هم حفظ کنید .