پارس ناز پورتال

طبخ غذا و نکات ایمنی آن

مجموعه : آموزش آشپزی
طبخ غذا و نکات ایمنی آن

مواد شیمیایی خطرناک

1- از نوشابه های گاز دار به اصطلاح فـاقـد کـافـئـین پرهیز                                        کنید زیرا برخی از آنها حاوی اگزیـلیـن (xylene) و تـولـوئـن                                        (toluene) هستند. موادی که برای سیستم عصبی شما                                        مضر بوده و سبب تغییر عملکرد طبیعی کلیه ها و کـبدتان                                        می گردند.

2- مصرف خوراکیها وغذاهـای حاوی آسپارتام (aspartam)                                        ( شیرین کننده مصـنوعـی ) را کاهش دهید چون مـمکـن                                        است دچار نوعی آسیب دیدگی مغزی گردید. مـطـالعه ای                                        که در نروژ روی موشها انجام گرفت نـشان داد کـه مـصـرف                                       برخی شیرین کننده های مصنوعی که در نـوشـابـه هـای                                        رژیمی موجود می باشند، مـیتوانند سبب آسیب دیدگی                                        سلولهای عصبی و حتی نابودی آنها گردند.

3- از غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات(monosodium glutamate) خودداری کنید زیرا ممکن است سبب بیماری آلزایمر واختلالات یادگیری گردد. گـلوتـامـات کـه نـوعـی اسید آمینه میـباشـد و بعنوان ادویه در آشپزی بکار گرفته میشود بیشتر در سس سویا، طعم دهنده گوشت خوک و پروتئین کشک موجود میباشد.

عادات غلط در طبخ غذا

1- از بـکارگیری ظروف آلومینیومی خودداری کنید: آلـومـیـنـیوم بـا صـدمـه زدن بـه سیستم عصبی بدن موجب ایجاد بیماری آلزایمر میگردد. از قـابـلمه ها و ماهیتابه های آلـومـیـنـیـومی و هـمـچـنـین از غـذاها ی کنـسـرو شـده اجـتناب ورزید و هـرگـاه از ظروف آلومینیومی استفاده میکنید حـدالامـکان از نـگهداری طولانی مدت غذا در آنها خودداری کنید.

2- خطرات استایروفوم(styrofoam): از قرار دادن ظروف با جنس استایروفوم(نوعی فوم که در رستورانهای فست فود مورد استفاده قرار میگیرد) در مایکروویو خودداری کنید چون ممکن است ذوب گشته و وارد مـواد غذایـی گردد. ایـن ظـروف به علت آنکه از نفت خام ساخته میشوند در صورت بلع سرطانزا می بـاشـنـد. نـگهـداری غـذا در استایروفوم بلا مانع بوده اما استفاده از آن برای گرم کردن غذا در مایکروویو خطرناک است.

3- کبـاب کردن: بـا آنکه همه عاشق گوشت کبابی مـی بـاشـند ولـی چنـدان تـوصیـه نـمی شود. غذای سوخته سرطانزا است بـنـابراین از گوشـت کبـاب شـده زیـاد مـصـرف نـکنـید. امـا خیـلی وحشتزده نشوید بهتر است به جزئیات آن توجه کنید. مـطـالـعه روی حیوانات از سرطانزا بودن گوشت سوخته و همچنین دود حـاصـل از چـکیده شدن چربی گوشت و سوختن آن حکایت میکنـد. کـباب کردن گوشت خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهد ولی در راس فـهرست عوامل سرطانزا هم جای ندارند. خـلاصه اینکه کباب کردن آنقدر ها هم بد نیست مخصوصا زمانی که نکات زیر در کباب کردن رعایت گردند:

حین کباب کردن گوشت از گرفتن آن نزدیک به شعله خودداری کنید.
از گوشـت پـر چـرب بـرای کبـاب استفاده نموده و چـربـی هـای اضـافی آن را جدا نکنید. دود حاصل از چربی از سوختن گوشت جلوگیری میکند.
گوشت را نسوزانید.
4- از مـصرف غذاهایی که اصلاح ژنتیکی شده اند خودداری کنید: چــون صـنعـت محصولات ژنتیکی نو پا بوده و در آغاز راه میباشد بنابراین ما هنوز از اثرات آنها روی بدن انسان آگاهی کافی در دست نداریم. موارد نادری از آسیب به عصب، واکنشهای آلرژیک و مـسمومیـت در پـی مصرف این گـونه غـذاهـا گــزارش شـده انـد. کـانـولا، سـویا و ذرت محصولاتی می باشند که اکثرا" از لحاظ ژنتیکی اصلاح گردیده اند.

5- مسمومیت های غذایی: طبـخ صـحیـح غـذا، پـاکیزه نگهداشتن آشپزخانه و لـوازم موجود در آن، اسـتـفـاده از شـیـر پـاسـتـوریـزه و شـسـتـن خـوراکـی ها پـیـش از مصرف اقـدامـاتـی است که از مسـمـومـیـت هـای غـذایـی جـلـوگیـری بـعـمل می آورند. مصرف سبزیجات، شیر، گوشت و غذاهای دریایی می بایست با دقت انجام پذیرد.

6- خطرات مایکروویو: یـکی از خـطرات احتـمالی استـفاده از مایکروویو افزایش سطح LDL کلسترول خون می باشد. بـا آنـکه اغـلب سـازمانـهای بـهداشـتی از بـی ضرر بودن مایکرویو خبر می دهند، ولی به شما توصیه میکنیم از آن کمتر استفاده کنید.

نکات دیگر

قبل و بعد از آشپزی دستانتان را کاملا بشویید.
سطوحی که با گوشت خام تماس پیدا می کنند را تمیز کنید.
بجای اسـتـفاده از دسـتـمـال های پـارچـه ای در تـمـیز کردن سطوح آشپزخانه از دستمالهای کاغذی استفاده کنید.
غـذاهـای فـاسـد شدنی نباید بیش از 2 ساعت در محیط بیرون یخچال نگهداری شوند.
برای ذوب کردن غذای منجمد شده از یخچال و آب سرد استفاده کنید.