پارس ناز پورتال

فریب دادن اشتها ! چگونه ؟

مجموعه : رژیم و تغذیه
فریب دادن اشتها ! چگونه ؟

اگر روی کــره ماه زندگی می کردید، وزنتان کمتر بود. اگر در
دنیایی که بشقاب هایش کوچکتر و پارک هایش بزرگتر بود
زندگی می کردید هم وزنتان کمتر از الان بود.

محیط اطـراف مـا، از انـدازه کـاسه سـوپمان گرفته تا بلندی
پـله هـای خـانـه مـان، بـر مـقدار غـــذایـی که می خوریم و
مـقدار ورزشی که انـجـام مـی دهیم، تاثیرگذار است. البته
غـذا و ورزش بـــر وزن و سلامت ما تاثیر زیادی دارد. با اینکه
نــمی توانیـد پله های خانه تان را از نو بسازید، می توانید
با ایجاد تغییرات بسیار ساده در محیط اطرافتان، کاری کنید
که شما را بیشتر به ایجاد عادات غذایی و ورزشی سالم ترغیب کند.

فرصت برای ایجاد تغییر در هر جایی می تواند اتفاق بیفتد؛ می تواند از کابینت آشپزخانه تان شروع شود. با خریدن لیوان های بلند و باریک، خواهید دید که خیلی کمتر از لیوانهای کوتاه و پهن، نوشابه یا سایر نوشیدنی های پرکالری و مضر خواهید نوشید. اگر نمی خواهید لیوانهای قدیمیتان را که همه کوتاه و پهن بودند را دور بریزید، می توانید حداقل آنها را در پشت لیوانهای بلند و باریک خود در کابینت قرار دهید که دسترسی به آنها را دشوار کند و فقط برای نوشیدن آب، نوشیدنی بدون کالری، از آنها استفاده کنید.

همانطور که شکل لیوان می تواند بر میزان نوشیدن ما تاثیر بگذارد، تعداد بشقاب هایی که در کابینت قرار می دهیم هم می تواند ما را به خوردن بیشتر تشویق کند. در یک تحقیق روی پذیرایی در چند میهمانی آزمایش شد. در یک مهمانی هر نوع از تنقلات در یک کاسه بزرگ سرو شد، درحالیکه در میهمانی دیگر همان تعداد تنقلات در 12 کاسه کوچکتر تقسیم شد. میهمانان میهمانی دوم تا %16 بیشتر از تنقلات خوردند، به این خاطر که تعداد زیاد کاسه ها در ذهن آنها اینطور به نظر می رسید که آنها باید تنقلات متنوع تری را امتحان کنند.

پس هیچوقت دو بشقاب از یک غذا سر میز نگذارید. سعی کنید آن را در یک ظرف بزرگ بریزید تا خیال تنوع غذاها در میهمانان از بین برود و پرخوری نکنند.

حقه هایی که پشمانمان بر روی شکممان پیاده می کند، دلیل بر این نیت که برعلیه ما کار کند. همان چیزی که ما را به پرخوری ترغیب می کند، می تواند ما را به پرخوری سبزیجات هم ترغیب کند. یک سالاد مخلوط از انواع سبزیجات که حسی از تنوع به ما بدهد، باعث می شود مقدار بیشتری از این سبزیجات سالم استفاده کنیم تااینکه بخواهیم بشقاب کلم را از هویج جدا کنیم.

همانطور که می توانید هویج را قابل دسترس تر برای خوردن بگذارید،  می توانید فرصت ورزش کردن را هم در دسترس خود قرار دهید. اکثر مردم تصور می کنند که برای ورزش کردن حتماً باید به باشگاه بروند یا تردمیل داشته باشند. این باور اصلاً درست نیست. شما به هر طریقی می توانید ورزش و فعالیت جسمانی را وارد برنامه زندگیتان کنید.

این تاحدودی جزء برنامه های دولت است. شهرداری باید با ایجاد فضاهای ورزشی بیشتر، گسترده تر کردن فضاهای سبز، و ساختن مسیرهای دوچرخه سواری، مردم را ورزش کردن بیشتر تشویق کند.

بهترین فرصت برای ورزش کردن را می توانید در وسایل حمل و نقل خود جستجو کنید. به جای راندن ماشین تا دانشگاه یا محل کار، چرا نباید از دوچرخه استفاده کنید؟

حتی اگر دوچرخه هم نداشته باشید، باز هم می توانید ورزش را وارد زندگیتان کنید. برای مثال، می توانید به جای استفاده از آسانسور، از پله ها بالا و پایین بروید یا با دوستان خود به پیاده روی بروید.

با خاطر نشان کردن اهمیت تاثیر محیط اطرافتان بر آنچه که می خورید و انجام میدهید، خواهید توانست ورزش و تغذیه را جزئی از برنامه زندگیتان قرار دهید .