پارس ناز پورتال

سالم ترین مواد غذایی کدامند

مجموعه : رژیم و تغذیه
سالم ترین مواد غذایی کدامند

برخلاف آنچه که برخی از شما ممکن است تصور کنید، یخچال فقط جایی برای نگه داشتن نوشابه ها و موادغذایی از شب مانده نیست. شما می توانید موادغذایی بسیار سالمتری را در آن نگهداری کنید. این روزها که کابینت های آشپزخانه مملو از غذاهای حاضری و آماده با بسته بندی های نگه دارنده شده است، از یخچالتان باید برای نگه داشتن مواد مفید و مقوی استفاده کنید.

اینکار اصلاً سخت نیست. رمز کار در این است که مواد ضروری را تشخیص داده و مطمئن شوید که همیشه این موادغذایی در دسترستان هست. موادی که یخچالتان نباید هیچوقت از آن خالی باشد، موادغذایی است که باید به طور مرتب استفاده کنید تا مطمئن شوید که موادمغذی لازم به بدن شما می رسد. اینها موادی هستند که باید تازه به تازه خریداری شوند.

آب

ساده و راحت بگویم، بدن شما به آب نیاز دارد. آب به شستشوی سموم بدن و رسیدن موادمغذی به همه سلولهای نیازمند کمک می کند. بدون آب کافی، بدن شما خشک می شود، سردرد می گیرید و عملکردهای بدن بسیار دشوار می شود. آب برای سلامتی شما ضروری است.

وعده روزانه: نوشیدن آب معدنی بسیار خوب است اما می توانید با خرید پارچ هایی که آب را تصفیه می کند و گذاشتن آن به طور دائم در یخچال، کمی در خرج کردن صرفه جویی کنید.  هر فرد باید به طور متوسط 8 لیوان در روز آب بنوشد.

آب پرتقال

این یکی از مغذی ترین آبمیوه هایی است که می توانید خریداری کنید. تحقیقات فواید بسیار زیادی را برای این آبمیوه به اثبات رسانده است. این فواید از تقویت سیستم ایمنی بدن گرفته تا کنترل فشارخونتان را در بر می گیرد. آب پرتقال همچنین حاوی میزان قابل توجهی ویتامین C است که به مقابله با سرماخوردگی کمک می کند.

وعده روزانه: حتماً باید همیشه آب پرتقال طبیعی در یخچالتان داشته باشید. یادتان باشد که نوشیدنی های پرتقال با آب پرتقال طبیعی یکی نیستند. خوب است یک لیوان در روز از این آبمیوه را همراه با صبحانه مصرف کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ نه تنها ماده غذایی ارزانی است، بلکه می توان آنرا مدتی طولانی نیز در یخچال نگهداری کرد. این ماده غذایی منبع بسیار عالی از پروتئین می باشد و بااینکه کلسترول آن بالاست، اما از نوعی است که بدن می تواند از آن استفاده مفید ببرد. این ماده غذایی را به تعادل در برنامه غذایی خود بگنجانید و به یاد داشته باشید که تخم مرغ ماده غذایی نیست که فقط به درد صبحانه بخورد، می توانید برای ناهار و عصرانه هم از آن استفاده کنید.

وعده روزانه: تخم مرغ از این جهت خوب است که بسیار ساده و سریع به شکل های مختلف پخته می شود. برخی متخصصین عقیده دارند که خوردن یک عدد تخم مرغ در روز کافی است که البته موضوعی بحث انگیز است. اما مصرف چند عدد از آن در هفته برای سیستم بدنتان بسیار خوب است.

شیر

شیر سرشار از پروتئین است. همچنین مقدار زیادی کلسیم در آن است که برای استخوانها بسیار عالی است. موقع خرید به درصد چربی شیر توجه داشته باشید. برای بچه ها شیر با چربی کامل %3.25 خوب است اما هرچه سن بالاتر رود، شیر پرچرب بیشتر از آنچه که فایده برساند، زیان میرساند. برای افراد بزرگسال، شیر با %1 چربی یا بدون چربی بهتر است. هنوز هم موادمغذی مفید را بدون عوارض جانبی ناشی از چربی آن، دریافت می کنید.

وعده روزانه: روزانه باید حداقل سه فنجان شیر بنوشید. این می تواند شامل سایر انواع مواد لبنی مثل پنیر، هم بشود. به خاطر بالا بودن میزان پروتئین در این ماده، برای مصرف بعد از ورزش فوق العاده است.

ماست بدون چربی

نگه داشتن ماست در یخچال هم بسیار خوب است چون حداقل برای چند هفته تازه می ماند. این ماده غذایی را می توانید به تنهایی یا همراه با سایر غذاها استفاده کنید. ماست بعنوان یک ماده لبنی سرشار از کلسیم، پروتئین و ویتامین است.

وعده روزانه: یک کاسه ماست در روز انتخاب بسیار خوبی است. آنرا می توانید جایگزین تنقلات ناسالمی که می خورید هم بکنید.

لیمو

لیمو یک مرکبات چند کاربرده است. از آن می توانید برای طعم دادن به آب مصرفی روزانه، چاشنی سالاد و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده کنید. لیمو ماده ای ادرارآور، منبعی برای ویتامین C و از بین برنده بوی بد دهان می باشد.

وعده روزانه: کمی از آب آن را روی هر غذایی که دوست دارید بچکانید. ماهی را با لیمو بپزید و در لیوان آبتان کمی از آن بچکانید.

هویج

این ماده غذایی گرچه سبز نیست اما جزء سبزیجات به حساب می آید. گفته می شود که هویج به پایین آوردن کلسترول کمک میکند. این ماده که سرشار از ویتامین A هستند، فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارند که از جمله آن می توان به خطر حملات قلبی و مقابله با تحلیل عضلات اشاره کرد. هویج برای مدتی طولانی در یخچال تازه می ماند و خوردن آن بعنوان تنقلات بسیار ساده و راحت است.

وعده روزانه: خوردن یک عدد هویج در روز برای شما عالی است. البته این به مقدار توصیه شده برای سبزیجات و میوه جات مصرفی روزانه شما بستگی دارد. سعی کنید تا می توانید هیچ نوع چاشنی برای خوردن هویج استفاده نکنید. این ماده همه موادمغذی لازم را در خود دارد و نیاز به هیچ ماده افزودنی نیست.

مخلوط سبزیجات

همه سبزیجات یکسان خلق نشده اند، و بعضی از آنها مفیدتر از بقیه هستند. بهترین کار این است که مخلوطی از آنها را همیشه در یخچالتان داشته باشید. موادمغذی موجود در سبزیجات تازه برای حفظ سلامت بدن لازم است.

وعده روزانه: خوردن سه فنجان سبزیجات در روز الزامی است. بهترین نوع مصرف آن، خوردن آن به شکل خام در سالاد است اما اگر خیلی کم پخته یا بخارپز شوند هم هنوز کمی از موادمغذی در نها باقی می ماند. بهترین مقدار مصرف، همان است که متخصصین تغذیه پیشنهاد می کنند: نصف بشقاب سبزیجات، یک چهارم بشقاب پروتئین و یک چهارم آن نشاسته. البته این مقدار برحسب اندازه بشقابتان ممکن است خطرناک شود.

کره بادام زمینی %100 طبیعی

کره بادام زمینی که بهتر است در یخچال نگهداری شود، منبع بسیار عالی از پروتئین است که حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان هم می باشد. این ماده دوام زیادی دارد و لازم نیست نگران خراب شدن آن باشید. دلیل نگه داشتن این ماده در یخچال این است که فاقد نگه دارنده است—کره بادام زمینی طبیعی کمی آبکی تر از نوع عادی آن است. اگر دوست دارید که کره بادام زمینی خود را گرم استفاده کنید، دقت کنید که قبل از مالیدن آن روی نان تست یا بیسکویت، حتماً آنرا هم بزنید. کره بادام و کره بلارد هم می توانند جایگزین های خوبی برای کره بادام زمینی باشند.

وعده روزانه: به جای کره معمولی که روی نان تست می مالید، از کره بادام زمینی %100 طبیعی استفاده کنید. استفاده از این ماده در برنامه غذاییتان خیلی خوب است اما توجه داشته باشید که کره بادام زمینی طبیعی هم حاوی چربی است. پس مصرف خود را به یک وعده در روز محدود کنید.

سالم بخورید، سالم بمانید

اگر زندگیتان از نوع سریع السیر و بزن دررو است، هنوز هم می توانید سالم غذا بخورید. باید مطمئن شوید غذاهایی که در یخچالتان نگه داری می کنید، تغذیه سالم را افزایش می دهد. وقت بگذارید و موادغذایی سالمتری پیدا کنید و مطمئن باشید که جسمتان قدردان شما خواهد بود. فکر نکنید غذاهای سالم نمی تواند خوشمزه باشد یا شکمتان را پر نکند، امتحان کنید.