پارس ناز پورتال

چگونه با همکاران تنبل کنار بیاییم؟

چگونه با همکاران تنبل کنار بیاییم؟

بعضی از همکاران مسئولیت‌هایشان را به گردن همکاران دیگر خود می‌اندازند، دیگران را بخاطر اشتباهات خودشان مقصر می‌کنند یا برای انجام کارها بسیار کم تلاش می‌کنند و تکمیل کردن کارها را به گردن دیگران می‌اندازند. این افراد فرهنگ «متهم‌سازی» ایجاد می‌کنند که می‌تواند کل یک سازمان یا شرکت را آلوده کند. اما نگران نباشید، راه‌هایی برای محافظت از خودتان درمقابل ایندسته از همکارانتان وجود دارد.

مشکل اصلی را مشخص کنید

همه مواردی که همکارانتان مسئولیت و تقصیرها را به گردن کسی می‌اندازند را در یک ماه یادداشت کنید. ازآنجاکه این رفتار معمولاً با سایر رفتارهای سمی همکاران در محیط کار همراه است، می‌توانید با مدیریت سازمان برای پیدا کردن مشکلات خاص در محل‌کار که منجر به چنین رفتارهایی می‌شود، مشورت کنید.

بمانید یا بروید؟

زمانیکه فهمیدید این رفتار در سازمان تا چه میزان گسترش یافته است، می‌توانید تصمیم بگیرید که بهترین استراتژی برایتان پیدا کردن یک کار تازه است یا خیر. ممکن است محیط‌کارتان به هیچ وجه قابل تغییر نباشد. اگر دوست دارید در کار کنونی‌تان بمانید، می‌توانید با همکارانتان صحبت کنید و برای آنها مرز تعیین کنید.

با همکارتان صحبت کنید

با همکاری که این رفتار را دارد و مدام کار زیادی را از سر خود باز کرده و به گردن شما می‌اندازد یک گپ خصوصی ترتیب دهید. ممکن است همکارتان آدم تنبلی نباشد اما درگیر کارها و مشکلات خانوادگی و شخصی دیگری است و همین مسئله منجر به چنین رفتاری در او شده است و خودش متوجه نیست که کار زیادی را به گردن شما می‌اندازد. شما می‌توانید خیلی محترمانه این مسئله را به او گوشزد کنید و حد و حدود او را مشخص نمایید.

مرز تعیین کنید و همه چیز را مستند کنید

از انجام کارهای مربوط به آن همکارتان خودداری کنید. محترمانه طی یک ایمیل عنوان کنید که  دوست دارید به او کمک کنید اما وقتتان پر است. فعالیت‌هایتان روی پروژه‌های مشترک را جمع‌بندی کرده و یادداشت و تبادلات کاری خود با آن همکار را برایش ایمیل کنید و هرگونه اشتباه یا تاخیری که توسط او انجام می‌شود را گوشزد کنید. گزارش منظم کارهایتان را به اطلاع مدیرتان برسانید تا برای او مشخص باشد که سهم کاری‌‌تان را انجام داده‌اید.