پارس ناز پورتال

چگونگی مشخص شدن قیمت کالاها و سهام در بازار

چگونگی مشخص شدن قیمت کالاها و سهام در بازار

احتمالاً تعاریف مختلفی را درمورد قیمت سهام و علت بالا و پایین رفتن آن خوانده و شنیده‌اید.

درمورد تاثیر درآمدها یا اقتصاد یا اعتبار بازار بر قیمت‌های سهام شنیده‌اید. بااینکه همه این عوامل  در تغییرات نرخ سهام نقش دارند اما تاثیر مستقیمی بر آن ندارند.

کاری که این عوامل می‌کنند، تغییر توازن عرضه و تقاضا است.

قیمت سهام عملکردی از عرضه و تقاضا است. سایر تاثیرات مثل درآمدها، اقتصاد و از این قبیل می‌توانند بر تمایل به داشتن (یا فروختن) یک سهام اثر داشته باشند.

اگر شرکتی به طور تعجب‌آوری درآمد پایین از خود گزارش کند، تقاضا برای سهام آن کاهش می‌یابد. به همین ترتیب، توازن بین فروشنده‌ها و خریداران تغییر خواهد کرد.

خریداران برای قیمت فعلی طلب تخفیف کرده و بسیاری نیز انگیزه فروش پیدا خواهند کرد. اینکه تعداد فروشنده‌های سهامی بیشتر از خریداران آن باشند به معنی بالاتر بودن عرضه نسبت به تقاضاست، به همین دلیل قیمت آن سهام پایین خواهد آمد.

وقتی قیمت‌ها پایین می‌آید

در نقطه‌ای قیمت سهامی تا جایی پایین می‌آید که برای خریداران جذاب به نظر می‌رسد و همین مسئله و عوامل دیگر اوضاع را تغییر می‌دهد. وقتی خریداران به سمت بازار حرکت می‌کنند، تقاضا سریع‌تر از عرضه رشد می‌کند و درنتیجه قیمت بالا می‌رود.

گاهی‌اوقات عرضه و تقاضا توازن پیدا می‌کنند که قیمتی است که خریداران پذیرفته و فروشنده‌ها تایید می‌کنند. وقتی عرضه و تقاضا برای یک سهام تقریباً برابر باشند، قیمت‌ها دچار نوسان شده اما در محدوده باریک‌تری بالا و پایین می‌روند.

این امکان وجود دارد که سهامی قبل از اینکه چیزی دیگرتوازن عرضه و تقاضا را بر هم بزند، برای روزها یا ماه‌ها در این محدوده باقی بمانند.

رابطه داخلی بسیار ظریفی بین عرضه و تقاضا و قیمت سهام وجود دارد.

اگر تقاضا برای سهامی از عرضه آن بالاتر رود، قیمت آن بالا خواهد رفت. اما فقط تا جایی بالا می‌رود که خریداران گمان برند که تقاضا رو به افول است.

در آن نقطه، صاحبان سهام می‌فروشند. برخی از آنها قیمت را بالا برده و اعتقاد پیدا می‌کنند که شکستن قیمت در معرض وقوع است و به همین دلیل سودشان را برداشته و سهام خود را می‌فروشند.

هرچه سهامداران بیشتری (به هر دلیلی) سهام خود را بفروشند، قیمت شروع به شکستن می‌کند زیرا میزان عرضه بیشتر از تقاضا شده است. سهامداران برای جلب مشتری قیمت را پایین می‌آورند.

همین وضعیت در طرف دیگر هم عمل می‌کند اما برعکس. وقتی قیمت‌ها پایین می‌آید، به سطحی می‌رسد که خریداران را جذب می‌کند.

همانطور که خریداران سهام را به دست می‌آورند، قیمت سهام بالا می‌رود زیرا فروشندگان باید به رها کردن سهام خود راضی شوند.

این حرکت پویای عرضه و تقاضا مهمترین حقیقتی است که سرمایه‌گذاران باید درمورد قیمت‌های سهام از آن آگاه باشند. بااینکه سرمایه‌گذاران ممکن است بخواهند قیمتی برای سهام بگذارند، این بازار و بده و بستان بین عرضه و تقاضاست که قیمت سهام را مشخص می‌کند.