پارس ناز پورتال

تکنیک های جالب تبلیغات

تکنیک های جالب تبلیغات

ادعا:

ادعا روشی است که بطور متداول در تبلیغات مدرن از آن استفاده می‌شود. ادعا، عبارتی هیجان‌انگیز و پرانرژی است که به شکل یک واقعیت ارائه می‌شود اما لزوماً صحیح نیست. آنها معمولاً اشاره بر این دارند که این عبارت نیاز به هیچ توضیح اضافه ندارد و بدون سوال باید پذیرفته شود. نمونه‌های تکنیک ادعا که تاحدی در تبلیغات دوران جنگ بسیار کمیاب بوده است، در تبلیغات مدرن یافت می‌شود. هر زمان که تبلیغات‌چی بدون ارائه هیچ سند و مدرکی بیان می‌کند که محصول آنها بهترین در بازار است، از تکنیک ادعا استفاده کرده است. در بهترین حالت، شنونده یا بیننده باید بدون جستجو برای اطلاعات بیشتر یا استدلال در آن رابطه، آن ادعا را بپذیرد. شناسایی تکنیک ادعا معمولاً بسیار ساده است و البته نوع بسیار خطرناکی از تبلیغات هستند زیرا توام با دروغ و فریب‌اند.

قافله:

قافله یکی از متداول‌ترین تکنیک‌ها هم در زمان جنگ و هم صلح است و نقش مهمی در تبلیغات مدرن بازی می‌کند. همچنین یکی از هفت تکنیک تبلیغاتی مشخص شده در تحلیل موسسه تبلیغات در سال ۱۹۳۸ نیز می‌باشد. قافله درخواست از مخاطب برای دنبال کردن جمعیت و شرکت در آن به این دلیل که همه آن کار را می‌کنند، می‌باشد. این روش تبلیغی متقاعد کردن مخاطب در این مورد است که یک طرف، برنده است زیرا افراد بیشتری دنباله‌رو آن هستند. مخاطب باید باور کند که چون افراد زیادی دنبال آن هستند، موفقیت آن غیرقابل اجتناب و شکست‌آن غیرممکن است. ازآنجا که افراد عادی و متوسط همیشه دوست دارند در طرف برنده باشند، مجبور به شرکت در آن خواهند شد. اما در تبلیغات مدرن، این روش چرخشی جدید داشته است. مخاطب باید توسط تبلیغات متقاعد شود که چون همه به آن کار مشغولند، اگر آنها هم نپیوندند از قافله عقب خواهند ماند. این متضاد نوع دیگر این روش است اما معمولاً همان نتایج را برمی‌انگیزاند. مخاطبین این روش مجبور به شرکت کردن می‌شوند چون بقیه هم همین کار را می‌کنند. وقتی با این نوع تبلیغات روبه‌رو می‌شوید، می‌بایست نقاط مثبت و منفی آن محصول یا خدمات را جدا از کاربرانی که داشته است بررسی کنید و درست مثل سایر تبلیغات‌ها به دنبال اطلاعات بیشتر باشید.

حذف انتخابی:

حذف انتخابی یکی از هفت تکنیکی است که توسط IPA یا موسسه تحلیل تبلیغات شناسایی شده است. این روش فقط شامل ارائه اطلاعات مثبت درمورد یک ایده یا پیشنهاد و حذف اطلاعات متضاد آن است. حذف انتخابی معمولاً در همه انواع تبلیغات استفاده می‌شود و شدیداً برای متقاعد کردن مردم موثر است. بااینکه اکثریت اطلاعات ارائه شده در رویکرد این روش صحیح است اما خطرناک است زیرا اطلاعات مهم دیگری را حذف کرده است. بهترین راه برای برخورد با این نوع تبلیغات جستجوی اطلاعات بیشتر است.

اصول پرتشعشع:

این روش نیز یکی از هفت تکنیک اصلی تبلیغات تعیین شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات بوده است. این روش تبلیغات معمولاً در سیاست و تبلیغات سیاسی بسیار استفاده می‌شود اصول پرتشعشع کلماتی هستند که معانی مثبت مختلفی برای مخاطبین دارند اما با مفاهیم بسیار باارزش در ارتباط هستند. وقتی از این کلمات استفاده می‌شود، مستلزم پذیرش بدون حتی فکر کردن است، زیرا چنان مفهوم پراهمیتی با آن مرتبط است. بعنوان مثال، وقتی از کسی خواسته می‌شود کاری در «دفاع از دموکراسی» انجام دهد، احتمال قبول کردن آنها بیشتر است. مفهوم دموکراسی دلالت ضمنی مثبت برای آنها دارد زیرا با مفهومی که برایشان ارزشمند است در ارتباط است. کلماتی که معمولاً برای این روش استفاده می‌شوند، عزت، افتخار، میهن‌پرستی و آزادی است. وقتی با این روش تبلیغات روبه‌رو می‌شوید، می‌بایست نقاط مثبت آن ایده را جدا از آن الفاظ خاص بررسی کنید.

انتخاب بین بد و بدتر:

تکنیک انتخاب بین بد و بدتر سعی دارد با ارائه یک ایده یا پیشنهاد با گزینه‌ای که کمترین میزان تعرض را داشته باشد، ما را نسبت به ایده یا پیشنهادی متقاعد کند. این تکنیک معمولاً طی جنگ برای متقاعد کردن افرادی که برای قربانی شدن مورد نیاز بودند یا توجیه تصمیمات سخت استفاده می‌شد. این تکنیک معمولاً همراه با اضافه کردن تقصیر به کشور دشمن یا گروه سیاسی است. یک ایده یا پیشنهاد بعنوان تنها گزینه یا راه موجود معرفی می‌شود. وقتی با این تکنیک مواجه می‌شوید، باید ارزش آن پیشنهاد را جدا از چیزهایی که با آن مقایسه می‌شود، بررسی کنید.

برچسب زدن:

این تکنیک معمولاً در سیاست و داستان‌های جنگی اتفاق می‌افتد اما بسیار کم در تبلیغات نیز استفاده می‌شود. این نیز یکی دیگر از هفت تکنیک تعیین شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات می‌باشد. در این روش از زبان یا کلمات موهن که دلالت ضمنی منفی دارند برای توصیف دشمن استفاده می‌شود. این تبلیغات سعی دارد با برچسب زدن به هدف موردنظر که عموم از آن متنفر است. تعصب مردم را تحریک کند. تکنیک برچسب زدن معمولاً از طعنه و ریشخند استفاده می‌کند و در کاریکاتورها و نوشته‌های سیاسی دیده می‌شود. موقع بررسی این نوع تبلیغات باید سعی کنیم احساساتمان را درمورد آن برچسب و احساسمان از ایده یا پیشنهاد واقعی جدا کنیم.

معرفی دشمن:

معرفی دشمن بسیار زیاد در طول جنگ و همچنین کمپین‌ها و مناظرات سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش با ارائه یک گروه یا فرد خاص بعنوان دشمن سعی می‌کند یک موقعیت پیچیده را ساده‌تر کند. بااینکه عوامل دیگری نیز وجود دارند، اما مخاطب مجبور است موقعیت را به شکل سیاه یا سفید ببیند. وقتی با این تکنیک مواجه شدید، می‌بایست سعی کنید همه عوامل را که با آن موقعیت مرتبط است در نظر بگیرید. در این مورد هم مثل سایر تکنیک‌های تبلیغات، مخاطب باید تلاش کند اطلاعات بیشتری درمورد آن موضوع پیدا کند. فرد مطلع کمتر تحت تاثیر این نوع تبلیغات قرار می‌گیرد.

مردم ساده:

تکنیک تبلیغاتی مردم ساده یکی دیگر از هفت تکنیک اصلی معرفی شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات می‌باشد. ابزار مردم ساده سعی دارد عموم مردم را قانع کند که دیدگاه‌های آن منعکس‌کننده دیدگاه اکثریت مردم است و آنها به نفع مردم کار می‌کنند. تبلیغات‌چی معمولاً تلاش می‌کند از لحن یک  تماشاگر خاص و همچنین اصطلاحات و لطیفه‌های خاص بهره ببرد. همچنین، سعی می‌کند با تلفظ ناقص، لکنت زبان و دایره لغات محدود، این خیال باطل را افزایش دهد. اشتباهاتی مثل این حس صداقت و خودانگیختگی را ایجاد می‌کند. این تکنیک همچنین برای تلاش به متقاعد کردن مخاطب بر اینکه دیدگاه تبلیغات‌چی درمورد ایده‌های ارزشمند یکسان با آنهاست، در زمان‌هایی که درکنار تکنیک اصول پرتشعشع استفاده شود، موثرتر خواهد بود. وقتی با این روش تبلیغات روبه‌رو شدید، باید ایده‌ها و پیشنهادات را از طرف شخصیت ارائه‌کننده آن بررسی کنید.

ساده‌سازی (کلیشه‌سازی):

ساده‌سازی بسیار شبیه به تکنیک معرفی دشمن است، از این نظر که معمولاً یک موقعیت پیچیده را به یک انتخاب مشخص که شامل خوب یا بد می‌شود تبدیل می‌کند. این تکنیک معمولاً در تحت‌تاثیر قرار دادن مخاطبین بی‌سواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی با این روش روبه‌رو شدید، بهتر است سایر عوامل و قسمت‌های آن ایده یا پیشنهاد را نیز بررسی کنید و اطلاعات بیشتری به دست آورید.

توصیفات:

توصیفات یکی دیگر از هفت روش تبلیغات شناخته‌شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات می‌باشد. توصیفات نقل‌قول‌ها یا تاییدیه‌هایی مربوط یا غیرمربوط به موضوع هستند که سعی دارند یک فرد معروف و قابل‌احترام را یا یک محصول یا خدمات مرتبط کنند. توصیفات بسیار با تکنیک انتقال در ارتباط است، از این نظر که سعی دارد فردی قابل‌قبول را به شیئی دیگر مرتبط کند. این روش معمولاً در تبلیغات و کمپین‌های سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی با این روش برخورد کردید، می‌بایست مزایای آن محصول یا پیشنهاد را جدا از فرد معرفی شده بررسی کنید.

انتقال:

انتقال نیز یکی دیگر از هفت روش تبلیغاتی معرفی شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات می‌باشد. این روش معمولاً در سیاست و در طول جنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و تلاش دارد دیدگاه مخاطب را به یک شیئ خاص به همان ترتیبی که شیئی دیگر را می‌بیند، تغییر دهد. بااینکه این تکنیک معمولاً برای انتقال احساسات منفی از یک شیء به شیئی دیگر استفاده می‌شود، می‌توان از آن به طرق مثبت نیز بهره برد. با مرتبط کردن یک شیء به چیزی که مخاطب به آن احترام گذاشته و از آن لذت می‌برد، احساسات مثبتی در او ایجاد می‌شود. اما در سیاست روش انتقال برای انتقال تقصیر یا احساسات بد از یک سیاستمدار با دوست یا اعضای حزب او یا حتی خود حزب استفاده می‌شود. وقتی با این روش تبلیغات روبه‌رو شدید، می‌بایست مزایا یا مشکلات آن پیشنهاد یا ایده را به تنهایی و جدا از اعتقاداتی که مربوط به سایر اشیاء یا پیشنهادات است بررسی کنید.