پارس ناز پورتال

مواد غذایی مناسب پرواز های هوایی

مجموعه : رژیم و تغذیه
مواد غذایی مناسب پرواز های هوایی

نکات زیر به شما کمک می کند موقع پرواز با هواپیما هم تغذیه سالمی داشته باشید

فرایندهای امنیتی فرودگاه و بودجه خطوط هوایی به مرور زمان دستخوش تغییر شده است و در پروازها اکثر غذاهایی که برای مسافرین سرو می شود، غذاهای فست فود هستند. این مسئله باعث شده، خیلی از افرادیکه سعی دارند همیشه تغذیه سالمی داشته باشند، به دنبال راهکارهایی برای حل این مشکل باشند.

تغییرات پرواز و اقدامات امنیتی باعث شده خیلی از مسافران آنقدر در فرودگاه وقت اضافی داشته باشند که مجبور شوند یک وعده غذا را در رستورانهای فرودگاه صرف کنند. انتخاب هایی که در فرودگاه های کوچکتر پیش روی افراد است، چندان جالب توجه نیست اما اکثر فرودگاه های بزرگ، رستوران هایی با ذائقه های محلی دارند که انتخاب های گوناگونی را پیش روی مسافرین قرار می دهد و به این ترتیب مسافران مجبور نیستند از غذاهای فست فود استفاده کنند. شما می توانید از میان لیست غذاها، غذاهای کم چرب تر انتخاب کنید و سبزیجات و بخواهید که در سوپتان، سالادتان و پش غذا و دسرتان هم از سبزیجات و میوه جات بیشتری استفاده کنند.

زمان غذاخوردن برای خیلی از مسافران کوتاه است. از آنجا که انتخاب های غذایی که می توانید هنگام پرواز داشته باشید خیلی محدود است، بهترین راهکار این است که غذایی که می خواهید را همراه خودتان بیاورید. قوانین امنیتی به مسافران این اجازه را می دهد که غذا و نوشیدنی مصرفی خود را از رستورانهای بعد از محل بازرسی امنیتی تهیه کنند.

همچنین می توانید از خانه با خودتان غذای دلخواهتان را بیاورید اما باید آن را داخل ساک و چمدانهای خود قرار دهید که از زیر دستگاه تصویربرداری رد شود. غذاهای غیرجامد مثل ماست، سوپ، کره بادام زمینی، یا میوه جات کنسروی باید در بسته بندی های 5/1 کیلویی یا کوچکتر باشد و در سهمیه مایعات قابل حملتان قرار گیرد.

یک آغاز سالم

اگر پروازتان صبح زود است و وقت نداشتید که قبل از آن چیزی در خانه صرف کنید، هنوز هم می توانید روزتان را با یک صبحانه عالی و پرانرژی شروع کنید. می توانید ماست، سیریال، شیر کم چرب، میوه های تازه را در راه به سمت گیت هواپیما خریداری کنید. همچنین می توانید از نان شیرنی ها سالم (درصورت ممکن تمام غلات) استفاده کنید. شیرنی های بزرگ کالری بسیار بالایی دارند به خاطر همین بهتر است آنها را به صورت ساده یا کمی خامه کم چرب یا کره بادام زمینی برای پروتئین و انرژی طولانی مدت تر، مصرف کنید.

یک صبحانه خوشمزه و درعین حال سالم دیگر می تواند یک ساندویچ تخم مرغ یا شیرینی باشد اما اضافه های روی آن مثل تخم مرغ، بیکن، کره و از این قبیل را محدود کنید و صد درصد سراغ سوسیس های پرچرب هم نروید. همچنین از مصرف شیرینی های شکری با قند و چربی بالا و پیراشکی که انرژی کوتاهی هم برایتان فراهم می کنند خودداری کنید.

غذا خوردن حین پرواز

اگر پروازتان همزمان با یکی از وعده های غذایی بود، حتماً از میان انواه ساندویچ و غذاهایی که به شما پیشنهاد می کنند، به دنبال انتخاب های کم چرب تر باشید. از مهماندار بخواهید برایتان سبزیجات بیشتری بیاورد و فقط از یک نوع چاشنی چرب، مایونز یا سس یا پنیر یا بیکن، استفاده کنید که هرکدام حدود 50 تا 100 کالری به کالریهای مصرفیتان اضافه می کنند. می توانید از سوپ های گوجه فرنگی یا جو، گوشت کبابی و سالاد استفاده کنید. از شیرینی های بزرگ دوری کنید چون 200 تا 300 کالری به کالری های مصرفیتان اضافه می کنند.

اگر نیاز به یک تنقلات دارید، انتخاب های سالمی مثل ماست، میوه تازه، سیریال تمان غلات و از این قبیل انتخاب های خوبی هستند. همچنین می توانید همراه خودتان از خانه آجیل بیاورید و بعنوان تنقلات مصرف کنید. در خیلی از فرودگاه مغازه هایی هست که میوه تازه هم می فروشند که بعنوان تنقلات انتخابی عالی است.

اما اصلاً عادت نکنید که در تمام طول مسیر همیشه مشغول خوردن چیزی باشید. می توانید پرواز با هواپیما را راهی برای از بین بردن خستگی و استرس بدانید. به جای قهوه های خامه داری که در هواپیما سرو می شود و بدون اینکه ماده مغذی داشته باشد کالری یک غذای کامل را به بدنتان می رساند، یک بطری آب، آب بدنتان را در طول پرواز تامین میکند.
وقتی در هواپیما هستید، درمورد هر غذا یا نوشیدنی که به شما تعارف می کنند اول خوب فکر کنید و بعد قبول کنید تا کالری اضافه به بدنتان وارد نکنید  و رژیم غذاییتان موقع پرواز هم آسیبی نبیند.