پارس ناز پورتال

خاصیت های همه جانبه جناب لیمو

خاصیت های همه جانبه جناب لیمو

خیلی ها مزه تش آب لیمو را در غذاها دوست دارند اما آیا می دانستید که می توانید از آب لیمو فایده های بسیار بیشتری ببرید؟ بله، آب لیمو فواید شگفت انگیزی در زندگی روزمره شما دارد. وقتی با این فواید آشنا شوید خیلی خیلی بیشتر از آب لیمو در زندگیتان استفاده خواهید کرد.

لیمو یکی از مرکبات ارزان و فراوان است که برای استفاده های آشپزی و دارویی که دارد مشهور است. از این ماده برای درست کردن بسیاری غذاها مثل کیک لیمو، مرغ لیمو و نوشیدنی هایی مثل لیموناد استفاده می شود. هچمچنین یکی از متداولترین چاشنی ها غذا به شمار می رود. آب لیمو از 5% اسیدسیتریک تشکیل شده که همین مزه ترشی به آن می دهد. لیمو یک منبع بسیار خوب از ویتامین C است و ویتامین های دیگری مثل ویتامین B، ریبوفلاوین و موادمعدنی مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و همچنین پروتئین و کربوهیدرات هم در خود دارد. لیمو معمولاً به صورت آب لیمو استفاده می شود. با آب لیمو می توان نوشیدنی بسیار سالمی هم درست کرد که مصرف آن مخصوصاً برای صبح ها بسیار مفید است. مصرف روزانه آب لیمو فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

1. فواید مربوط به شکم

لیمو اگر با آب گرم مخلوط شود می تواند بسیاری از مشکلات گوارشی را از بین ببرد. این مشکلات عبارتند از حالت تهوع، سوزش معده و انگل. به خاطر خواص گوارشی آب لیمو، علائم بدگواری معده مثل سوزش معده، نفخ و آروغ را از بین می رود. با نوشیدن منظم آب لیمو، به روده ها کمک می شود که مواد زائد را بهتر دفع کنند. لیمو خاصیت پاکسازی خون را هم دارد و ماده ای پاک کننده به شمار می رود. مصرف آب لیمو می تواند یبوست را هم درمان کند. همچنین برای برطرف کردن سکسکه هم مفید است. آب لیمو بعنوان یک ماده نیروبخش برای کبد هم مفید است و با کمک به کبد برای تولید بیشتر صفرا به هضم بهتر غذا کمک می کند. همچنین باعث می شود مخاط کمتری توسط بدن تولید شود. گفته می شود که به حل شدن سنگ صفرا هم کمک می کند.

2. فواید مربوط به مراقبت های پوستی

لیمو که یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی است می تواند برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی مفید باشد. لیمو یکی از بهترین منابع ویتامین C است که با جوان سازی پوست از داخل و ایجاد درخشش روی پوست، زیبایی شما را تقویت می کند. مصرف روزانه آب لیمو تفاوت زیادی در ظاهر پوست شما ایجاد می کند. این ماده بعنوان یک داروی ضد پیری عمل می کند و می تواند چین و چروک و جوش های سرسیاه را از بین ببرد. وقتی آب لیمو را روی نواحی سوختگی بمالید، جای زخم را از بین می برد. از آنجا که ماده ای خنک کننده هم به حساب می آید احساس سوزش روی پوست را از بین می برد.

3. فواید مربوط به مراقبت های دندان

آب لیمو برای مراقبت های دندان هم به کار می رود. با ریختن آب لیموی تازه روی قسمت هایی که دچار دندان درد است، درد دندان کمتر می شود. ماساژ دادن آب لیمو روی لثه ها، خونریزی لثه را متوقف می کند. همچنین بوی بد دهان و سایر مشکلات مربوط به لثه ها را هم برطرف می کند.

4. فواید مربوط به درمان عفونت های گلو

لیمو میوه ای فوق العاده است که به خاطر خواص آنتی باکتریال که دارد، به مقابله با مشکلات مربوط به عفونت های گلو، گلودرد و ورم لوزه کمک می کند. برای درمان گلودرد، نصف لیوان آب لیمو را با نصف لیوان آب مخلوط کنید و مکرراً قرقره کنید.

5. فواید مربوط به کاهش وزن

یکی از مهمترین فواید نوشیدن آب لیمو این است که کاهش وزن را راحت تر می کند. مصرف آب لیمو همراه با آب ولرم و عسل هم می تواند وزن بدن را پایین بیاورد.

6. فواید مربوط به کنترل فشارخون

آب لیمو به خاطر محتوی پتاسیم خود، برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی بسیار مفید است. آب لیمو فشارخون بالا، سرگیجه و حالت تهوع را کنترل می کند و فکر و جسم را ریلکس می کند. همچنین استرس فکری و افسردگی را نیز کاهش می دهد.

7. فواید مربوط به درمان اختلالات تنفسی

آب لیمو به درمان مشکلات تنفسی و همچنین مشکل در نفس کشیدن کمک می کند و برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید است.

8. فواید مربوط به کاهش تب

آبلیمو می تواند به افرادیکه دچار سرماخوردگی، آنفولانزا یا تب هستند هم کمک کند. این ماده با افزایش عرق بدن، تب را قطع می کند.

9. فواید مربوط به پاک سازی خون

ازآنجا که آب لیمو می تواند خون را پاک سازی کند، می توان برای درمان بیماریهایی مثل وبا یا مالاریا از آن استفاده کرد.

مصرف چه میزان کافی است؟

در وضعیتی که سلامتی کامل داشته باشید و وزنتان 70 کیلوگرم یا کمتر باشد، توصیه می شود که یک نصف لیمو را در یک لیوان آب بچکانید و روزی دوبار مصرف کنید. اما اگر وزنتان بیشتر از 70 کیلوگرم است یک عدد لیموی کامل را در یک لیوان آب بچکانید.

هیچوقت نباید نسبت به نعمت هایی مثل این که خداوند رایگان در اختیار ما قرار داده بی تفاوت باشیم. پس بخشی از برنامه روزانه تان قرار دهید که یک لیوان لیمو همراه با آب صبحها بنوشید و از فواید بی شمار آن لذت ببرید.