پارس ناز پورتال

آسیب های بی دلیل به موها و راه چاره !

مجموعه : نکات سلامت مو
آسیب های بی دلیل به موها و راه چاره !

«صاف یا فر‌کردن موها با موادشیمیایی انجام می‌شود. این مواد می‌توانند روی ساقه مو و حالت آن تاثیر بگذارند. موادی مانند «گلد» که برای صاف‌کردن موها استفاده می‌شوند، به‌نوعی پیوندهای دی‌سولفیدی موها را می‌شکنند و آنها را به‌گونه‌ای آرایش می‌دهند که در نهایت ساقه موها صاف‌تر شود…

برای فر‌کردن موها هم موادشیمیایی خاصی به كار می‌رود که آرایش پروتئین موها را به‌هم می‌ریزند و به‌شکل جدیدی درمی‌آورند.» اینها، بخشی از گفته‌های دکتر بهروز باریک بین، متخصص پوست، قائم‌مقام مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم‌پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی در مورد صاف یا فر‌کردن موها بود. اگر شما هم طرفدار صاف یا فر‌کردن موهای خود با موادشیمیایی هستید، بد نیست پیش از هر تصمیمی، این گفت‌وگو را بخوانید.

چرا تاثیر مواد صاف یا فرکننده مو، موقتی و کوتاه‌مدت است؟
معمولا تاثیر مواد صاف یا فرکننده مو، بیشتر از 4 یا حداکثر 6 ماه نیست. این مواد فقط قادر به تغییر ظاهر ساقه موها هستند و زمانی که مو رشد کند، دوباره با حالت اولیه‌اش از ریشه خارج خواهد شد. در این صورت، فقط قسمت‌های پایینی ساقه در فاز فر یا صاف باقی خواهند ماند. درست مانند اتفاقی که در رنگ‌کردن موها می‌افتد.

برخی افراد می‌گویند با صاف یا فر‌کردن موهای خود دچار ریزش‌موی شدید شده‌اند، این ادعا درست است؟
هم بله و هم نه؛ در واقع، تمام این تغییر و تحول‌ها که در ساقه مو اتفاق می‌افتد، می‌تواند منجر به شکنندگی موها شود ولی از آنجا که آرایشگرهای ماهر سعی می‌کنند تماسی بین این موادشیمیایی و ریشه موها برقرار نشود، پس از صاف یا فر‌کردن مو، ریزش آن اتفاق نمی‌افتد. البته اگر این موادشیمیایی با کف‌سر در ارتباط باشند، می‌توانند ازطریق پوست‌سر جذب شوند و به ریشه و فولیکول‌های موها آسیب برسانند. متاسفانه، موارد زیادی را دیده‌ایم و داشته‌ایم که فرد بعد از فر یا صاف‌کردن موهای خود با موادشیمیایی، با شکایت از ریزش‌موی شدید، به مطب مراجعه کرده است. به‌همین‌ دلیل، توصیه‌های ما بیشتر توصیه‌های پیشگیرانه است، نه توصیه‌های درمانی.

چطور؟
یعنی بهتر است برای چندماه تغییر ظاهر و شاید هم زیباتر شدن، زیبایی طبیعی و سلامت خود را به‌خطر نیندازید و کمتر سراغ موادشیمیایی برای تغییر حالت موهایتان بروید. به‌طور کلی، هرچه موها کمتر دستکاری شوند، آسیب کمتری به ساقه و ریشه آنها وارد خواهد شد. یکی از آسیب‌هایی که در اثر صاف یا فر‌کردن و خشک‌شدن بیش از اندازه به ساقه مو وارد می‌شود، ابتلا به موخوره است که راه درمانی جز کوتاه‌کردن موها برای رفع آن هم وجود ندارد.

خیلی از افرادی که ریشه موی آنها با موادشیمیایی در تماس نبوده هم دچار ریزش‌مو پس از فر یا صاف‌کردن موهایشان می‌شوند. نظر شما درباره علت این مشکل چیست؟
به‌هر حال، استفاده از موادشیمیایی مختلف برای صاف یا فر‌کردن، باعث شکنندگی ساقه موها می‌شود. در این حالت، ساقه موها از نزدیک ریشه یا حتی از وسط ساقه به‌دلیل شکننده بودن، قطع می‌شود و می‌ریزد. در نتیجه، فردی که موهای خود را صاف یا فر کرده است با دیدن این نوع ریزش‌مو و کم‌شدن حجم موهایش، احساس می‌کند دچار ریزش‌مو از ریشه شده است. در حالی‌که اینطور نیست و دوباره با رشد موهایی که با موادشیمیایی در تماس نبوده‌اند، مشکل ریزش‌موقتی مو هم برطرف خواهد شد.

توصیه شما به افرادی که موهای خود را به هر دلیلی صاف یا فر کرده‌اند، چیست؟
ساقه موی این افراد به شدت در معرض خشکی و شکنندگی قرار دارد. به‌همین دلیل استفاده از چرب‌کننده‌های مختلف مانند روغن بادام یا روغن نارگیل و سرم‌های مو و شستن موها با شامپوهای ملایم می‌تواند برای این افراد مفید باشد.

برخی افراد به دلیل داشتن موهای مجعد و خشن، اقدام به صاف‌کردن آنها می‌کنند. آیا راهی برای رفع زبری و خشن بودن شدید موها بدون صاف کردنشان وجود دارد؟
شاید بتوان کراتینه‌کردن موها را به این افراد توصیه کرد. البته به‌ یاد داشته باشید کراتینه‌کردن موها با تولید فرمالدئید همراه است که استنشاق آن می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد.

پس چاره چیست؟
خوشبختانه امروزه کیت‌های کراتینه فاقد فرمالدئید هم به بازار آمده که افراد مختلف می‌توانند خودشان در منزل از آنها استفاده کنند. استفاده از این کیت‌ها و کراتینه‌کردن موهای زبر و مجعد با آنها، می‌تواند تا چندماه مشکل زبری موها و شانه کردنشان را حل كند و موها را برای مدتی نرم و لطیف کند. البته استفاده مستمر و دستکاری مداوم موها با این روش هم توصیه نمی‌شود.

روش خانگی ساده‌تری برای نرم و لطیف‌تر‌کردن موهای مجعد یا حتی موهایی که در اثر رنگ، صاف یا فر کردن، آسیب‌دیده‌اند و خشک شده‌اند هم وجود دارد؟
بله، افرادی که موهای زبر، خشک، آسیب‌دیده و مجعد دارند، می‌توانند ساقه موهای خود را به سس مایونز آغشته کنند. سپس آنها را با کلاه مخصوص رنگ حدود 3-2 ساعت بپوشانند و درنهایت هم با شامپویی ملایم، آن را آبکشی كنند. سس مایونز حاوی سرکه، تخم‌مرغ و روغن است و می‌تواند یک نرم‌کننده عالی برای موهای زبر و خشن باشد.

آیا استفاده از نرم‌کننده یا شامپوهای 2 در 1 برای افرادی که موهایشان را صاف یا فر کرده‌اند، توصیه می‌شود؟
بله، از آنجا که ترکیب‌های شیمیایی موجود در رنگ‌های مو یا مواد صاف و فرکننده مو باعث تغییر آرایش پروتئین مو و در نهایت هم خشک و شکننده‌شدن آن می‌شود، توصیه می‌کنیم بعد از تماس مو با چنین موادی، از شامپوهای ملایم‌تر،‌ نرم‌کننده یا شامپوهای 2 در 1 که حاوی مواد نرم‌کننده‌ای مانند سیلیکون هستند، استفاده شود. این مواد نرم‌کننده می‌توانند غشایی را دور ساقه مو تشکیل دهند و باعث نرم‌تر‌شدن موها شوند.

حرف آخر؟
افرادی که موهای خود را صاف، فر یا رنگ کرده‌اند یا تمام افرادی که نمی‌خواهند آسیب زیادی به ساقه موهای خود برسانند، باید استفاده از سشوار را محدود به موارد خاص کنند. به‌طور کلی، خود چرخه شستن و خشک‌کردن موها با سشوار، می‌تواند باعث آسیب‌دیدن ساقه آنها به دلیل تماس با حرارت داغ سشوار و شستشوی مو شود.